Strefa będzie większa! Plac będzie uwolniony!

Mamy odpowiedź od …

Mamy odpowiedź od Prezydenta na nasz wniosek dotyczący powiększenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (zobacz >>>). Jest ona pozytywna! Cieszy nas również fakt, że został dostrzeżony również problem nielegalnego parkingu na pl. Jagiellońskim. Niestety źle odczytano nasze intencje – od zawsze staliśmy na stanowisku, że tak potencjalnie atrakcyjna przestrzeń publiczna to nie miejsce na parking. Poniżej treść odpowiedzi Prezydenta Radomia:

W odpowiedzi na Państwa pismo informuję, że prowadzone są prace mające na celu wprowadzenie, w najbliższych miesiącach, zmian dot. zasad funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na terenie miasta Radomia. Jedną ze zmian priorytetowych jest objęcie Strefą całego obszaru pasa drogowego danej ulicy, która znajduje się w Strefie Płatnego Parkowania, o czym powinniście Państwo doskonale pamiętać, gdyż sprawa była omawiana na zeszłorocznym spotkaniu, którego byliście uczestnikami. Pragnę zauważyć, że nie na wszystkich, wymienionych przez Państwa obszarach takie rozwiązanie jest możliwe do zastosowania, a już na pewno nie na płycie Placu Jagiellońskiego. Obszar ten zostanie wkrótce poddany rewitalizacji i nie przewiduje się, aby miał on pełnić rolę parkingu miejskiego.

Radom. Nielegalny parking na placu Jagiellońskim

Pieszy nadal zagrożony

Mamy odpowiedź MZDiK …

Mamy odpowiedź MZDiK na nasz wniosek (zobacz >>>) dotyczący poprawy bezpieczeństwa pieszych na skrzyżowaniu Traugutt / Poniatowskiego. Niestety ze względu na przestarzałą sygnalizację świetlną oraz brak funduszy nasz wniosek został odrzucony. Poniżej treść odpowiedzi:

W odpowiedzi na pismo z dn. 01.02.2012 (data wpływu) Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że sygnał w postaci sylwetki pieszego winien być stosowany na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną przed przejściami dla pieszych usytuowanymi tak, że są niewidoczne dla kierujących opuszczających skrzyżowanie. Ponadto jego nadawanie winno uwzględniać czas ewakuacji pieszych już po zakończeniu sygnału zielonego migającego oraz jego wcześniejsze nadawanie w stosunku do sygnału zielonego dla pieszych. W przypadku przedmiotowego skrzyżowania ze względu na stan techniczny sterownika drogowej sygnalizacji świetlnej nie jest możliwe spełnienie kryteriów co do w/w czasów wyświetleń (zachowane są parametry co do widoczności pojazd – pieszy). Tak więc tut. zarząd negatywnie ustosunkowuje się do propozycji doznakowania sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, również w kontekście zabezpieczonych na rok bieżący środków finansowych.

Radom. Sygnał w postaci sylwetki pieszego na skrzyżowanu plac Kotlarza

Stoją stojaki. Aktualizacja

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy zaktualizowany wykaz miejsc montażu 122 stojaków w ramach projektu „Ustaw swój stojak” w roku 2011. Miło nam poinformować, że uwzględniono większość propozycji Bractwa Rowerowego. W sumie przez 3 lata na zlecenie Urzędu Miejskiego zamontowano w Radomiu 452 sztuk stojaków rowerowych typu odwrócone U.

Radom. Stojaki rowerowe w kształcie odwróconego U

al. Grzecznarowskiego, Zespół Szkół Plastycznych – 5 szt.
pl. Jagielloński 9, pasmanteria – 1 szt.
pl. Kazimierz Wielkiego, Galeria Na Murach – 3 szt.
ul. 1905 Roku 20 – 2 szt.
ul. Batalionów Chłopskich, PSP nr 2 – 5 szt.
ul. Biała 6, PSP nr 31 – 5 szt.
ul. Ceglana, PSP nr 29 – 10 szt.
ul. Curie-Skłodowskiej 12, bank – 1 szt.
ul. Focha 12, optyk – 1 szt.
ul. Focha, Dom Rzemiosła – 1 szt.
ul. Folwarczna 85 – 1 szt.
ul. Główna 3, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 – 2 szt.
ul. Kilińskiego 30, Urząd Miejski – 7szt.
ul. Krucza, PG nr 12 – 3 szt.
ul. Lekarska 4, Radomski Szpital Specjalistyczny – 2 szt.
ul. Limanowskiego 134, MOPS – 8 szt.
ul. Malczewskiego, kościół Św. Trójcy – 1 szt.
ul. Malenicka, PSP nr 20 – 5 szt.
ul. Mickiewicza 15 – 1 szt.
ul. Mickiewicza 8, sklep Tapparella – 1 szt.
ul. Moniuszki, D.T. Sezam – 1 szt.
ul. Niedziałkowskiego 8/10 – 1 szt.
ul. Odrodzenia 37, PSP nr 1 – 10 szt.
ul. Ofiar Firleja, PSP nr 18 – 5 szt.
ul. Piłsudskiego 1, salon telefonii komórkowej – 2szt.
ul. Piłsudskiego 5, bank – 1 szt.
ul. Powstańców Śląskich 4, PSP nr 24 – 3 szt.
ul. Reja 12/14, sklep spożywczy – 1 szt.
ul. Sienkiewicza 13 Katedra NMP – 1 szt.
ul. Sienkiewicza 14, kwiaciarnia – 1 szt.
ul. Sienkiewicza 8, PSS Społem – 1 szt.
ul. Słowackiego 107 – 2 szt.
ul. Staszica, Urząd Miejski – 2 szt.
ul. Struga 51, targ – 4 szt.
ul. Tochtermana 1, Radomski Szpital Specjalistyczny – 5 szt.
ul. Traugutta 15, bank – 1 szt.
ul. Traugutta 17A, sklep spożywczym Społem – 2 szt.
ul. Traugutta 20, drukarnia – 1 szt. 
ul. Traugutta 35, księgarnia – 1 szt.
ul. Traugutta 46/48, PTTK – 1 szt.
ul. Traugutta 46/48, sklep rowerowy – 1 szt.
ul. Traugutta 7, bank, warzywniak – 2 szt.
ul. Wałowa 5, farby, krawiec – 1 szt.
ul. Wośnicka 121, PSP nr 26 – 5 szt.
ul. Żeromskiego 76/82 – 1 szt.
ul. Żeromskiego 84 – 1 szt.

Blokada wózków dziecięcych

Tym razem …

Tym razem wystosowaliśmy krótkie pismo do MZDiK w obronie rodziców poruszających się z wózkami.

Dotyczy blokowania zjazdów dla wózków dziecięcych

W związku z blokowaniem zjazdu dla wózków dziecięcych przez samochody parkujące przy Banku Gospodarki Żywnościowej na ul. Traugutta wnosimy o montaż ograniczników parkingowych lub słupków U-12c. Obecnie kierowcy samochodów podjeżdżają do schodów prowadzących na parking w efekcie czego uniemożliwiają korzystanie z pochylni.
Radom. Zablokowany zjazd wózków dziecięcych przy BGŻ

Radom. Zablokowany zjazd wózków dziecięcych przy BGŻ

Kilka miesięcy temu udało nam się namówić MZDiK do zastosowania podobnego rozwiązania przed Galerią Rosa (zobacz >>>)

[FILM] Bezpieczeństwo pieszych na skrzyżowaniu Poniatowskiego/Traugutta

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy kolejne pismo do MZDiK. Tym razem zabiegamy o poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Dotyczy poprawy bezpieczeństwa pieszych na skrzyżowaniu Traugutta/Poniatowskiego

Wnosimy o zainstalowanie dodatkowych sygnałów dla kierujących w postaci migających sylwetek pieszych na przejściu przy skrzyżowaniu Traugutta/Poniatowskiego po stronie ING Bank Śląski. Przejście to jest oddalone o około 70 metrów od sygnalizatora przy ulicy Traugutta. Tym samym kierowcy, którzy dostali zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie a poruszają się na kierunku Traugutta – 1905 Roku po przejechaniu tego dystansu nie są w stanie ocenić jak sygnał jest wyświetlany dla pieszych. Prawdopodobnie skutkiem czego tylko w latach 2010-2011 doszło na tym skrzyżowaniu do sześciu potrąceń:

– 10.02.2010 godz. 20.00 – potrącona 18-latka
– 07.03.2010 godz. 14.50 – potrącony 56-latek
– 02.12.2010 godz. 16.50 – potrącona kobieta
– 20.01.2011 godz. 16.50 – potrącona kobieta
– 03.03.2011 godz. 14.17 – potrącona 10-latka
– 07.05.2011 godz. 15.45 – potrącony 51-latek

Radom. Sygnał w postaci sylwetki pieszego na skrzyżowanu plac Kotlarza

Opisywany problem przedstawia materiał filmowy:


Proponowane przez nas rozwiązanie jest dopuszczone przez załączniki nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Ponadto w Radomiu takie sygnalizatory funkcjonują m.in. na placu Kotlarza oraz na skrzyżowaniu Malczewskiego/wyjazd z Centrum Słonecznego.

Radom. Sygnał w postaci sylwetki pieszego na skrzyżowanu plac Kotlarza

Porządek w Strefia Płatnego Parkowania

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy pismo przesłane do Prezydenta Radomia.

Dotyczy dodatkowych wpływów do budżetu miasta

W trosce o stan finansów miasta oraz związane z tym plany wdrożenia programów oszczędnościowych, zwracamy się z wnioskiem o zmianę zasad pobierania opłat w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Proponujemy, aby opłatami objąć postój w obrębie całego pasa drogowego danej ulicy na której obowiązuje Strefa, a nie tylko w miejscach oznaczonych znakiem D-18 (parking). Warto zauważyć, że powyższe rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje np. w Warszawie i Krakowie. Proceder unikania opłat za parkowanie występuje zarówno w miejscach obowiązywania Stref jak również na obszarach bezpośrednio przylegających do jej granicy. Szczególnie widoczny jest w następujących miejscach:

  • płyta placu Jagiellońskiego;
  • ulica Żeromskiego przy budynku Łaźni;
  • ulica Reja;
  • chodniki przy przystanku końcowym autobusu linii nr 19 obok Urzędu Miejskiego;
  • chodnik na ulicy Waryńskiego na wprost dawnej szkoły muzycznej. 

Radom. Dziurawa Strefa Płatnego Parkowania
Radom. Dziurawa Strefa Płatnego Parkowania

Radom. Dziurawa Strefa Płatnego Parkowania

W przypadku niemożności wprowadzenia takiej organizacji Strefy, wnosimy o fizyczne uniemożliwienie nieprawidłowego parkowania na ulicach i placach objętych Strefą oraz na obszarach bezpośrednio do niej przylegających. Takie rozwiązanie zmusi tych, którzy do tej pory parkowali np. na płycie placu Jagiellońskiego do korzystania z płatnych miejsc. Ponadto w wielu przypadkach poprawie ulegnie bezpieczeństwo ruchu drogowego – parkujący nieprawidłowo kierowcy zasłaniają widoczność w obrębie przejść dla pieszych i skrzyżowań. Nie bez znaczenia są również oszczędności wynikłe z niewykonywania kosztownych remontów. Przykłady ostatnich dewastacji, których można było uniknąć to choćby zniszczony tuż po montażu stojak rowerowy na chodniku ulicy Reja czy połamane płyty chodnikowe przy pawilonie kwiaciarek na ulicy Focha oraz w pobliżu Katedry.

Zatrzymani pętlą

Poniżej kolejne pismo…

Poniżej kolejne pismo do MZDiK, tym razem dotyczące detekcji rowerzystów:

W związku z niewykrywaniem przez pętle indukcyjne rowerów na skrzyżowaniu Limanowskiego / Wałowa / Staromiejska zwracamy się z prośbą o ich regulację zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Załącznik 3 rozporządzenia określa, iż urządzenia detekcyjne dla pojazdów wbudowane w nawierzchnię powinny zapewniać regulacje czułości w zakresie od pojedynczych obiektów o niewielkich rozmiarach (np. rowerów) do pojazdów samochodowych. Przy obecnych ustawieniach, gdy ani piesi ani samochody nie wzbudzą sygnału zielonego, rowerzysta zmuszany jest do pokonania skrzyżowania na czerwonym świetle.

Ponadto wnosimy o wykonanie przeglądu wszystkich tego typu urządzeń zamontowanych w Radomiu pod kątem wykrywania jednośladów.

Radom. Pętle indukcyjne niewykrywające rowerów na skrzyżowaniu Wałowa / Limanowskiego

 

Uwagi do projektu budowy ulicy Młodzianowskiej

Na stronie MZDiK …

Na stronie MZDiK ukazało się obwieszczenie o możliwości składania uwag do projektu ulicy Młodzianowskiej (zobacz >>>). Poniżej przedstawiamy uwagi Bractwa Rowerowego przesłane do zarządu dróg. Uwagi dotyczą ruchu pieszego i rowerowego oraz komunikacji miejskiej.

Dotyczy planów projektowych ulicy Młodzianowskiej na odcinku od ulicy Orzechowej do ulicy Godowskiej

I postulat
Uważamy, że drogi dla rowerów powinny zostać wytyczone jako pasy rowerowe w jezdni. Rozwiązaniu takiemu sprzyja przyszła klasa ulicy (Z). Umożliwi to obsługę wszystkich relacji rowerem oraz, wbrew pozorom, poprawi bezpieczeństwo poprzez polepszenie widoczności kierowca – rowerzysta. Większość zdarzeń drogowych ma miejsce na skrzyżowaniach, usuwanie rowerzystów na wydzieloną drogę dla rowerów (częstokroć usytuowaną za pasem zieleni i chodnikiem) utrudnia wzajemną obserwację i jest przyczyną wypadków. Proponujemy, aby pasy rowerowe był wyniesione około 3-4 cm ponad poziom jezdni.

II postulat
Jeśli nie będzie możliwe spełnienie I postulatu, wnosimy, aby zarówno drogi dla rowerów, jak  chodniki były usytuowane po obu stronach ulic. Z przedstawionej koncepcji wynika, że pozwalają na to warunki terenowe. Pojawiające się głosy, że nie stać nas na takie rozwiązanie są błędne – cała inwestycja będzie kosztować kilkadziesiąt mln złotych. Budowa chodników, jak i wydzielonej asfaltowej drogi rowerowej stanowią ułamek procenta kosztów. Jeśli chcemy rzeczywiście obniżyć koszty, to proponujemy zmniejszenie szerokości pasów ruchu w jezdni oraz zrezygnowanie z budowy kosztownej sygnalizacji na skrzyżowaniu Jana Pawła II / Młodzianowska na rzecz skrzyżowania o ruchu okrężnym.

Uwagi szczegółowe do wariantu MZDiK
1. Jesteśmy przeciwni podwyższeniu prędkości na nowej ulicy Młodzianowskiej do 70 km/h z uwagi na przebieg w pobliżu gęstej zabudowy wielorodzinnej. Proponowane ekrany dzwiękochłonne (dźwiękoszczelne) nie tylko nie rozwiążą problemu nadmiernego hałasu, ale w rejonach skrzyżowań (gdzie ich nie będzie) mogą doprowadzić do efektu studni. W konsekwencji takie rozwiązanie może przyczynić się do zwiększenia hałasu. Najlepszą metodą walki z hałasem jest ograniczenie prędkości wraz zastosowanie tzw. „cichego asfaltu”. Ponadto podwyższenie prędkości na długości 2 km na drodze z dwoma skrzyżowaniami wydaje się bezcelowe. Takie rozwiązanie nie przyspieszy w żaden sposób pokonania relacji Godów – centrum miasta.

2. Proponujemy zaślepienie ulicy Orzechowej dla samochodów. Dojazd do budynków położonych przy tej ulicy będzie zapewniony przez starą ulicę Młodzianowską. Sprzeciwiamy się również umożliwieniu tranzytu samochodowego (nawet małego) zarówno w tym miejscu, jak i w ulicach Lipskiej, Cisowej oraz Czackiego czy poprzez nowy dojazd do ulicy PCK. Takie rozwiązania spowodują rozcięcie spójnej przestrzeni osiedlowej (zielonej). Jednocześnie zwiększą ruch pojazdów silnikowych tuż pod oknami mieszkań. Już obecnie mieszkańcy Ustronia sprzeciwiają się negatywnym zmianom, które umożliwiły przejazd i parkowanie pod blokami. Takie stanowiska były przedstawiane m.in. na spotkaniach z dyrekcją MZDiK, policją oraz władzami spółdzielni, które odbywały się w roku 2009 w Szkole Podstawowej nr 9.

3. Wydzielone prawoskręty na skrzyżowaniu Jana Pawła II / Młodzianowska w znaczący sposób pogorszą bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i rowerzystów przez zwiększenie liczby punktów kolizji. Proponujemy w tym miejscu budowę skrzyżowania o ruchu okrężnym. Ruch rowerowy odbywałby się na zasadach ogólnych – przy założeniu wprowadzenia pasów rowerowych w jezdni.

Jeśli wybrano by wariant skrzyżowania z sygnalizacją świetlną to wnosimy o uwzględnienie poniższych uwag:

  • na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną nie należy stosować sygnalizatora S-2 dopuszczającego warunkowy skręt w prawo („zielonej strzałki”) dla samochodów na wlotach przecinanych przejazdami dla rowerzystów;
  • niedopuszczalnym jest  nadawanie przez sygnalizator sygnału czerwonego dla pieszych
  • i rowerzystów w momencie, gdy sygnał zielony mają samochody poruszające się w tym samym kierunku po jezdni. Z takim przypadkiem mamy do czynienia na ul. Kozienickiej. Rozwiązanie to dyskryminuje pieszych i rowerzystów zmuszając ich zawsze do oczekiwania na sygnał zielony;
  • niewskazane jest zastosowanie skrzyżowania z wydzielonymi prawoskrętami oddzielonymi wyspą pośrednią;
  • zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach powinna być zapewniona automatyczna detekcja rowerzystów. Wnosimy o montaż detektorów, ewentualnie sprzężenie sygnalizatorów dla rowerzystów z detekcją niekolizyjnych strumieni ruchu ogólnego.

4. Nie do przyjęcia jest brak przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych na niektórych wlotach skrzyżowania Młodzianowska / Jana Pawła II. Taka propozycja dziwi tym bardziej, że proponują Państwo budowę w tym miejscu sygnalizacji świetlnej. Ponadto skrzyżowanie to będzie jednym z bardziej obciążonych ruchem pieszym w jego pobliżu znajduje się m.in. kościół, szkoła czy boisko orlik. Wnosimy o wprowadzenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych na każdym wlocie skrzyżowania.

5. Brak chodnika po południowej stronie nowej ulicy Młodzianowskiej na odcinku pomiędzy ulicami Jana Pawła II i Młodzianowskiej oraz wzdłuż ulicy Jana Pawła II do skrzyżowania Jana Pawła II / Południowa. Chodnik jest tam niezbędny z przyczyn jak w punkcie 4.

6. Promienie łuków jezdni na niektórych skrzyżowaniu o wartości 20-25 m są zdecydowanie za duże. Tym bardziej, że prowadzą do nich wydzielone pasy nie ograniczające przepustowości jadącym na wprost. Takie rozwiązanie zachęca do rozwijania nadmiernych prędkości, co jest szczególnie niepożądane w miejscach skrzyżowań z ruchem pieszym i rowerowym. Proponujemy promienie łuków o wartości 10 m – tak jak projektuje się na skrzyżowaniu Młodzianowska / Godowska.

7. Na chodnikach proponujemy zastosowanie zamiast kostki brukowej dużych płyt chodnikowych. Rozwiązanie takie jest dogodniejsze dla pieszych w szczególności poruszających się z wózkami dziecięcymi.

8. Na długości około 2 km droga dla rowerów dwukrotnie zmienia stronę jezdni. Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne ze względu na sprawność ruchu rowerowego, a przede wszystkim z uwagi na jego bezpieczeństwo. Ponadto rowerzysta jadący na wprost zmuszany do zmiany strony ulicy wybierze poruszanie się jezdnią. Taki przypadek ma miejsce na ulicy Chrobrego przy Galerii Słonecznej. Ponieważ wybudowana ulica będzie drogą klasy Z, proponujemy pasy w jezdni o szerokości 2,75 m. Tym samym zyskamy miejsce na odpowiednie poprowadzenie dróg dla rowerów.

9. Wnosimy o likwidację niepotrzebnego odgięcia drogi dla rowerów po południowej stronie skrzyżowania Jana Pawła II / Młodzianowska. Należy określić, który kierunek ruchu rowerowego jest priorytetowy i temu nadać przebieg bez zbędnych odgięć.

10. „Falowanie” drogi dla rowerów na odcinku od skrzyżowania z ulicą Jana Pawła II do tunelu w rejonie ulicy Orzechowej. Należy dążyć do w miarę prostolinijnego przebiegu tras rowerowych, tak samo jak ma to miejsce w przypadku jezdni powszechnego użytku.

11. Zbyt małe promienie łuków na drodze dla rowerów przy wjeździe do tunelu przy ulicy Orzechowej. Proponujemy promienie łuków o wartości 10 metrów.

12. Skrzyżowanie Armii Ludowej / Młodzianowskiej. Zaproponowano skrajnie niebezpieczne rozwiązanie przebiegu chodników i dróg dla rowerów. Zamiast 2 punktów kolizji mamy 4. Wnosimy o dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów również po stronie północnej skrzyżowania.

13. Przy skrzyżowaniu Młodzianowska / Godowska brak drugiego podłączenia drogi dla rowerów do jezdni obsługującej posesje.

14. Brak zatok przystankowych Nowomłodzianowska / Cisowa. Założono, iż wszystkie autobusy komunikacji miejskiej będą jeździć po dotychczasowej trasie i korzystać z obecnych przystanków Młodzianowska / Cisowa (stąd zaprojektowany lewoskręt z nowej ulicy Młodzianowskiej w ulicę Młodzianowską tylko dla autobusów). Jest to rozwiązanie nieoptymalne. Autobusy bowiem na obecnej trasie obsługując ten przystanek pokonują tylko jedno skrzyżowanie tj. Jana Pawła II / Młodzianowska, a po przebudowie będą musiały pokonać aż trzy – Jana Pawła II / Nowomłodzianowska, Jana Pawła II / Młodzianowska i Młodzianowska / Nowomłodzianowska, co znacznie wydłuży czas przejazdu. Proponujemy zatem utworzyć nowy przystanek Nowomłodzianowska / Cisowa. Pozwoli to na docelowe skrócenie i przyspieszenie tras komunikacji miejskiej (autobusy pojadą tylko przez jedno skrzyżowanie), przy jednoczesnym zachowaniu dostępności komunikacji zbiorowej dla tego rejonu. Oddalenie proponowanego przystanku od Młodzianowskiej / Cisowej to ok. 100 metrów, z dogodnym dojściem, oraz projektowanym przejściem dla pieszych.

Propozycja lokalizacji zatok (na obecnie projektowanych trawnikach):

  • po stronie wschodniej zatokę otwartą jednostronnie i przechodzącą w prawoskręt do ulicy Jana Pawła II, w którą skręcają wszystkie linie z tego rejonu. Likwiduje to jednocześnie konieczność faktycznego włączania się do ruchu;
  • po stronie zachodniej proponujemy zatokę półotwartą od strony najazdowej wraz z możliwą likwidacją wylotu ulicy Młodzianowskiej w Nowomłodzianowską oraz likwidacją lewoskrętu dla autobusów z Nowomłodzianowskiej w Młodzianowską.

Jednocześnie proponujemy w to miejsce (likwidacji połączenia Młodzianowskiej i Nowomłodzianowskiej) rozważenie otwarcia przejazdu w relacji Gajowa – Armii Ludowej tylko dla autobusów, co umożliwi ewentualną pełną obsługę relacji dla komunikacji zbiorowej w tym rejonie i jej pełniejszą dostępność (wprowadzenie dla którejś z linii relacji Jana Pawła II – Południowa – Wiejska – Gajowa – Armii Ludowej). Uniemożliwienie przejazdu samochodom osobowym może odbyć się np. za pomocą automatycznych słupków blokadowych.

Ulica Reja. Stojak już stoi

10 października …

10 października pisaliśmy o rozjechanym stojaku rowerowym na ulicy Reja 12/14 (zobacz >>>). W tej sprawie interweniowaliśmy w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego, który był odpowiedzialny za realizację projektu „USTAW SWÓJ STOJAK”. Urządzenie zostało już naprawione i zainstalowane ponownie. Dziękujemy!

Radom. Naprawiony stojak rowerowy na ul. Reja