Konsultacje. Plan transportowy dla Radomia

W nawiązaniu do …

W nawiązaniu do ogłoszonych przez MZDiK konsultacji społecznych dotyczących „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020″ poniżej przedstawiamy uwagi Bractwa Rowerowego do tego dokumentu.

Urząd Miejski w Radomiu
Wydział Współpracy z Organizacjami
Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych

ul. Żeromskiego 53
26-600 Radom

Dotyczy konsultacji społecznych w sprawie Planu transportowego dla miasta Radomia

Uwagi ogólne

W dokumencie należałoby określić wstępne lokalizacje węzłów przesiadkowych, przede wszystkim w zakresie integracji transportu pozamiejskiego – miejskiego – indywidualnego. Należałoby także określić lokalizację projektowanych przystanków kolejowych, ich roli w strukturze transportowej miasta i regionu, a także postulowanego wykorzystania dla potrzeb kolei aglomeracyjnej. Wydaje się niezbędne wskazanie konieczności budowy kolejowych p.o. Radom Lubelska oraz Radom Os. Południe, które zostały pominięte w planach dotyczących przebudowy linii kolejowej numer 8. Dla przystanku Radom Lubelska należy przewidzieć możliwość zatrzymywania się pociągów jadących linią numer 8 i 26 z kolei na przystanku Radom Os. Południe linią numer 8 i 22. Należałoby wskazać na pozytywne aspekty budowy zintegrowanego przystanku kolejowo-autobusowego Radom Potkanów.

Uwagi szczegółowe

s. 7 […]Szlak rowerowy Muzeum Wsi Radomskiej – Kaptur (9km) – realizacja uzależniona od pozyskania funduszy zewnętrznych[…]

Projekt nie zrealizowany, do końca roku pozostało 3 miesiące

s. 23 […]Najważniejszymi generatorami ruchu z tytułu realizowania funkcji usługowych, są centra handlowe: M1, E.Leclerc, Echo i Selgros.[…]

Wydaje się, że obok w/w centrów zabrakło wymienienia Galerii Słonecznej.

s. 38 Tab. 8. Liczba uczelni wyższych i studentów w Radomiu – stan na 31 stycznia 2013 r. […]Kolegium Licencjackie UMCS w Radomiu[…]

W lutym 2013 radni województwa mazowieckiego przyjęli uchwał o zamiarze likwidacji dziewięciu placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Wśród nich są radomskie Kolegium Nauczycielskie przy ulicy Pułaskiego objęte opieką naukowo-dydaktyczną UMCS w Lublinie i nauczycielskie Kolegium Języków Obcych na pl. Stare Miasto nadzorowane przez Uniwersytet Warszawski.

s. 45 […]Mapa zostanie opublikowana w czerwcu 2013 r[…]

Mapa jest już dostępna.

s. 55 Tab. 15. Lokalizacja największych pracodawców w Radomiu – wg stanu na dzień 2 grudnia 2011 r.

Autor pominął największych pracodawców w Radomiu zatrudniających w sumie ponad 4000 osób – Komendę Wojewódzką Policji, Komendę Miejską Policji, Urząd Miejski, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, Radomski Szpital Specjalistyczny. Nie policzono również nauczycieli szkół.

s. 57 Tab. 17. Główne obiekty sportowe o znaczeniu ruchotwórczym w Radomiu – wg stanu na dzień 31 stycznia 2013 r.

Nie wymieniono m.in. Aquaparku na ulicy Chrobrego, oraz kilku dużych klubów fitness (ulice: Chrobrego, 1905 Roku, Witolda).

s. 69 Tab. 28. Prognozowana zmiana parametrów kształtujących obsługę komunikacyjną Radomia i gmin ościennych – wariant zachowawczy

Brak konsekwencji co do liczby samochodów w 2020 roku (około 120 tys.) patrz s. 37.

s. 71 Tab. 30. Porównanie parametrów finansowych komunikacji miejskiej w Radomiu oraz w innych miastach o podobnej wielkości w kraju – 2011 r.

Nie można porównywać Radomia do Częstochowy a tym bardziej do Gdyni, w miastach tych obok autobusów funkcjonują inne środki transportu – tramwaj, trolejbus, SKM.

s. 84 […]Efekt ten może zapewnić wytyczenie tzw. korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej[…]

Wydaje się zasadnym, aby w dokumencie tej rangi ściśle określić przebieg korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej. Ponadto uważamy, iż należałoby nie zamykać miastu drogi do wprowadzenia nowego systemu trakcyjnego i dokonać zapisu, iż należy przeprowadzić niezbędne analizy w zakresie wykorzystania na głównych szlakach transportowych tramwaju. Co może prowadzić do obniżenia kosztów funkcjonowania transportu miejskiego (przede wszystkim społecznych i środowiskowych) oraz rewitalizacji i przeciwdziałaniu rozpraszania zabudowy.

s. 85 […]poprawie geometrii skrzyżowań i ulic, umożliwiającej płynniejszy przejazd autobusów (w obszarach o zasadnym ograniczeniu prędkości sugeruje się budowę szykan dedykowanych wyłącznie samochodom osobowym, wymuszających zmniejszenie prędkości ich przejazdu)[…]

Polecamy uwadze akcję przeprowadzą przez zarząd transportu w Londynie, gdzie w celu usprawnienia komunikacji miejskiej zlikwidowano około 2000 zatok autobusowych. Przeprowadzone tam badania pokazały, że w efekcie ich likwidacji nastąpiło skrócenie czasu wejścia do autobusu jednej osoby o 0,5-1 s, nastąpiło również zmniejszenie czasu obsługi przystanku średnio od 2 do 4 sekund.

s. 108 […]określenie najistotniejszych przystanków węzłowych w przewozach wewnątrzmiejskich[…]

Wydaje się, że to powinien zrobić właśnie to ten Plan. Jeśli nie on to jaki inny dokument mógłby to zrobić?

s. 109 Tab. 43. Pożądany docelowy poziom realizacji usług w przekroju poszczególnych postulatów przewozowych w 2020 r. […]utrzymanie dotychczasowej dostępności transportu publicznego w obszarze śródmiejskim[…]

Uważamy, iż określenie obsługi komunikacyjnej śródmieścia za wystarczającą jest sprzeczne ze stanem faktycznym. Należy w dokumencie wprowadzić ogólne zapisy o:

  • optymalizacji sieci przystankowej w śródmieściu, zakładając zwiększanie dostępności komunikacyjnej, oraz przybliżanie przystanków w obrębach węzłów przesiadkowych;
  • skierowaniu większej ilości połączeń przez ścisłe śródmieście.

Należałoby wrócić do pomysłu budowy połączenia dla komunikacji miejskiej ulic Mickiewicza
z ulicą Pileckiego przy Urzędzie Miejskim. Dzięki temu znacząco ulegnie skróceniu czas podróży w relacji północ-południe. Warto również nakreślić ideę znaczącego polepszenia obsługi śródmieścia i Miasta Kazimierzowskiego poprzez uruchomienia węzła przesiadkowego przy Placu Kazimierza i ujednoliceniu marszruty komunikacji miejskiej na ulicy Lekarskiej.

Załączniki:
1. Prezentacja Obsługa komunikacyjna śródmieścia jako element urbanistyki operacyjnej na przykładzie Radomia;
2. Koncepcja przebiegu linii tramwajowej w Radomiu z zastosowaniem SIP.

Brest. TramwajZdjęcie: Olivier Schneider

Warszawska dokończona!

Po perturbacjach …

Po perturbacjach związanych z budową sądu (zobacz >>>) dokończono brakujący fragment drogi rowerowej na ulicy Warszawskiej. Tym samym rowerzyści mogą już dojechać po wydzielonej infrastrukturze do Galerii Słonecznej, a co za tym idzie i do centrum miasta. Niestety trasa rowerowa jest tylko po zachodniej stronie ulicy. Nadal czekamy również na wyznaczenie na tym ciągu przejazdu rowerowego przez ulicę Żółkiewskiego oraz dobudowanie brakującego fragmentu na Michałowie tak, aby choć jedno osiedle zostało w bezpieczny sposób skomunikowane ze śródmieściem.

Radom. Dobudowany brakujący fragment drogi rowerowej na ul. Warszawskiej

Wygraliśmy!

W ramach budżetu …

W ramach budżetu obywatelskiego (zobacz >>>) Bractwo Rowerowe złożyło sześć propozycji inwestycji do budżetu na rok 2014. Trzy z nich przeszły do etapu głosowania, były to:

  • Obszar ogólnomiejski: Ruch rowerowy pod prąd na 33 ulicach (zobacz >>>)
  • Borki: 21.19. Remont drogi rowerowej wokół zalewu na Borkach
  • XV-lecie: 7.16. Budowa drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego

Miło nam ogłosić, że wygrał projekt z obszaru ogólnomiejskiego! Poparło go 1200 mieszkańców przyznając łącznie 5533 punkty. Wygrana cieszy szczególnie w kontekście zawirowań związanych z wytyczeniem kontrapasa na ul. Górnej i Kaszubskiej. Okazuje się, że mieszkańcy chcą podobnych rozwiązań na innych ulicach naszego miasta. Do końca roku 2014 na wymienionych niżej ulicach będzie można jeździć rowerem pod prąd. Organizacja ruchu oprze się wyłącznie na dodaniu do znaków tabliczki T-22 Nie dotyczy rowerów.

1.  Bogusławskiego (fragment)
2.  Brandta
3.  Chełmońskiego
4.  Dzika
5.  Grodzka (fragment)
6.  Jagielloński (fragment)
7.  Jaracza
8.  Jasińskiego
9.  Kaszubska
10.  Kelles-Krauza (fragment)
11.  Koszarowa
12.  Kościelna (fragment)
13.  Kośna
14.  Krótka
15.  Lubońskiego
16.  Ludwikowska
17.  Mała
18.  Mechaniczna
19.  Metalowa
20.  Nowogrodzka
21.  Planty (fragment)
22.  Pusta (fragment)
23.  Rynek
24.  Sierpniowa
25.  Solskiego
26.  Sowińskiego
27.  Stare Miasto (fragment)
28.  Struga (fragment)
29.  Strzelecka
30.  Wąska
31.  Wierzbicka (fragment)
32.  Zakręt (fragment)
33.  Żeromskiego (fragmenty)

Ponadto zostanie umożliwiona jazda rowerzystom na wprost z ulicy Kelles-Krauza w ulicę Kolberga i w przeciwnym kierunku.

Pozostałe wnioski zdobyły odpowiednio: 2324 i 2242 punktów.

Niniejszym chcemy gorąco podziękować wszystkim, którzy zagłosowali na nasze wnioski! Bez Was nie osiągnęlibyśmy tego! Pozdrawiamy! I niech się kręci! 

Radom. Budżet obywatelskiZdjęcie: Co za Dzień

[FILM] Bandytyzm drogowy

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy film nagrany w sobotę 21 września na ul. Sienkiewicza w Radomiu.

Samochód z naprzeciwka zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszej. To samo zrobił rowerzysta dodatkowo zjeżdżając na środek pasa ruchu, aby zapobiec omijaniu z lewej strony. Nauczyło go tego doświadczenie, gdyż niestety kierowcy nagminnie ignorują manewry wykonywane przez rowerzystów. Niestety kierowca toyoty omija go z prawej strony jadać po obszarze wyłączonym z ruchu.

Kierujący toyotą złamał art. 26 ustawy Prawo o ruchu drogowym
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Dodatkowo wyprzedził pierwszego rowerzystę (z kamerą) przed przejściem dla pieszych.

Zaproszenie. Przywróćmy przejścia przy Galerii Słonecznej!

Na wniosek Bractwa …

Na wniosek Bractwa Rowerowego w dniu 18 września 2013 roku o godzinie 16 w sali obrad Rady Miejskiej na ul. Moniuszki 9 odbędzie się otwarte dla mieszkańców posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa. Tematem obrad będzie problem likwidacji przejść dla pieszych w rejonie Galerii Słonecznej. Przypomnijmy, że podczas przebudowy skrzyżowania Chrobrego / Struga / Kelles-Krauza zlikwidowano trzy przejścia znacznie utrudniając przemieszczanie się pieszych w tym rejonie miasta.

Bractwo Rowerowe zebrało 400 podpisów popierających następujące postulaty:

  1. Przywrócenia przejścia dla pieszych w poziomie terenu przez ul. Struga na skrzyżowaniu z ulicami Chrobrego i Pileckiego;
  2. Przywrócenia przejścia dla pieszych w poziomie terenu na ważnym ciągu komunikacyjnym pieszym przez ulicę Kelles-Krauza przy skrzyżowaniu z ulicą Struga;
  3. Utworzenie przejścia przez ulicę Pileckiego w ciągu ulicy Kelles-Krauza w miejscu zlikwidowanego chodnika.

Przy każdym z wymienionych miejsc pieszy musi nadkładać ponad 300 metrów tylko, aby dostać się na drugą stronę ulicy.

Na spotkanie zostali zaproszeni radni, przedstawiciele policji, straży miejskiej, MZDiK oraz Centrum Słonecznego.

Radom. Zlikwidowane przejście przy Centrum Słonecznym

Nie blokuj kontrapasa!

Straż Miejska w…

Straż Miejska w Radomiu oraz Bractwo Rowerowe rozpoczynają wspólną akcje dotyczącą informowania kierowców oraz rowerzystów o tym ,,Co to jest kontrapas”. Akcja ma na celu uzmysłowienie kierującym rowerami, że kontrapas rowerowy to wydzielona dla rowerzystów część jezdni ulicy jednokierunkowej, po której mogą się poruszać ‘’pod prąd”. Jednakże rowerzysta musi pamiętać, że kontrapas to nie dwukierunkowa droga dla rowerów, jadąc ,,z prądem” musi poruszać się po prawej stronie jezdni oraz że na skrzyżowaniach musi zachować szczególną ostrożność. Natomiast kierujący pojazdami powinien pamiętać o tym aby nie parkować na kontrapasach, gdyż jest to świadome stwarzanie zagrożenia dla niechronionych uczestników ruchu jakimi są rowerzyści.  Kierowcy powinni również pamiętać o tym, że rowerzystów należy wyprzedzać w bezpiecznej odległości minimum 1 metra. Straż Miejska w Radomiu swoimi działaniami w szczególności obejmie ulice Górną oraz Kaszubską gdzie taki kontrapasy powstały.

Radom. Ulotka

Ustronie. Jakie inwestycje w roku 2014?

Do skrzynek …

Do skrzynek mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej „USTRONIE” trafiła ankieta z pytaniami dotyczącymi przyszłych inwestycji na terenie osiedla:

Jakie prace zaproponował/a/by Pan/i do planu remontowego Spółdzielni na 2014r.
1. Na terenie jednostki………
2. Na terenie Spółdzielni…….

Każdy z mieszkańców może ją wypełnić i dostarczyć do Spółdzielni do 30 września. Ponieważ zależy nam, żeby osiedle rozwijało się również pod względem rowerowym przygotowaliśmy wersję elektroniczną ankiety. Można ją pobrać tu >>>, następnie należy ją uzupełnić oraz wysłać na adres: sekretariat@ustronie.radom.pl. Przygotowana przez nas ankieta jest wstępnie wypełniona, byłoby nam miło jeśli moglibyście poprzeć nasze wnioski:

Jednostka C
–  Budowa asfaltowego ciągu pieszego i rowerowego wzdłuż Potoku Południowego (od al. Grzecznarowskiego do ul. Jana Pawła II) – nawiązanie do projektu Parku Ustronie.

Teren Spółdzielni
– Ustawienie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery U przed budynkami administracyjnymi Spółdzielni oraz przed świetlicami

Radom, osiedle Ustronie. Miejsce planowanej dorgi dla rowerów. Place of the bike path planning

[Rowerem na zakupy] Rynna na Orce już działa!

Zgodnie z obietnicą, …

Zgodnie z obietnicą, w odpowiedzi na naszą prośbę w piśmie z kwietnia tego roku > > >, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji zamontował wnioskowaną przez nas rynnę do wprowadzania rowerów w obrębie schodów przy wejściu do pływalni Orka na ulicy Młynarskiej. Teraz żeby zapiąć rower do jednego ze stojaków przed basenem, nie trzeba już roweru wnosić i znosić po schodach.

Rynna rowerowa, Pływalnia Orka, ul.Młynarska Radom

Pamiętajmy, że tworzenie przyjaznego dla rowerzystów miasta niekoniecznie oznacza wielkie koszty i nie ogranicza się tylko do budowania wydzielonych dróg dla rowerów. Niwelowanie przeszkód jak wysokie krawężniki, malowanie pasów w jezdni czy sankcjonowanie nieformalnych skrótów pomaga pokonywanie tras na rowerach bez ponoszenia nadmiernych nakładów przez miasto.

[Rowerem na zakupy] Archiwum Państwowe

Miło nam …

Miło nam poinformować, że Archiwum Państwowe w Radomiu włączyło się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej „Rowerem na zakupy” (zobacz >>>). W jej ramach namawiamy sklepy, punkty usługowe, ale również przychodnie do montażu prawidłowych stojaków rowerowych. Prawidłowych czyli takich, do których można przypiąć ramę roweru a nie tylko koło. Najczęściej takie stojaki mają kształt odwróconej litery U. W czwartek rozpoczął się montaż urządzeń tuż przed głównym wejściem do nowego budynku Archiwum na ul. Wernera. Każdy etap inwestycji był konsultowany z naszym stowarzyszeniem. Uwzględniono wszystkie uwagi zarówno co do rodzaju stojaków jaki i ich rozmieszczenia. W sumie zamontowano 6 urządzeń na 12 rowerów. W imieniu rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące placówki budując w sumie 48 miejsc parkingowych:
– dworzec kolejowy, ul. Beliny-Prażmowskiego 6 – 18 miejsc parkingowych (zobacz >>>)
– multiDENT / MZDiK, ul. Traugutta 30/30A – 2 miejsca parkingowe (zobacz >>>)
– supermarket E.Leclerc, ul. Toruńska 1 – 16 miejsc parkingowych (zobacz >>>)
– Archiwum Państwowe, ul. Wernera – 12 miejsc parkingowych

W ciągu dwóch lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali 118 miejsc parkingowych! Kolejne w drodze…

Radom, Arichwum Państwowe. Stojaki rowerowe, State Archives Bicycle parking rack