Konsultacje. Plan transportowy dla Radomia

W nawiązaniu do …

W nawiązaniu do ogłoszonych przez MZDiK konsultacji społecznych dotyczących „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020″ poniżej przedstawiamy uwagi Bractwa Rowerowego do tego dokumentu.

Urząd Miejski w Radomiu
Wydział Współpracy z Organizacjami
Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych

ul. Żeromskiego 53
26-600 Radom

Dotyczy konsultacji społecznych w sprawie Planu transportowego dla miasta Radomia

Uwagi ogólne

W dokumencie należałoby określić wstępne lokalizacje węzłów przesiadkowych, przede wszystkim w zakresie integracji transportu pozamiejskiego – miejskiego – indywidualnego. Należałoby także określić lokalizację projektowanych przystanków kolejowych, ich roli w strukturze transportowej miasta i regionu, a także postulowanego wykorzystania dla potrzeb kolei aglomeracyjnej. Wydaje się niezbędne wskazanie konieczności budowy kolejowych p.o. Radom Lubelska oraz Radom Os. Południe, które zostały pominięte w planach dotyczących przebudowy linii kolejowej numer 8. Dla przystanku Radom Lubelska należy przewidzieć możliwość zatrzymywania się pociągów jadących linią numer 8 i 26 z kolei na przystanku Radom Os. Południe linią numer 8 i 22. Należałoby wskazać na pozytywne aspekty budowy zintegrowanego przystanku kolejowo-autobusowego Radom Potkanów.

Uwagi szczegółowe

s. 7 […]Szlak rowerowy Muzeum Wsi Radomskiej – Kaptur (9km) – realizacja uzależniona od pozyskania funduszy zewnętrznych[…]

Projekt nie zrealizowany, do końca roku pozostało 3 miesiące

s. 23 […]Najważniejszymi generatorami ruchu z tytułu realizowania funkcji usługowych, są centra handlowe: M1, E.Leclerc, Echo i Selgros.[…]

Wydaje się, że obok w/w centrów zabrakło wymienienia Galerii Słonecznej.

s. 38 Tab. 8. Liczba uczelni wyższych i studentów w Radomiu – stan na 31 stycznia 2013 r. […]Kolegium Licencjackie UMCS w Radomiu[…]

W lutym 2013 radni województwa mazowieckiego przyjęli uchwał o zamiarze likwidacji dziewięciu placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Wśród nich są radomskie Kolegium Nauczycielskie przy ulicy Pułaskiego objęte opieką naukowo-dydaktyczną UMCS w Lublinie i nauczycielskie Kolegium Języków Obcych na pl. Stare Miasto nadzorowane przez Uniwersytet Warszawski.

s. 45 […]Mapa zostanie opublikowana w czerwcu 2013 r[…]

Mapa jest już dostępna.

s. 55 Tab. 15. Lokalizacja największych pracodawców w Radomiu – wg stanu na dzień 2 grudnia 2011 r.

Autor pominął największych pracodawców w Radomiu zatrudniających w sumie ponad 4000 osób – Komendę Wojewódzką Policji, Komendę Miejską Policji, Urząd Miejski, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, Radomski Szpital Specjalistyczny. Nie policzono również nauczycieli szkół.

s. 57 Tab. 17. Główne obiekty sportowe o znaczeniu ruchotwórczym w Radomiu – wg stanu na dzień 31 stycznia 2013 r.

Nie wymieniono m.in. Aquaparku na ulicy Chrobrego, oraz kilku dużych klubów fitness (ulice: Chrobrego, 1905 Roku, Witolda).

s. 69 Tab. 28. Prognozowana zmiana parametrów kształtujących obsługę komunikacyjną Radomia i gmin ościennych – wariant zachowawczy

Brak konsekwencji co do liczby samochodów w 2020 roku (około 120 tys.) patrz s. 37.

s. 71 Tab. 30. Porównanie parametrów finansowych komunikacji miejskiej w Radomiu oraz w innych miastach o podobnej wielkości w kraju – 2011 r.

Nie można porównywać Radomia do Częstochowy a tym bardziej do Gdyni, w miastach tych obok autobusów funkcjonują inne środki transportu – tramwaj, trolejbus, SKM.

s. 84 […]Efekt ten może zapewnić wytyczenie tzw. korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej[…]

Wydaje się zasadnym, aby w dokumencie tej rangi ściśle określić przebieg korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej. Ponadto uważamy, iż należałoby nie zamykać miastu drogi do wprowadzenia nowego systemu trakcyjnego i dokonać zapisu, iż należy przeprowadzić niezbędne analizy w zakresie wykorzystania na głównych szlakach transportowych tramwaju. Co może prowadzić do obniżenia kosztów funkcjonowania transportu miejskiego (przede wszystkim społecznych i środowiskowych) oraz rewitalizacji i przeciwdziałaniu rozpraszania zabudowy.

s. 85 […]poprawie geometrii skrzyżowań i ulic, umożliwiającej płynniejszy przejazd autobusów (w obszarach o zasadnym ograniczeniu prędkości sugeruje się budowę szykan dedykowanych wyłącznie samochodom osobowym, wymuszających zmniejszenie prędkości ich przejazdu)[…]

Polecamy uwadze akcję przeprowadzą przez zarząd transportu w Londynie, gdzie w celu usprawnienia komunikacji miejskiej zlikwidowano około 2000 zatok autobusowych. Przeprowadzone tam badania pokazały, że w efekcie ich likwidacji nastąpiło skrócenie czasu wejścia do autobusu jednej osoby o 0,5-1 s, nastąpiło również zmniejszenie czasu obsługi przystanku średnio od 2 do 4 sekund.

s. 108 […]określenie najistotniejszych przystanków węzłowych w przewozach wewnątrzmiejskich[…]

Wydaje się, że to powinien zrobić właśnie to ten Plan. Jeśli nie on to jaki inny dokument mógłby to zrobić?

s. 109 Tab. 43. Pożądany docelowy poziom realizacji usług w przekroju poszczególnych postulatów przewozowych w 2020 r. […]utrzymanie dotychczasowej dostępności transportu publicznego w obszarze śródmiejskim[…]

Uważamy, iż określenie obsługi komunikacyjnej śródmieścia za wystarczającą jest sprzeczne ze stanem faktycznym. Należy w dokumencie wprowadzić ogólne zapisy o:

  • optymalizacji sieci przystankowej w śródmieściu, zakładając zwiększanie dostępności komunikacyjnej, oraz przybliżanie przystanków w obrębach węzłów przesiadkowych;
  • skierowaniu większej ilości połączeń przez ścisłe śródmieście.

Należałoby wrócić do pomysłu budowy połączenia dla komunikacji miejskiej ulic Mickiewicza
z ulicą Pileckiego przy Urzędzie Miejskim. Dzięki temu znacząco ulegnie skróceniu czas podróży w relacji północ-południe. Warto również nakreślić ideę znaczącego polepszenia obsługi śródmieścia i Miasta Kazimierzowskiego poprzez uruchomienia węzła przesiadkowego przy Placu Kazimierza i ujednoliceniu marszruty komunikacji miejskiej na ulicy Lekarskiej.

Załączniki:
1. Prezentacja Obsługa komunikacyjna śródmieścia jako element urbanistyki operacyjnej na przykładzie Radomia;
2. Koncepcja przebiegu linii tramwajowej w Radomiu z zastosowaniem SIP.

Brest. TramwajZdjęcie: Olivier Schneider

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *