Korekta na ul. Dowkonta – dziękujemy!

Urzędnicy MZDiK …

Urzędnicy MZDiK przychylili się do naszej prośby o wyznaczenie przejazdu przez ulicę Dowkonta.
Trwają uzgodnienia dotyczące budowy drogi rowerowej od al. Grzecznarowskiego do ul. Broni.

Więcej o pomyśle łącznika przy Łuczniku >>>

Radom. Łącznik przy Łuczniku

Zostaną również wyznaczone przejazdy poprzeczne przez al. Chrobrego oraz zjazd z drogi rowerowej w ulicę – MZDiK zapowiedziało korektę projektu.

W imieniu rowerzystów dziękujemy!

/PAW/

W poprzek Traugutta

Podczas prac …

Podczas prac projektowych dotyczących przebicia placu Małgorzatki zaproponowaliśmy budowę drogi rowerowej (łącznika) od ul. Solskiego/Jaracza do ul. Moniuszki wraz z wytyczeniem przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez ul. Traugutta. Naszym celem było usankcjonowanie popularnego choć niezgodnego z prawem skrótu rowerowego z osiedla Ustronie do centrum miasta.

Właśnie ogłoszono przetarg na realizację prac budowlanych, poniżej podretuszowane zdjęcie przedstawiające zakres przebudowy dotyczący drogi rowerowej.

Image Hosted by ImageShack.us
Źródło: BIP MZDiK

Pierwotny plan przewidywał zakończenie drogi rowerowej około 50 metrów przed ul. Solskiego, dlatego 24 X 2007 zwróciliśmy się poprzez radnego Jakuba Kluzińskiego do Prezydenta o rozszerzenie zakresu robót. Prezydent przystał >> na naszą prośbę.

/PAW/

Nie pogoda, lecz szlak czysty jest zachętą dla rowerzysty

Skoro …

Skoro nie ma możliwości – lub woli – odśnieżania infrastruktury rowerowej, to może warto rozważyć zdjęcie znaków nakazujących jazdę po takich trasach? Przebijanie się przez zaspy nie jest ani łatwe, ani bezpieczne, a już na pewno nie jest przyjemne. Podobnie ze stojakami: czy tak naprawdę trudno pomyśleć, że miejsce postojowe dla rowerów to nie obszar do zrzucania zgarniętego z placu śniegu?
 
Radom. Droga rowerowa na ul. Maratońskiej w śniegu
 ul. Maratońska
 
Radom. Droga rowerowa na ul. Maratońskiej w śniegu
ul. Maratońska

Radom. Zaśnieżony stojak Stokrotka

Stokrotka al. Grzecznarowskiego
 
Radom. Zaśnieżone stojaki przed Urzędem Miejskim
Urząd Miejski ul. Kilińskiego
Radom. Zaśnieżone stojaki na ul. Moniuszki
ul. Moniuszki

Radom. Zaśnieżony stojak Poczta Polska

Poczta Polska pl. Dworcowy
 
Radom. Stojak w śniegu na ul. Słowackiego
ul. Słowackiego

/PAW/

Droga rowerowa w Parku Leśniczówka

Trwają prace …

Trwają prace projektowe przy rewitalizacji Parku Leśniczówka, poniżej przedstawiamy uwagi jakie przesłaliśmy do Urzędu Miejskiego. Fragment drogi rowerowej, która będzie realizowana w parku będzie częścią trasy Osiedle nad Potokiem – Wenera:

W nawiązaniu do prowadzonych konsultacji przy projektowaniu Parku Leśniczówka prosimy o uwzględnienie następujących uwag:

  • droga rowerowa powinna biec po zewnętrznej stronie alejek, dzięki temu rozwiązaniu piesi nie będą zmuszeni do przekraczania ścieżki w celu dojścia do potoku;
  • wnosimy o wykonanie drogi rowerowej w technologii zapewniającej gładkość nawierzchni. Stanowczo sprzeciwiamy się zastosowania kostki typu Bauma;
  • wnosimy o wykonanie w granicach opracowania dwóch odnóg od głównej drogi rowerowej w kierunku ul. Wodnej (na wysokości ul. Fałata oraz ul. Siemiradzkiego);
  • wnosimy o wyeliminowanie do minimum miejsc przeplatania ruchu pieszego i rowerowego, (np. zmiana biegu drogi rowerowej z części zewnętrznej na wewnętrzną);
  • wnosimy o zachowanie skrajni dla drogi rowerowej – min. 20 cm od barierek, latarni, itp.;
  • wnosimy o poszerzenie pochylni dla rowerów przy ul. 25 Czerwca o szerokość podjazdu dla wózków inwalidzkich;
    Radom. Park Leśniczówka

  • wnosimy o nie ustawianie ławek i koszy na śmiecie po stronie drogi rowerowej, dzięki temu rozwiązaniu zostanie wyeliminowane niebezpieczeństwo kolizji;
  • wnosimy o zastosowanie stojaków rowerowych o kształcie odwróconego U. Stojaki tego typu są wygodniejsze i bezpieczniejsze w porównaniu z tradycyjnymi urządzeniami. Przykładowe stojaki: www.bractworowerowe.ats.pl/stojaki;
  • wnosimy o podwyższenie ścieżki w stosunku do alejki o 2-3 cm, dzięki temu rozwiązaniu pieszy wyczuje, że wchodzi na cześć przeznaczoną dla ruchu rowerowego. Takie rozwiązania zastosowano na drodze rowerowej w ul. Maratońskiej i al. Grzecznarowskiego.

Więcej o koncepcji drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego >>>

/PAW/

Pas drogowy nie jest z gumy

Jak pięknie byłoby …

Jak pięknie byłoby gdyby w mieście zbudowano ulice po 5 pasów ruchu w każdą stronę. I korków by mniej było… Niestety. Jeżeli jest popyt to jest i podaż. Praw rynku się nie zmieni.

Moskwa
Moskwa
Zdjęcie: http://transport.vpeterburge.ru

Szanowni właściciele czterech kółek nie mogą (lub nie chcą) pojąć, że im więcej dróg, tym więcej samochodów. I odwrotnie. Prosta zasada. Z racjonalnego punktu widzenia nie jest możliwe rozbudowywanie dróg i ulic w nieskończoność. Wyobraźmy sobie miasto, w którym są szerokie ulice i… tylko one. A na nich pełno samochodów. Tyle, że nie można nazwać już tego miejsca miastem.

Sercem każdego miasta są jego mieszkańcy, którzy potrzebują przestrzeni życiowej. W ostatniej dekadzie znaczna część tej przestrzeni została im zabrana pod budowę nowych dróg.

Szacunkową liczba osób przemieszczających się w ciągu godziny po pasie drogowym o szerokości 3.5m przedstawia poniższy schemat.

 

firebwoy

Zwężają!!!

Pod koniec lata 2008 …

Pod koniec lata 2008 oddano po remoncie nowojorski Broadway. Ulica została zwężona z czterech do dwóch pasów. Na odzyskanym miejscu powstała droga rowerowa oraz ustawiono rząd ławek i zieleni, która jest utrzymywana dzięki właścicielom okolicznych biurowców. Samochodom nie została zaproponowana żadna alternatywna trasa. Jest to realizacja pomysłu Jana Gehla, architekta i urbanisty z Kopenhagi, współautora koncepcji uspokojenia ruchu w tym mieście. Gehl został konsultantem władz Nowego Jorku.

   
NY. Broadway. Zdjęcie:  Taipei Walker

NY. Broadway. Zdjęcie:  Taipei Walker
Zdjęcia: Taipei Walker
 
Z kolei w Portland również w najbardziej zmotoryzowanym kraju świata parkingi w jezdni które do tej pory były przeznaczone dla samochodów zamienia się w parkingi rowerowe

/PAW/

Ile przestrzeni można zaoszczędzić

O tym, że komunikacja…

O tym, że komunikacja publiczna jest potrzebna chyba nie trzeba wspominać. Ale zobaczmy jakie daje korzyści. Pierwszym i może najważniejszym jej plusem jest dużo większy potencjał w mieście w stosunku do środków komunikacji indywidualnej. Ale jest jeszcze taki, który w dzisiejszym, szybko rozwijającym się mieście ma istotne znaczenie. A mianowicie oszczędność miejsca. Spójrzmy na pierwsze zdjęcie:

 Trudno uwierzyć ale znajduje się na nim 100 osób oraz ok.70 samochodów. Znacznie wydajniejszy w mniejszym zużyciu przestrzeni jest rower:

 Na zdjęciu powyżej znajduje się 100 osób oraz już 100 rowerzystów. Jednak komunikacja zbiorowa jest najwydajniejszym środkiem transportu:

 
Zdjęcia: http://nasza-klasa.pl/profile/17872593/gallery/8

Zajęte jest sporo mniej miejsca a nadal jest 100 osób oraz autobus – mieszczący dodatkowo ok. 80 pasażerów.

Inwestycja w rozwój transportu publicznego gwarantuje skuteczniejszą i szybszą komunikację w mieście oraz przyczynia się do znacznej oszczędności przestrzeni, którą to można przeznaczyć mieszkańcom.

firebwoy

Kładki nie będzie, przejście być może, pętle do poprawki

Poniżej odpowiedzi …

Poniżej odpowiedzi Zespołu ds. Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym na wnioski dotyczące wybudowania kładki, inastalcji sygnalizacji świetlnej oraz regulacji pętli indukcyjnych.

1. Wyznaczanie przejścia dla pieszych ze wzbudzaną sygnalizacją świetlną na ul. Wojska Polskiego w pobliżu zespołu przystanków komunikacji miejskiej Wojska Polskiego / Poranna. Najbliższe przejścia usytuowane są odpowiednio: 700 metrów w kierunku ul. Lubelskiej oraz 1300 metrów w kierunku ul. Kozienickiej.

Radom. Brak przejścia na ul. Wojska Polskiego

Ad. 1
Brak odpowiedniej infrastruktury w postaci ciągów pieszych do proponowanego przejścia na ul. Wojska Polskiego i liczba zdarzeń drogowych przedstawionych przez Sekcję Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Radomiu nie wskazuje na konieczność wybudowania tam wzbudzanej sygnalizacji świetlnej. Ponadto Zespół wspólnie z MZDiK przeprowadzi dodatkową analizę dotyczącą ilości pieszych korzystających z przedmiotowego przejścia. W przypadku pozytywnej decyzji MZDiK wyznaczy i oznakuje przejście dla pieszych.

2. Wybudowanie kładki dla pieszych i rowerzystów (bez schodów) na ul. Szarych Szeregów w ciągu ulic Radosna-Wietrzna. Obecnie w miejscu tym wytyczone jest przejście, niestety zainstalowany tam fotoradar oraz ograniczenie prędkości nie zapewnia bezpieczeństwa pieszym. Budowie kładki sprzyjają warunki terenowe – ul. Radosna usytuowana jest na skarpie.

Radom. Przejście dla pieszczych

Ad. 2
Informuję, ze zostały już podjęte odpowiednie działania dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ul. Szarych Szeregów. Został zainstalowany fotoradar i odpowiednie znaki fluoroscencyjne. Nasilenie ruchu pieszych jest stosunkowo niewielkie. Z danych statystycznych przedstawionych przez Sekcję Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Radomiu wynika ,że nie notowano zdarzeń drogowym z udziałem pieszych i rowerzystów w tym rejonie. Biorąc powyższe uwarunkowania pod uwagę wniosek dotyczący budowy kładki dla pieszych i rowerzystów na ul. Szarych Szeregów został rozpatrzony przez w/w Zespół negatywnie.

Radom. Koncepcja kładki lata 90, Władysław Król
Koncepcja kładki nad ulicą Szarych Szeregów.
Rysował Władysław Król, lata 90

3. Regulację (wymianę) pętli indukcyjnych na skrzyżowaniu Zbrowskiego / Żółkiewskiego – zainstalowane tam urządzenia nie wykrywają rowerów. W rejonie skrzyżowania dochodzi do bardzo niebezpiecznych sytuacji – rowerzyści zmuszeni są przejeżdżać na świetle czerwonym.

Ad. 3
Wniosek dotyczący wymiany pętli indukcyjnych na skrzyżowaniu ulic Zbrowskiego /Żółkiewskiego został rozpatrzony pozytywnie poprzez zwiększenia czułości sygnału na pętlach indukcyjnych (nie wymiana).

/PAW/