Przetarg nieograniczony nr 90/2009

Pod koniec września …

Pod koniec września na stronie BIP MZDiK ukazało się ogłoszenie >>> dotyczące remontu chodnika wzdłuż Potoku Północnego od ul. Struga do ul. Miłej w Radomiu. Niestety w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia pojawił się zapis: „…ścieżkę rowerową o szerokości 2,00 m wykonać z betonowej kostki brukowej wibroprasowanej w kolorze czerwonym…” co stało w sprzeczności z zapewnieniami, że drogi dla rowerów w Radomiu będą budowane z asfaltu.

Dzięki przychyleniu się Prezydenta Marszałkiewicza do prośby Bractwa nastąpiła zamian w SIWZ >>>: Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia P90/2009 „…- wykonanie ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego koloru czerwonego…”.

Po raz kolejny dziękujemy! >>>, >>>

Warto w tym miejscu przypomnieć, że budowany odcinek będzie fragmentem dłuższej trasy łączącej Osiedle nad Potokiem z Centrum Słonecznym, Politechniką Radomską, targiem przy ul. Wernera a w przyszłości również z trasą rekreacyjną wzdłuż Mlecznej.

Mamy nadzieję, że cała droga rowerowa powstanie już niedługo, gdyż na początku lipca wystąpiliśmy do Prezydenta Kosztowniaka z prośbą o uwzględnienie w budżecie na 2010 rok budowy pozostałych odcinków.

Radom. Przebieg drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego

/PAW/

Proste badanie efektywności komunikacji miejskiej

Z okazji ‘Dnia bez samochodu’ w godzinach 15:15-16:30 przeprowadziliśmy badanie wymiany pasażerów na parze przystankowej Sienkiewicza/Moniuszki. Przypomnę, że do ich uruchomienia – w imię idei przywracania komunikacji w śródmieściu – zlikwidowano w sumie 8 miejsc parkingowych. Przystanek w kierunku wschodnim zastąpił dotychczasowy Sienkiewicza/Katedra, a przystanek w kierunku zachodnim jest dodatkowym na trasie linii 1.

Radom. Ul. Sienkiewicza, komunkacja miejska odzyskuje przestrzeń
Zdjęcia: Teta

W podanym przedziale czasowym z pary przystankowej skorzystało 123 pasażerów w ciągu 1h 15 min, co daje godzinową wymianę pasażerów na poziomie 98 osób. Należy spodziewać się wzrostu wymiany pasażerów zwłaszcza w kierunku zachodnim (po dłuższym okresie funkcjonowania i przyzwyczajeniu pasażerów).

W związku z przedstawionymi danymi należy zapytać przeciwników likwidacji miejsc parkingowych – jaka wymianę godzinową miałoby te 8 miejsc? Obserwując równocześnie rotacje na sąsiadujących z nowymi przystankami stanowiskach parkingowych, średnio na 8 miejsc wymiana pasażerów wyniosła 7 osób. Jest to CZTERNASTOKROTNIE MNIEJSZA wymiana.

Radom. Ul. Sienkiewicza, komunkacja miejska odzyskuje przestrzeń
Zdjęcia: Teta

W tym właśnie miejscu należałoby zwrócić także uwagę na błędnie zaplanowany przebieg trasy nowej linii 19. Dla porównania w identycznym przedziale czasu kursowania linii 19 (badanie przeprowadzone w zeszłym tygodniu) na przystanku Kilińskiego/Focha wymiana wyniosła 5 pasażerów, co daje 4 pasażerów na godzinę i jest prawie dwudziestopięciokrotnie mniejsza od wymiany pasażerów na Sienkiewicza/Moniuszki. Stąd też jawi się jako słuszny postulat skierowania w ulicę Kilińskiego linii obsługujących również duże osiedla.

Jak przedstawiała się wymiana w szczegółach?

Przystanek w kierunku wschodnim
Linia 1 (wsiadających/wysiadających)
15:14 – 4/5=9
15:29 – 6/5=11
15:44 – 2/2=4
15:59 – 3/3=6
16:14 – 4/3=7
16:29 – 3/0=3
Suma: 40

Linia 15
15:23 – 2/0=2
15:43 – 4/7=11
16:03 – 5/5=10
16:23 – 8/6=14
Suma: 37

Razem: 77 pasażerów

Przystanek w kierunku zachodnim
Linia 1 (wsiadających/wysiadających)
15:21 – 4/2=6
15:36 – 5/1=6
15:51 – 3/1=4
16:06 – 2/4=6
16:21 – 0/5=5
Suma: 27

Linia 15
15:22 – 1/1=2
15:42 – 2/4=6
16:02 – 4/3=7
16:22 – 2/2=4
Suma: 19

Razem: 46 pasażerów

/redoxygene/

 

Warto było!

W październiku 2007 …

W październiku 2007 napisaliśmy pismo odnośnie rozszerzenia zakresu robót podczas remontu kładki dla pieszych nad ulicą Jana Pawła II więcej >>>. Pismo odniosło skutek – przeprawa wzbogaciła się o pochylnię dla osób niepełnosprawnych. Dziś miałem przyjemność zobaczyć jak służy osobie poruszającej się na wózku. Warto było!

Radom. Kładka na ul. Jana Pawła II

/PAW/

Zamień samochód na rower czyli Masa Krytyczna

W ramach obchodów …

W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu zapraszamy wszystkich do zostawienia samochodu na parkingu i przyłączenia do Rowerowej Masy Krytycznej.

Tradycyjnie już w ostatni piątek miesiąca, czyli 25 września, zgromadzimy się na placu Konstytucji 3 Maja i wspólnie przejedziemy ulicami Radomia. Zamanifestujmy, że rowerzyści też mają prawa do swoich dróg w mieście. To właśnie brak odpowiedniej infrastruktury jest główną przyczyną wyboru samochodu zamiast roweru.

Zbiórka o godz. 18.00 – a odjazd 15 minut później. Przejedziemy następującymi ulicami:
Żeromskiego, Wałową, Podwalną, Tochtermana, Traugutta, Beliny-Prażmowskiego, Czachowskiego, Żeromskiego, Młynarską, Kolberga, Szklaną, Katowicką, Wodną, 25 Czerwca, Struga, Miłą, Kusocińskiego, Chrobrego, Struga, Kelles-Krauza, Staszica – do parkingu, Niedziałkowskiego, Skłodowskiej-Curie, 25 Czerwca, Sienkiewicza, Mickiewicza, Traugutta, Moniuszki, Sienkiewicza oraz Piłsudskiego do placu Konstytucji 3 Maja.

Przypominam o przestrzeganiu regulaminu:
1.Jedziemy wolno około 12km/h (odnosi się to szczególnie do tych na czele). Masa to nie wyścig ale pokojowa manifestacja.
2.Nie jeździmy pod prąd i po chodnikach.
3.Puszczamy samochody uprzywilejowane (karetki itp.), staramy się również puszczać autobusy komunikacji miejskiej.
4.Nie prowokujemy kierowców a jeśli oni próbują nas sprowokować nie odpowiadamy agresją.
5.Jeśli jakiś radiowóz nas eskortuje stosujemy się do poleceń policjantów (w granicach rozsądku).
6.Jeśli ktoś podczas Masy nie stosuje się do któregoś z podanych punktów regulaminu pouczamy go (bez przemocy).
7.Pamiętajcie o obowiązkowym wyposażaniu roweru: lampki, dzwonek oraz sprawne hamulce. Osoby bez jakiegokolwiek oświetlenia niech nie jadą – bezpieczeństwo to podstawa!
8.Bierzemy ze sobą trąbki, dzwonki oraz dobry humor 😉

Pomagają nam:
organizator ETZT – MZDiK w Radomiu;
zabezpieczenie – radomska drogówka.

Więcej na stronie:
www.MasaKrytyczna.wRadomiu.pl

oraz forum:
www.mtb.radom.com.pl

Radom. Masa Krytyczna

Radom. Masa Krytyczna

Zdjęcia: Raider

Łącznik Warszawska – Żółkiewskiego

Mimo pewnych …

Mimo pewnych zawirowań >>> trwa budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej mając na uwadze uniknięcie błędu przy budowie trasy wzdłuż al. Chrobrego – wystosowaliśmy pismo z prośbą o wybudowanie łącznika pomiędzy trasą na ul. Warszawskiej a ciągiem pieszo-rowerowym na ul. Żółkiewskiego. Poniżej przedstawiamy jego treść.

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu

Dotyczy budowy drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

W związku z pracami trwającymi przy budowie drogi rowerowej w ulicy Warszawskiej  prosimy o uwzględnienie jej połączenia z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym po północnej stronie ulicy Żółkiewskiego oraz z ulicą Sobieskiego poprzez wybudowanie łącznika oraz wytyczenie przejazdu rowerowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy osiedla Michałów będą mieli bezpośredni dostęp do drogi rowerowej w ulicy Warszawskiej.

Nadmieniamy, że rozwój infrastruktury rowerowej wpisuje się w prowadzone przez Gminę działania na rzecz zrównoważonego transportu i jest zgodny z Programem ochrony środowiska dla Miasta Radomia przyjętym przez Radę Miejską w Radomiu uchwałą  731/2005 z dnia 19 grudnia 2005 r.

Radom. Warszawska/Żółkiewskiego

Radom.Ul. Warszawska

Radom.Ul. Warszawska

/PAW/

[FOTO] Warszawska – prace postępują

Prace na ul. Warszawskiej przebiegają zgodnie z harmonogramem, praktycznie na całej długości zachodniej strony ulicy jest już wyznaczona droga rowerowa. Praktycznie – prace nie są wykonywane na odcinku około 50 metrów przed ul. Rybną. W tym miejscu wykonano za to łuk i obniżono krawężnik pod przyszły przejazd rowerowy prowadzący na drugą stronę ulicy.

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska, rondo

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska/Pułaskiego

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska/Karczemnego

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska/Rybna

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska, garbrania

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska, Automobilklub Radomski

Radom. Budowa drogi rowerowej w ul. Warszawskiej

ul. Warszawska, skrzyżowanie z drogą rowerową w ul. Szarych Szeregów

/PAW/

Sukces programu ‚Rowerem do szkoły’

Pod koniec wakacji …

Pod koniec wakacji Urząd Miejski zakończył montaż stojaków rowerowych przed radomskimi szkołami w ramach programu ‚Rowerem do szkoły’. W sumie zamontowano 230 stojaków typu odwrócone U przed 19 placówkami. Stojaki cieszą się dużą popularnością wśród nauczycieli i uczniów. Szczególnie obleganym jest parking przy LO im. Jana Kochanowskiego codziennie parkuje tam kilkadziesiąt rowerów.

Radom. Stojaki rowerowe przed szkołami

Niestety nie ustrzeżono się błędów, jednym z najpoważniejszych jest montaż stojaków na trawie – LO im. Stanisława Konarskiego czy w miejscach do których ciężko przecisnąć się z rowerem z powodu zaparkowanych samochodów – Zespół Szkół Technicznych. Liczymy również na to, że stojaki zostaną zadaszone.

Radom. Stojaki rowerowe przed szkołami

Radom. Stojaki rowerowe przed szkołami

Niemniej cieszy nas to, że miasto po kilku latach starań Bractwa Rowerowego zaczęło zauważyć rowerzystów i budować odpowiednią infrastrukturę. Drobne niedociągnięcia na pewno da się łatwo usunąć. Dziękujemy!

/PAW/

Pokażmy, że w Radomiu są rowerzyści!

Chcesz bezpiecznie i …

Chcesz bezpiecznie i komfortowo poruszać się po mieście rowerem? Brakuje miejsca parkingowego dla Twojego bicykla? A może chcesz czystszego powietrza i dość wdychania spalin?

Jeśli chociaż raz odpowiedziałeś sobie na powyższe pytanie tak – to zapraszamy do wzięcia udziału we wspólnej manifestacji!

Najbliższa już w piątek 28 sierpnia na Żeromskiego przy fontannach. Zbiórka o 18.00 , czekamy kwadrans na spóźnialskich i wyruszamy w miasto.

Potrzebna jest duża liczba rowerzystów, która będzie masą krytyczną – najmniejszą ilością potrzebną do zmian. Jak wiadomo w pojedynkę nic się nie wywalczy dlatego zaproś swoją koleżankę/kolegę, sąsiadkę czy znajomego i przyjedźcie rowerami!

Pokażmy, że w Radomiu są rowerzyści!

Potrzebny jest sprawny rower, dzwonek, gwizdek, trąbka oraz oczywiście dobry humor 🙂
Trasa do zobaczenia tutaj.

Przejazd będzie zabezpieczała radomska drogówka.

Więcej o samej masie: http://MasaKrytyczna.wRadomiu.pl

oraz informacje na bieżąco na forum: http://mtb.radom.com.pl/index.php?action=forum

/firebwoy/

Szykuje się rzeź drzew przy Mariackiej

Sebastian …

Sebastian Pawłowski

2009-08-25

Prawie 80 zdrowych drzew rosnących wzdłuż przebudowywanej ul. Młodzianowskiej i Mariackiej pójdzie pod topór. Dlaczego? Bo mają powstać dwa pasma ruchu. Nawet chodnik po jednej stronie się nie zmieścił

Przebudowa odcinka Mariackiej pomiędzy ul. Sedlaka a Młodzianowską i samej Młodzianowskiej do Gdyńskiej właśnie się zaczęła. Ostatnio Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego wydał zgodę na usunięcie tam prawie 100 zdrowych drzew. Decyzja została już przekazana wykonawcy robót, wycinka właśnie się zaczyna.

Radom. Ścinka drzew na ul. Mariackiej

Jezdnia jest nie tylko remontowana, ale poszerzana. Skąd decyzja o takiej rzezi zdrowych roślin na dodatek posadzonych kilka lat temu? – Jest to związane z budową drugiego pasma ulicy. Chodnika nawet po jednej stronie nie będzie, bo samochody muszą się zmieścić. Wycięte zostaną tylko te drzewa, które z kolidują z jezdnią – mówi pracownik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. – Nowa droga ze względów bezpieczeństwa musi być w miarę możliwości jak najprostsza. Kierowcy poruszają się przecież po niej z określoną prędkością – dodaje.

Okazuje się, że MZDiK starał się na początku o wycięcie tej samej liczby drzew. Jak tłumaczy pracownik MZDiK, w miejscach, gdzie będą jeździć samochody wydaje się decyzję na ścinkę wszystkich drzew. Wydział Ochrony Środowiska nawet nie zabiega o drogi rowerowe czy chodniki. Jak powszechnie wiadomo, ten sposób przemieszczania jako wysoce nieekologiczny i nie jest przez Wydział preferowany, stąd też ani dróg rowerowych, ani chodników po obydwóch stronach jezdni nie będzie.

Pracownik Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego wyjaśnia, że przed wydaniem decyzji na objętym robotami odcinku ulic Mariackiej i Młodzianowskiej przeprowadzona została dokładna inwentaryzacja drzew. Wszystkie zostały zmierzone i sfotografowane.

– Prowadziliśmy szczegółowe analizy w zespole. To nie było tak, że poszedł jeden inspektor i sam zdecydował – mówi pracownik – Kiedy musimy wydać taką zgodę, przyglądamy się drzewom bardzo szczegółowo. Dla nas w mieście każde z nich to okaz, dlatego też pod drogi można ciąć wszystkie, a pod chodniki i ścieżki rowerowe już nie, bo to sprzeczne przecież z ideą miasta ekologicznego przyjaznego nie tylko użytkownikom samochodów. Nie jest łatwo podejmować takie decyzje, trzeba zabrać wszystkim, by dać samochodom – dodaje.

Wycinka ma być prowadzona sukcesywnie w czasie trwania robót. – Nie mogę wypowiadać się za wykonawcę, kiedy to dokładnie nastąpi.

Napotkany kierowca taksówki także uważa, że zbyt kręta droga może stanowić zagrożenie dla osoby poruszającej się samochodem, a chodniki po obu stronach to podwójnie zwiększone ryzyko dla przechodniów. Przydrożne drzewa trzeba wycinać, bo jadący powyżej 100 km/h mogą się na nich zabić. Najlepiej także nie stawiać latarni, bo te mogą spaść na samochód przy bardzo silnym uderzeniu. Czy jednak jako kierowca nie ma wyrzutów sumienia, że z powodu budowy dróg, których budowę właśnie opiniuje, wycina się tyle drzew i nie buduje chodników?

– Niestety – tłumaczy kierowca – Drzewa są w mieście bardzo potrzebne, powinniśmy je chronić w miarę możliwości, ale jeśli przeszkadzają w inwestycji, to niestety trzeba je wyciąć – dodaje. Uważa też, że budowa ulicy w dwóch kierunkach to standard.

Po wycince MZDiK zobowiązany jest do posadzenia na terenach gminnych ponad 300 młodych drzewek, których obwód nie może być mniejszy niż 10 cm. Ma na to kilka miesięcy.

Jak wiele razy zauważono, sadzonki drzew są notorycznie niszczone. Po fatalnych występach polskiej drużyny na Euro 2008 zniszczono ich blisko 100. W czerwcu pijany mężczyzna złamał siedem dopiero co posadzonych drzewek przy ul. 1905 roku. Znikło też wówczas około 200 krzewów, które miały zdobić trawniki.

Pracownik podkreśla, że te drzewka, które posadzone zostaną w ramach umowy, będą ogrodzone palikami oraz oklejone taśmą. Ma to być sposób na wandali.

Komentarz. Samochód pogromcą drzew

Wojciech …

Wojciech Mędzrzycki

2009-08-25

W Radomiu najgroźniejszym wrogiem kasztanowców nie jest szrotówek kasztanowcowiaczek, ale – jak się okazuje – kierowcy. Kilka drzew tego gatunku i kilkadziesiąt innych, zdrowych (jak usłyszeliśmy w magistracie), pójdzie pod topór, bo ulica Mariacka nie może być zbyt kręta

Do tej pory samochód kojarzył mi się z ekologicznym transportem, troską o środowisko naturalne. Myślałem: samochód i widziałem spokojnie jadącego uśmiechniętego człowieka, który jedzie w cieniu drzew, słucha śpiewu ptaków, a jak chce wyrzucić papierek, to zatrzymuje się przy koszu na śmieci.

Teraz dowiaduję się, że między samochodem, drzewami i ekologią nie można postawić znaków równości. W ubiegłym miesiącu np. wycięto prawie wszystkie przy Mickiewicza, bo – jak nam tłumaczyli drogowcy – mogą one zagrażać kierowcom. Jak? Ano jak gałąź spadnie, to uszkodzi samochód.

Jeszcze nie tak dawno kierowcy narzekali, że radomscy drogowcy nie uwzględniają ich potrzeb i o każde udogodnienie muszą walczyć. Teraz najwyraźniej sytuacja się zmieniła i drogowcy chyba za bardzo ustępują miłośnikom czterech kółek. A może to podstępny plan drogowców, aby zniechęcić do kierowców innych użytkowników dróg?

Komentarz. Samochód pogromcą drzew

Wojciech Mędzrzycki

2009-08-25

W Radomiu najgroźniejszym wrogiem kasztanowców nie jest szrotówek kasztanowcowiaczek, ale – jak się okazuje – kierowcy. Kilka drzew tego gatunku i kilkadziesiąt innych, zdrowych (jak usłyszeliśmy w magistracie), pójdzie pod topór, bo ulica Mariacka nie może być zbyt kręta

Do tej pory samochód kojarzył mi się z ekologicznym transportem, troską o środowisko naturalne. Myślałem: samochód i widziałem spokojnie jadącego uśmiechniętego człowieka, który jedzie w cieniu drzew, słucha śpiewu ptaków, a jak chce wyrzucić papierek, to zatrzymuje się przy koszu na śmieci.

Teraz dowiaduję się, że między samochodem, drzewami i ekologią nie można postawić znaków równości. W ubiegłym miesiącu np. wycięto prawie wszystkie przy Mickiewicza, bo – jak nam tłumaczyli drogowcy – mogą one zagrażać kierowcom. Jak? Ano jak gałąź spadnie, to uszkodzi samochód.

Jeszcze nie tak dawno kierowcy narzekali, że radomscy drogowcy nie uwzględniają ich potrzeb i o każde udogodnienie muszą walczyć. Teraz najwyraźniej sytuacja się zmieniła i drogowcy chyba za bardzo ustępują miłośnikom czterech kółek. A może to podstępny plan drogowców, aby zniechęcić do kierowców innych użytkowników dróg?