Ruszamy z Jazdą z miasta!

Zaczynamy cykl rowerowych wycieczek „Jazda z miasta!”. Już 27 kwietnia jedziemy do Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli. Zapraszają Bezpłatny Tygodnik „7 Dni”, Salon Rowerowy Rodex i Bractwo Rowerowe

Nasze cele w tegorocznym cyklu to:

  • 27 kwietnia – Muzeum Gombrowicza;
  • 18 maja – Leśny Ośrodek Edukacyjny w Jedlni Letnisko (Święto Polskiej Niezapominajki);
  • 22 czerwca – Rezerwat Królewskie Źródła;
  • 20 lipca –  Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku;
  • 24 sierpnia – Przejazd, parking leśny vis’a’vis szkółki leśnej;
  • 21 września – Pionki, siedziba Nadleśnictwa Kozienice;
  • 19 października – leśny parking w pobliżu Zadobrza (skrzyżowanie Jastrzębiej Drogi i żółtego szlaku rowerowego).

Wycieczka do Muzeum Gombrowicza, tak jak w dwa lata temu i przed rokiem będzie miała mieszany, terenowo-szosowy charakter. Pierwsza część powiedzie ścieżkami Puszczy Kozienickiej, druga szosą przez Kozłów, Wojciechów i Owadów. Trasę najłatwiej będzie pokonać rowerem MTB, krosowym lub trekingowym. Rower miejski nie będzie tu najlepszym wyborem.

Spotykamy się o godz. 10 za starym młynem na Pacynce, w pobliżu Dąbrowy Kozłowskiej. Dojazd na miejsce zbiórki ulicami Zbrowskiego, Energetyków i Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dotrzemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta – mostu na Pacynce. Zaraz za mostem jest lekki podjazd i za nim skręcamy w prawo, w pierwszy asfaltowy zjazd prowadzący do Dąbrowy Kozłowskiej. Na tym zjeździe – zbiórka.

O godz. 10.15 ruszamy w trasę. Przez Kozłowskie Komorniki dojedziemy do zielonego szlaku rowerowego, wiodącego na Wielka Górę. Na „szczyt” tym razem wjeżdżać nie będziemy. Z „zielonego” skręcimy w lewo, w nowopowstałą, wygodną szutrówkę, łączącą Kozłów z Kieszkiem. Podążymy do Kozłowa na leśny parking. Tam nieco odpoczniemy i ruszymy szosą w stronę Wojciechowa. Z zachowaniem zasad ruchu drogowego, powoli i ostrożnie będziemy musieli przeciąć trasę Radom – Brzóza i po minięciu krzyżówki, przemieścić się przez Owadów aż do Wsoli – do Muzeum Gombrowicza.

W muzeum, jak zwykle – ognisko i upominki od sponsora Salonu Rowerowego Rodex.

By wziąć udział w naszej imprezie, trzeba wysłać sms o treści „7dni.jazdakwiecien.imienazwisko” na nr 7248. Koszt sms-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie Państwo sms-a zwrotnego. Należy go zachować do kontroli podczas wydawania posiłków na mecie. Koniecznie więc zabierzcie na „Jazdę” telefon komórkowy. Wysłanie jednego sms-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki oraz poczęstunku. Można jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować na „Jazdę”, np. kilku członków rodziny czy kilku znajomych. Na sms-owe zgłoszenia czekamy do soboty, 26 kwietnia do godz.10.

„Jazda z miasta!” ruszy w ładną pogodę i nawet  gdyby padał bardzo mały deszcz, zapowiadający się na przejściowy. Jeśli opady będą spore, wyjazd odwołujemy.

Radom. Jazd z miasta!

Uwagi do Mapy zagrożeń

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy uwagi Bractwa Rowerowego zgłoszone w ramach konsultacji społecznych dotyczących opracowania „Mapy zagrożeń”.

Sytuacja tzw. niechronionych uczestników ruchu ulega w Radomiu stałemu pogorszeniu, a liczba przejść na których dochodzi do częstych potrąceń cały czas się wydłuża. W zawiązku z powyższym wnosimy o podjęcia radykalnych działań zmierzających do zmiany tego stanu rzeczy. Nie zgadzamy się na to, żeby jedynym sposobem na poprawę bezpieczeństwa była likwidacja przejść, dodawanie pomarańczowych obwódek wokół znaków lub pulsujących świateł obok przejść. Działania te nie przynoszą pożądanych efektów, gdyż na przejściach tak wyposażonych nadal dochodzi do potrąceń. Sztandarowe przykłady to zebry na ulicy 11 Listopada przy LO im. Stanisława Staszica, ulicy Narutowicza przy hali MOSiR oraz Jana Pawła II przy przedszkolu (sic!). Z kolei po likwidacji przejścia przy skrzyżowaniu 25 Czerwca / Curie-Skłodowska bezpieczeństwo uległo wręcz pogorszeniu – po jego zniesieniu doszło w tym miejscu do 4 potrąceń w tym jednego śmiertelnego. Pomimo tego, że bezpośrednim sprawcami wypadków są uczestnicy ruchu, to również zarządca drogi, policja i Straż Miejska są odpowiedzialni za bezpieczeństwo. Wina za zdarzenia drogowe obciąża pośrednio urzędników, którzy zasłaniając się płynnością ruchu (czemu tylko samochodowego?) nie chcą stosować sprawdzonych metod poprawy bezpieczeństwa. Wiedza o tym, które miejsca są niebezpieczne, nie jest tajemną. Wystarczy odrobina dobrej woli i zaangażowania, aby ją pozyskać – zarówno od mieszkańców, organizacji pozarządowych czy w końcu od służb wzywanych do zdarzeń. Wiedza na temat skutecznych środków zapobiegających wypadkom jest również ogólnodostępna – do dyspozycji jest szeroki wachlarz literatury i doświadczeń innych miast. Można stosować tanie i sprawdzone metody: progi wyspowe, wyniesione skrzyżowanie, meandrowanie jezdni, naprzemienne parkowanie czy w końcu sygnalizację świetlną.

Ponadto wnosimy, aby „Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2015–2018” zwierał szczegółowe wytyczne poprawy bezpieczeństwa dla każdego z przejść wraz z harmonogramem prac związanych z ewentualną przebudową.  Wnosimy również o zapisanie w Programie konieczności powołania wzorem innych miasta specjalnej komórki MZDiK zajmującej się analizą zdarzeń drogowych oraz przyczyn ich powstawania. Pozwoliłoby to na wcześniejsze wykrywanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i uruchomienie odpowiednich działań naprawczych.

Poniżej przedstawiamy spis przejść dla pieszych na których dochodzi do znacznej liczby zdarzeń drogowych z wnioskiem o umieszczenie ich na Mapie Zagrożeń. Dane pochodzą z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (lata 2007-2013) i zostały pozyskane od Komendy Głównej Policji. Niestety z powodu błędów powstałych przy wypełnianiu Kart zdarzeń drogowych nie jest to pełen obraz zagrożeń występujących w danym miejscu. Dla przykładu poniższy spis nie zawiera m.in. 9 zdarzeń z ulicy Narutowicza czy 8 z ulicy Jana Pawła II. Powodem jest brak przypisania zdarzenia do konkretnego skrzyżowania czy numeru budynku co nie pozwala na poprawnie zidentyfikować miejsca kolizji.

Spis przejść dla pieszych na których dochodzi do znacznej liczby potrąceń

Skrzyżowanie (przejście) / Instytucja

Liczba zdarzeń

Wierzbicka / Gębarzewska / Czarnoleska

14

Limanowskiego / Przechodnia

13

Prażmowskiego / PKS

13

Poniatowskiego / Traugutta

12

Chrobrego / Jasińskiego

10

Chrobrego / Sowińskiego

10

1905 Roku / Tytoniowa

9

Prażmowskiego / Traugutta

9

11 Listopada / XILO

8

25 Czerwca / Żeromskiego

8

Narutowicza / Chałubińskiego

7

Struga / Niedziałkowskiego

7

Szarych Szeregów / Rodziny Winczewskich

7

Warszawska / Rondo

7

11 Listopada / Sportowa

6

25 Czerwca / Park Leśniczówka

6

Słowackiego / Kościelna

6

Zbrowskiego / Biedronka

6

Jana Pawła II / Gagarina

6

Wierzbicka / Żakowicka

5

Narutowicza / Sedlaka

5

Mieszka I / Królowej Jadwigi

4

Słowackiego / Giserska

4

Jana Pawła II / Przedszkole nr 14

4

25 Czerwca / Curie-Skłodowskiej

4

Narutowicza / Podwalna

3

                               Źródło: System Ewidencji Wypadków i Kolizji, 2007-2013

Niebezpieczne miejsca i sytuacje; problemy naruszania porządku publicznego:

1.  Anektowanie chodników i stref pieszych przez kierowców. Problem niezgodnej z prawem jazdy po chodnikach, parkowania samochodów w miejscach niedozwolonych (zbyt blisko przejść dla pieszych, skrzyżowań, z dala od krawędzi jezdni, pozostawianie mniej niż 1,5 m chodnika, utrudnianie ruchu pieszego). Problem jest nagminny, akceptowany społecznie i częstokroć tolerowany przez służby mundurowe (policja, straż miejska) (funkcjonariusze nie zauważają łamania prawa lub je ignorują).

Miejsca występowania: większość chodników położonych przy ulicach (np. ul. Żeromskiego / 25 Czerwca / Czachowskiego, Słowackiego, Młynarska, Sienkiewicza / Mickiewicza), strefy zamieszkania, w których zgodnie z prawem parkowanie dozwolone jest tylko w wyznaczonych miejscach (np. ul. Rwańska, Prusa).

2. Nieprzestrzeganie przez kierowców prawa dającego pierwszeństwo przejścia pieszym na przejściach dla pieszych. Problem jest nagminny. Szczególnie niebezpieczne w przypadkach ulic o znacznych przekrojach i łamanym ograniczeniu prędkości. Nieskuteczność działania w tym zakresie służb mundurowych. Miejsca występowania: całe miasto (np. ul. Żeromskiego / Młynarska, Beliny-Prażmowskiego, Słowackiego, Szarych Szeregów, 25-Czerwca, 1905 Roku, Wierzbicka).

3. Nieprzepuszczanie przez kierowców pieszych na przejściach dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Podczas fazy światła zielonego przeznaczonego dla pieszych kierowcy skręcający nie zachowują ostrożności i nie przepuszczają pieszych przechodzących przez jezdnię. Problem złego wykalibrowania świateł, obecności zielonych strzałek, braku akcji policyjnych. Miejsce występowania: większość ulic z sygnalizacją świetlną i ułatwieniami prawoskrętu (np. ul.  Słowackiego / 25 Czerwca, Żeromskiego / 25 Czerwca).

4. Polityka transportowa miasta, powodująca marginalizację niekonfliktogennych środków transportu (pieszy, rowerowy), a przez to długofalowo przyczyniając się do spadku bezpieczeństwa w mieście. Przykłady: dysproporcja w nakładach inwestycyjnych i remontowych względem chodników i jezdni, długie czasy oczekiwania na przejściach wyposażonych w sygnalizację świetlną (np. 25 Czerwca / Kelles-Krauza, Słowackiego / 25 Czerwca), dyskryminująca konieczność ręcznego włączania świateł przez pieszych) (np. 25 Czerwca / Kelles-Krauza, Słowackiego / 25 Czerwca), mała ilość i dalsza likwidacja przejść dla pieszych w śródmieściu (np. rejon Galerii Słonecznej).

5. Niebezpieczna i niewygodna nawierzchnia chodników. Miejsca występowania: większość chodników miejskich. Wiele z chodników nie było przez wiele lat remontowanych, pomimo, że przyległe jezdnie są remontowane regularnie (np. ul. Młynarska, Lubelska, Limanowskiego). Deptak ul. Żeromskiego – wadliwie wykonany w przestarzałej technologii, niewygodny i niebezpieczny dla pieszych. 

6. Niska jakość systemu udogodnień rowerowych w mieście. Mała ilość stref uspokojonego ruchu. Sieć dróg rowerowych niespójna, brak możliwości przejeżdżania rowerem w miejscach celowych utrudnień dla ruchu samochodowego (np. brak skręt z ul. Moniuszki w ul. Narutowicza). Niebezpieczne wydzielone drogi rowerowe (np. ul. Kelles-Krauza), wysoki krawężnik na początku drogi rowerowej na ul. Chrobrego przy moście nad Potokiem Północnym.

7. Brak należytego utrzymania dróg rowerowych, w tym kontrapasów (np. ul. Górna). W zimie zalegający śnieg, na wiosnę piach.

8. Przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców. Problemem jest nieskuteczność akcji policyjnych i Straży Miejskiej. Liberalne wykalibrowanie i mała ilość fotoradarów w mieście, karanie kierowców za łamanie ograniczania do 50 km/h dopiero po przekroczenie przez kierowócw prędkości o 30 km/h (raport NiK). Miejsce występowania: wszystkie ulice miejskie. Problem szczególnie dotkliwy na ulicach przelotowych o dużych przekrojach (np. ul. Żeromskiego/Lubelska, 25 Czerwca, Wierzbicka, 1905 Roku, Beliny-Prażmowskiego, Grzecznarowskiego, Poniatowskiego). Problem nasila się w godzinach nocnych, kiedy wyłączone są światła, jest mały ruch i mało kontroli. Problem szczególnie dotkliwy dla okolicznych mieszkańców – hałas – naruszenie porządku publicznego. 

9. Przekraczanie dozwolonej prędkości i nieustępowanie pierwszeństwa przejścia pieszym w strefach zamieszkania. Dozwolona max. Prędkość 20 km/h jest notorycznie łamana. Piesi nie są przepuszczani. Miejsce występowania: wszystkie strefy zamieszkania, np. ul. Rwańska, Szewska.

10. Agresywne i wulgarne zachowanie grup w przestrzeni publicznej. Mała ilość patroli pieszych na głównych ulicach miasta. Np. ul. Żeromskiego, dworzec PKP. Mała ilość i nieskuteczność interwencji.

Radom. Śmiertelne potrącenia na ul. Szarych Szeregów



[Rowerem na zakupy] Teatr Powszechny

Początek wiosny i …

Początek wiosny i kolejna, po montażu stacji naprawy rowerów (zobacz >>>), niespodzianka. Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu na naszą prośbę z zeszłego roku ufundował i zamontował stojaki rowerowe. Tym samym dołączył do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej „Rowerem na zakupy”. Widzowie podobnie jak to się dzieje w Łodzi, Szczecinie czy Krakowie po bilety czy na spektakl będą mogli się wybrać rowerem. W sumie zyskaliśmy aż 20 miejsc postojowych. Jest ich na tyle dużo, że będą mogli z nich korzystać również uczniowie pobliskiego Zespołu Szkół Medycznych, którzy do tej pory byli zmuszeni przypinać jednoślady do barierek.

W imieniu rowerzystów i swoim dziękujemy!

W ciągu trzech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 182 miejsca parkingowe! 

Radom. Stojaki U kształtne przez Teatrem Powszechnym

Radom. Stojaki U kształtne przez Teatrem Powszechnym

[Film] Bubel 25 lecia czyli za co ci ludzie biorą pieniądze?

W zeszłym roku otwarto dla ruchu wiadukt w ulicy Wyścigowej nad budowaną obwodnicą południową. Niestety oddano do użytku również drogę dla rowerów. Na ciągu od strony basenu Neptun w kierunku ulicy Jana Pawła II projektant nie przewidział infrastruktury dla rowerzystów, za to zaprojektował ją po stronie przeciwnej zmuszając użytkowników do niepotrzebnego, wielokrotnego przekraczania jezdni. Dzięki temu liczba potencjalnych punktów kolizji na 80 metrowym odcinku z 2 wzrosła do 9! W tym miejscu nie powinno być żadnej infrastruktury rowerowej, rowerzyści powinni poruszać się na zasadach ogólnych po jezdni. Zastosowane rozwiązanie stoi w sprzeczności z dobrą praktyką, zdrowym rozsądkiem oraz w żaden sposób nie przyczynia się do promocji ruchu rowerowego, dodatkowo zwiększyło koszty inwestycji. Z czystym sumieniem możemy nazwać ją bublem 25 lecia. Warto nadmienić, że rozwiązanie zostało zaprojektowane nie przez dzieci z przedszkola a przez fachowców z dyplomami wyższych uczelni. Projekt zaś został zaopiniowany przez pracowników MZDiK, a pod względem wpływu na bezpieczeństwo przez policję…

Pod projektem podpisały się następujące osoby:

Policja
naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Radomiu podinspektor Piotr Kostkiewicz 

MZDiK 
kierownik Działu Inżynierii Ruchu mgr inż. Mariusz Drabik 
zastępca dyrektora ds. dróg dr inż. Aleksander Bacciarelli
dyrektor mgr inż. Marek Czyż

Projekt
Ardanuy Ingenieria S.A., ul. Morelowa 2A, 03-192 Warszawa 

Projektant
Wiesław Ejsymont


Schemat przejazdu

Radom. Wiadukt na ul. Wyścgowej

Pismo. Brakuje T-22

Poniżej treść …

Poniżej treść kolejnego naszego pisma skierowanego do MZDiK.

Dotyczy uzupełniania oznakowania na ul. Chałubińskiego i Koszarowej

Z związku z dopuszczeniem przejazdu rowerów przez park Planty na wysokości stadionu MOSiR wracamy się z prośbą o dodanie tabliczki T-22: nie dotyczy rowerów jednośladowych do znaku D-4a: droga bez przejazdu znajdującego się przy skrzyżowaniu Chałubińskiego / Narutowicza.

Ponadto w związku z dopuszczeniem jazdy rowerów pod prąd na jednokierunkowej ul. Koszarowej zwracamy się z prośbą o uzupełnienie oznakowania pionowego o tabliczkę T-22: nie dotyczy rowerów jednośladowych pod znakiem C-4: nakaz jazdy w lewo za znakiem przy skrzyżowaniu Warzywna / Koszarowa.

Radom. Ulica Chałubińskiego, brak oznakowania T-22

Radom. Ulica Koszarowa, brak oznakowania T-22

Ibombo. Pierwsza publiczna stacja naprawy rowerów w Radomiu

Wczoraj w Radomiu przy skrzyżowaniu Struga / Chrobrego uruchomiono pierwszą publiczną stację naprawy rowerów. Fundatorem tego udogodnienia jest Street Mall Vis a Vis. W stacji można nie tylko napompować dętki, ale również dokonać drobnych napraw. Do użytku rowerzystów udostępniono następujące narzędzia: wkrętak krzyżowy, wkrętak płaski, klucze TORX T25, klucz nastawny, klucze płaski: 8x9mm oraz 14x15mm, zestaw kluczy imbusowych i łyżki do opon. Podczas naprawy rower można wygodnie zawiesić w specjalnym uchwycie. Stacja powinna cieszyć się dużą popularnością, tym bardziej, że została ustawiona w śródmieściu, tuż przy ruchliwej drodze rowerowej. Przypominamy, że to już druga, po montażu stojaków (zobacz >>>), inwestycja Street Mall Vis a Vis, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy wybrali rowery w dojazdach na zakupy. Możemy tylko podziękować!

Radom. Pierwsza publiczna stacja naprawy rowerów IBOMBO. Fundator: Vis a vis, ul. Chrobrego

Radom. Pierwsza publiczna stacja naprawy rowerów IBOMBO. Fundator: Vis a vis, ul. Chrobrego

Radom. Pierwsza publiczna stacja naprawy rowerów IBOMBO. Fundator: Vis a vis, ul. Chrobrego

Radom. Pierwsza publiczna stacja naprawy rowerów IBOMBO. Fundator: Vis a vis, ul. Chrobrego

[Wernera/Mireckiego] Szykują się zmiany

W listopadzie 2013 …

W listopadzie 2013 roku informowaliśmy o tym, że na skrzyżowaniu Wernera / Mireckiego / Szarych Szeregów w ciągu ostatnich lat doszło do 140 zdarzeń drogowych, które kosztowały podatników około 7 milionów złotych (zobacz >>>). W styczniu przygotowaliśmy koncepcję zmian polegającą na rezygnacja z sygnalizacji świetlnej na rzecz ronda półturbinowego (zobacz >>>). Nasze propozycje zostały przesłane do Zespołu ds. Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym poniżej przedstawimy odpowiedź Zespołu:

W odpowiedzi na wniosek wniosek dotyczący poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Mireckiego/Wernera/Szarych Szeregów informuje, że podjęte na posiedzeniu Zespołu ds. Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym z dnia 28 stycznia 2014 rozwiązania zostaną w najbliższym czasie wprowadzone w życie. W pierwszej kolejności rozpoczną się kontrole prowadzone przez WRD KMP za pomocą pojazdu wyposażonego w kamerę w celu rejestracji pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Następnie na ulicy Szarych Szeregów zostanie ustawiony znak drogowy D-51 do kontroli fotoradarowej. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przeanalizuje również możliwość wydłużenia sekwencji świateł w celu opóźnienia wlotów.

Radom. Wypadek na skrzyżowaniu Wernera / Mireckiego / Szarych Szeregów

Program ochrony powietrza dla strefy Radom

Wraz z końcem …

Wraz z końcem ubiegłego roku został przyjęty program ochrony powietrza dla strefy Radom. Część naszych uwag  została uwzględniona, m.in. rozwijanie systemu tras rowerowych, transportu zbiorowego a także komunikacji tramwajowej oraz polepszenia warunków poruszania się pieszo.

Treść programu oraz spis uwag z uzasadnieniem można pobrać tutaj.

Radom. Korek na ul. 25 Czerwca

Limanowskiego – kolejny głos!

Publikujemy kolejny …

Publikujemy kolejny list mieszkańca do MZDiK w/s ulicy Limanowskiego, który dotarł na naszą skrzynkę:

W związku z planowanym remontem ulicy Limanowskiego połączonym z wymianą sieci wodociągowo – kanalizacyjnej zgłaszam poniższe uwagi.

  1. Zawężenia przekroju jezdni do 1 X 2 z wydzielonymi lewoskrętami na skrzyżowaniach.
  2. Wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów w jezdni zgodnie ze „Studium uwarunkowań”.
  3. Zwiększenia szerokości chodników oraz nowych nasadzeń zieleni.

Zgodnie z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Radom ulica Limanowskiego określona jest w klasie technicznej zbiorczej, która nie powinna prowadzić ruchu tranzytowego międzydzielnicowego a tym bardziej zewnętrznego. Zapisy stwierdzają również powstanie wzdłuż tej ulicy trasy rowerowej, która jest ważnym odcinkiem w całym układzie tras rowerowych miasta. Natomiast zgodnie z danymi z policyjnego Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji jedynie na skrzyżowaniach doszło tam do 126 zdarzeń, w tym do 33 potrąceń pieszych w latach 2007-12. Uzasadniona jest zatem konieczna poprawa bezpieczeństwa, zwłaszcza niechronionych użytkowników ruchu: pieszych i rowerzystów.

Radom. Potrącenie pieszego na ul. Limanowskiego przy stacji Krwiodawstwa

Pracownicy Tytoniówki domagają się ułatwień rowerowych na Limanowskiego

Od jakiegoś czasu na …

Od jakiegoś czasu na łamach radomskich mediów pojawiają się informacje dotyczące planów remontu ulicy Limanowskiego (zobacz >>>). Do nas z kolei docierają głosy o konieczności wprowadzenia tam rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Stanowisko zajęło już stowarzyszenie Radomskie Inwestycje (zobacz >>>), my zaś poniżej przedstawiamy głos naszego czytelnika. Przy okazji przypominam jak wygląda parking rowerowy przed fabryką Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A. zlokalizowaną przy ul. Limanowskiego (zobacz >>>). Jest dla kogo tworzyć infrastrukturę!

Piszę w sprawie planowanej, w związku z wymianą sieci wodociągowej, przebudowy ul. Limanowskiego. Jestem mieszkańcem osiedla Borki, a pracuję na ul. Tytoniowej. Często do miejsca pracy docieram rowerem, podobnie jak kilkadziesiąt innych osób. Wiele z nich wykorzystuje w tym celu bardzo niebezpieczną dla rowerzystów ulicę Limanowskiego, gdzie kierowcy nagminnie przekraczają dozwoloną prędkość. W związku z powyższym oraz zapisami w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Radom” zwracam się z prośbą o stworzenie na ulicy Limanowskiego bezpiecznej infrastruktury dla pieszych oraz rowerzystów.

Radom. Rowerzysta na ul. Limanowskiego

Radom. Rowerzysta na ul. Limanowskiego
Radom. Parking rowerowy przy Tytoniówce