Przbudowa ul. Wojska Polskiego i Żółkiewskiego

Ponieważ plany …

Ponieważ plany przebudowy ul. Wojska Polskiego nie przewidują budowy dróg dla rowerów, zdecydowaliśmy się jako stowarzyszenie przesłać do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie uwagi i wnioski do raportu oddziaływania na środowisko dla inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 9 w Radomiu

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
ul. Henryka Sienkiewicza 3
00-015 Warszawa

W nawiązaniu do obwieszczenia z dnia 07.08.2012 r. dot. przebudowy drogi krajowej nr 9 – ul. Żółkiewskiego w Radomiu na odc. od ul. Zborowskiego do Al. Wojska Polskiego wraz z obiektami inżynierskimi i przebudową urządzeń infrastruktury oraz Raportu oddziaływania na środowisko dla inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 9 – ul. Żółkiewskiego w Radomiu na odcinku od ul. Zborowskiego do Al. Wojska Polskiego wraz z obiektami inżynierskimi, przebudową urządzeń infrastruktury, w tym urządzeń, których przebudowa wymaga wyjścia poza teren oraz rozbudowie drogi krajowej nr 9 – Al. Wojska Polskiego w Radomiu na odcinku od ronda ks. Jerzego Popiełuszki do ronda Matki Boskiej Fatimskiej wraz z obiektami inżynierskimi składamy następujące uwagi i wnioski:

Cytat:
s. 12 – 13
[…]3. OPIS PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA DROGOWEGO
3.1 Ulica Żółkiewskiego
[…]Na całej długości zadania wprowadza się układ ciągów pieszych i rowerowych, przy czym w zależności od dostępności terenu i wyników analiz ruchowych zastosowano ciągi wydzielone (dla pieszych i rowerzystów) lub wspólne (ciągi pieszo-rowerowe).[…]

Uwaga:
Wytyczenie drogi rowerowej (ciągu pieszo-rowerowego) na całym odcinku ul. Żółkiewskiego po obu stronach jedni.

Uzasadnienie:

Rowerzyści wyjeżdżający z terenu firm zlokalizowanych przy ul. Żółkiewskiego (np. Durrpol) nie będą mieli możliwości skorzystania z obowiązkowej dla nich drogi rowerowej (ciągu pieszo-rowerowego) zlokalizowanego według Raportu jedynie po stronie południowej ulicy Żółkiewskiego. W efekcie czego rowerzyści będą zmuszeni do poruszania się po jezdni ruchu ogólnego zaprojektowanej dla prędkości miarodajnej równej 70 km/h, co może skutkować wzrostem liczby zdarzeń drogowych. Możliwy jest również scenariusz zaniechania wykorzystywania roweru dla przemieszczeń na tym kierunku na rzeczy wykorzystania pojazdów silnikowych. Tym samym nastąpi zwiększenie obciążenia środowiska hałasem,
pyłami oraz toksycznymi związkami pochodzącymi ze spalania paliw.

Cytat:
s. 14-15
[…]3.2 Ulica Wojska Polskiego[…]

Uwaga:
Z przykrością stwierdzamy brak w projekcie drogi rowerowej (ciągu pieszo-rowerowego) na całej długości ul. Wojska Polskiego. Stoi to w sprzeczności z Uchwałą Rady Miasta Radomia nr 168/2011 w sprawie: uchwalenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Radom. Załącznik nr 1 cz. 2.4. wskazuje drogę rowerową w ul. Wojska Polskiego jako „ścieżkę rowerową uzupełniającą układ”. Wnosimy o wytyczenie po obu stronach ul. Wojska Polskiego dróg rowerowych na odcinku od ronda Matki Boskiej Fatimskiej do skrzyżowania z ul. Lubelską włącznie. Na odcinku od ul. Lubelskiej do ul. ks. Jerzego Popiełuszki wnosimy o wytyczenie drogi rowerowej (ciągu pieszo-rowerowego)
po stronie zachodniej ulicy wraz z budową kładki pieszo-rowerowej lub poszerzeniem
istniejącego wiaduktu nad linią kolejową nr 26. Wnioskujemy również o zaprojektowanie pochylni dla rowerów oraz zejścia dla pieszych umożliwiającej dostanie się na ul. Chorzowską / Poranną z wiaduktu w ul. Wojska Polskiego. Podobną konstrukcję należy wykonać po stronie północnej linii kolejowej nr 26. W tym przypadku należy zapewnić zjazd w projektowaną drogę rowerową (załącznik nr 1 cz. 2.4. do Uchwały Rady Miasta Radomia nr 168/2011) biegnącą w przy linii kolejowej w kierunku Jedlni Letnisko.

Uzasadnienie:
Jezdnia ulicy Wojska Polskiego została zaprojektowana dla prędkości miarodajnej równej 70 km/h. Mieszanie ruchu rowerowego z ruchem pojazdów silnikowych przy tak dużych różnicach prędkości może skutkować wzrostem liczby zdarzeń drogowych. Możliwy jest również scenariusz zaniechania wykorzystywania roweru dla przemieszczeń na tym kierunku na rzeczy wykorzystania pojazdów silnikowych. Tym samym nastąpi zwiększenie obciążenia środowiska hałasem, pyłami oraz toksycznymi związkami pochodzącymi ze spalania paliw.

Uwagi ogólne:
1. W przypadku budowy dróg obarczających, ruch rowerowy może być skierowany na nie bez
konieczności budowy trasy dla rowerów jedynie pod warunkiem zastosowania ograniczenia prędkości do 30 km/h. Prędkość ogranicza się poprzez odpowiednią infrastrukturę służącą uspokojeniu ruchu (np. progi zwalniające, wyniesione tarcze skrzyżowań i przejścia dla pieszych, mini ronda).

2. Ponieważ „Raport oddziaływania na środowisko…” zawiera szczegółowe dane co do jezdni ruchu ogólnego (m.in. określono promienie łuków) zgłaszamy uwagę, aby podobne zapisy dotyczyły również dróg rowerowych (ciągów pieszo-rowerowych). Tylko dobrze zaprojektowana infrastruktura jest w stanie przyciągnąć rowerzystów. Błędne rozwiązania skutkują wzrostem wypadków z udziałem rowerzystów, zmuszają ich do korzystania z jezdni ruchu ogólnego lub rezygnacji z wykorzystania roweru jako środka transportu.

3. Drogi rowerowe należy zaprojektować wg poniższych wytycznych zgodnych z najlepsza praktyką:

  • każda droga rowerowa posiada kontynuację w postaci innej trasy rowerowej bądź możliwości włączenia do ruchu ogólnego;
  • na skrzyżowaniu zapewnia się możliwość jazdy rowerem we wszystkich kierunkach,
  • w których dopuszczona jest możliwość jazdy w ruchu ogólnym. W przypadku braku kontynuacji drogi dla rowerów w danym kierunku, zapewnia się możliwość włączenia do ruchu ogólnego odpowiednio wcześnie, tak aby umożliwić rowerzyście przeplot do pasa ruchu w tym kierunku;
  • droga dla rowerów jest prowadzona między chodnikiem a jezdnią, zgodnie z zasadą segregacji – od najszybszego do najwolniejszego uczestnika ruchu drogowego;
  • jeżeli droga dla rowerów biegnie bezpośrednio przy chodniku – z zachowaniem skrajni, chodnik jest prowadzony wyżej;
  • promień łuku osi drogi dla rowerów na szlaku wynosi nie mniej niż 15 m;
  •  dopuszczalny skos osi drogi dla rowerów na szlaku w planie wynosi nie więcej niż 1:3;
  • poszerzenie drogi dla rowerów na łuku wynosi nie mniej niż 20%;
  • zalecany promień łuku osi trasy rowerowej na skrzyżowaniu wynosi nie mniej niż 4 m;
  • przebieg trasy rowerowej odbywa się bez zbędnych odgięć od osi skrzyżowania, zgodnie z zaleceniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: „Opinia w sprawie odgięć dróg dla rowerów w rejonach skrzyżowań”;
  • w przypadku przebiegu drogi dla rowerów wzdłuż drogi ruchu ogólnego z pierwszeństwem przejazdu – na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej zaleca się prowadzić drogę dla rowerów grzbietem wyniesionego wlotu drogi podporządkowanej;
  • zmiana poziomu drogi dla rowerów dopuszczalna jest tylko ze względu na ukształtowanie terenu oraz w przypadku konieczności zrównania poziomu na skrzyżowaniach z drogami ruchu ogólnego.
    Nie dopuszcza się zmiany poziomu drogi dla rowerów przy przekraczaniu wjazdów publicznych i indywidualnych;
  • trasę rowerową wykonuje się z równej, jednolitej nawierzchni bitumicznej. Dotyczy to także miejsca przecięcia drogi dla rowerów z wjazdem publicznym bądź indywidualnym;
  • na obiektach mostowych dopuszcza się wykonanie trasy rowerowej z nawierzchni betonowej pokrytej masą antypoślizgową;
  • miejsca łączenia drogi dla rowerów i jezdni ruchu ogólnego, gdy obie są wykonane z masy bitumicznej, wykonuje się w technologii bezszwowej, gdzie obie nawierzchnie łączą się bez krawężnika;
  • każda trasa rowerowa posiada kontynuację w postaci innej trasy rowerowej bądź możliwości włączenia do ruchu ogólnego;
  • od drogi dla rowerów zachowuje się skrajnię poziomą 30 cm;
  • zmiana poziomu drogi dla rowerów dopuszczalna jest tylko ze względu na ukształtowanie terenu oraz w przypadku konieczności zrównania poziomu na skrzyżowaniach z drogami ruchu ogólnego.
    Nie dopuszcza się zmiany poziomu drogi dla rowerów przy przekraczaniu wjazdów publicznych i indywidualnych;

4. Ciągi pieszo-rowerowe należy wykonać wg powyższych wytycznych przewidzianych dla dróg
rowerowych.

Uzasadnienie:
Zaprojektowanie i wybudowanie dróg rowerowych nie może być celem samym w sobie. Ciągi te mają za zadanie przejęcie części ruchu pojazdów silnikowych i tym samym zmniejszenie obciążenia środowiska hałasem, pyłami oraz wypadkami. Tylko dobrze zaprojektowana infrastruktura jest w stanie przyciągnąć rowerzystów. Błędne rozwiązania skutkują wzrostem wypadków z udziałem rowerzystów, zmuszają ich do korzystania z jezdni ruchu ogólnego lub rezygnacji z wykorzystania roweru jako środka transportu.

Cytat:
s. 33
[…]6.2 Parametry ul. Wojska Polskiego
[…]Do projektowania przyjęto parametry ulicy:
[…]zatoki autobusowe jednostanowiskowe[…]

Uwaga:

W rejonach par przystankowych należy zaprojektować w bezpośredniej bliskości przejścia dla pieszych.

Uzasadnienie:
Obecnie dla pary przystanków komunikacji miejskiej Wojska Polskiego / Poranna najbliższe przejścia usytuowane są odpowiednio: 700 metrów w kierunku ul. Lubelskiej oraz 1300 metrów w kierunku ul. Kozienickiej. Brak zapewnienia przejść w bliskiej odległości od przystanków pogorszy bezpieczeństwo pieszych. Możliwy jest również scenariusz zaniechania wykorzystywania komunikacji miejskiej dla przemieszczeń na tym kierunku na rzeczy wykorzystania pojazdów indywidualnych. Tym samym nastąpi zwiększenie obciążenia środowiska hałasem, pyłami oraz toksycznymi związkami pochodzącymi ze spalania paliw.

Cytat:

s. 182
[…]19.1.3 Oddziaływanie na zwierzęta
Przebudowa istniejących odcinków drogi nie ma znaczącego wpływu na zwierzęta ponieważ przebudowa istniejącej drogi nie graniczy bezpośrednio ze siedliskami zwierząt, natomiast wpłynie korzystnie na kręgowce w potoku północnym […]

Uwaga:
Konieczność zapewnienia (przywrócenia) drożności lokalnego korytarza migracyjnego biegnącego wzdłuż Potoku Północnego poprzez realizację stosownych przejść dla niewielkich ssaków i płazów.

Uzasadnienie:
Nowo powstające konstrukcje drogowe powinny zapewniać ochronę środowiska przyrodniczego, a także, dzięki opracowywaniu nowych rozwiązań technicznych i wytycznych w tym zakresie, niwelować oddziaływania dotychczas istniejących ciągów komunikacyjnych. Zaburzona drożność omawianego korytarza może być przy minimalnym nakładzie kosztów przywrócona, co przyczyni się w wydatny sposób do poprawy spójności systemu przyrodniczego miasta Radomia.

Radom. Ul. Wojska PolskiegoZdjęcie: Klub Przyrodników Regionu Radomskiego
http://przyroda.radom.pl

Nowe przystanki dla śródmieścia

Poniżej treść …

Poniżej treść kolejnego pisma do MZDiK, tym razem zabiegamy o nowe przystanki komunikacji miejskiej na ul. Traugutta.

Dotyczy uruchomienia nowych przystanków na ul. Traugutta

W nawiązaniu do pisma Stowarzyszenia „Kocham Radom” z dnia 17 stycznia 2007 roku (zobacz >>>) zwracamy się z wnioskiem dotyczącym uruchomienia nowych przystanków komunikacji miejskiej. Proponujemy, aby przystanek w kierunku dworca kolejowego znajdował się na ul. Traugutta tuż za skrzyżowaniem Mickiewicza / Waryńskiego / Traugutta na obecnym pasie parkingowym. Natomiast przystanek w kierunku ul. Narutowicza powinien znajdować się na pasie zewnętrznym ul. Traugutta przy siedzibie MZDiK.

Radom. Nowy przystanek autobusowy na ul. Traugutta

Wyznaczenie nowych przystanków polepszy obsługę komunikacyjną ulic: Traugutta, Mickiewicza, Waryńskiego i Moniuszki. Pozwoli także na znaczne skrócenie odległości międzyprzystankowych z ponad 0,8 km do 0,4 km czyli do standardu przyjętego dla śródmieścia. Na uwagę zasługuje fakt braku konieczności budowy zatoki przystankowej przy siedzibie MZDiK – w chwili obecnej pas służy jako okazjonalny parking dla samochodów policyjnych, co nie powoduje utrudnień w ruchu.

Radom. Nowy przystanek autobusowy na ul. Traugutta
Przeniesienie czterech miejsc parkingowych  z przed budynku Zarządu Dróg nie powinno stanowić problemu wobec faktu oddania do użytku parkingu dla kilkudziesięciu pojazdów na tyłach posesji Traugutta 30/30A. Ponadto zwracamy uwagę, że zgodnie z nazwą siedziba Zarządu Dróg i Komunikacji powinna mieć zapewniony łatwy dostęp nie tylko dla użytkowników samochodów, ale również dla korzystających z komunikacji miejskiej. Popieramy również wniosek właściciela gabinetu stomatologicznego oraz apteki dotyczący ustawienia stojaka rowerowego przed wynajmowanymi przez niego lokalami w budynku MZDiK. Po wyznaczeniu przystanku i przeniesieniu części miejsc postojowych parkujące rowery nie będą utrudniały ruchu pieszego.

Radom. Nowy przystanek autobusowy na ul. Traugutta

Niewidzialna infrastruktura w parku Planty. Rowerzyści już korzystają

Dziś ułożono masę …

Dziś ułożono masę bitumiczną na wjeździe do parku Planty od strony ul. Sedlaka. Jest to kolejny etap inwestycji związanej z budową chodnika wzdłuż ogrodzenia stadionu MOSiR oraz Zespołu Szkół Technicznych. Jak już pisaliśmy MZDiK przychyliło się do naszego wniosku dotyczącego udrożnienia tego ciągu dla rowerzystów. Formalnie nie było z tym problemu ponieważ ruch rowerowy w radomskich parkach jest dozwolony, jednak na przeszkodzie stały wysokie krawężniki i zniszczona nawierzchnia.

Radom. Park Planty

1 listopada już blisko. Propozycja zmian ruchu

Coraz bliżej do dnia …

Coraz bliżej do dnia Wszystkich Świętych, dlatego też wystąpiliśmy do MZDiK z propozycją zmian organizacji ruchu w tym dniu. Poniżej treść pisma.

W związku ze zbliżaniem się terminu oddania do użytku przedłużenia ul. Mieszka I na odcinku do ul. Ofiar Firleja zwracamy się z wnioskiem o zmianę zasad obsługi komunikacyjnej Cmentarza Komunalnego w dniu 1 listopada. Do tej pory osoby, które decydowały się na dojazd do nekropoli komunikacją miejską, aby dotrzeć do bramy głównej musiały wysiąść na tymczasowym przystanku na ul. Barlickiego i pokonać pieszo około 450 m. Pokonanie takiego odcinka z nieporęcznym bagażem (znicze, wiązanki) stanowiło nie lada wyzwanie nie tylko dla osób starszych. Dodatkowym problemem były opóźnienia autobusów, których jedną z przyczyn było nieradzenie sobie policji z utrzymaniem przejezdności buspasa na ul. Warszawskiej (Echo Dnia, „Buspasy nie dla autobusów? Jadące na Firlej stoją w korkach”, 01.11.2011) (zobacz >>>).

Proponujemy zatem dokonanie podziału: wszystkie autobusy komunikacji miejskiej obsługujące Cmentarz Komunalny należy skierować z ul. Warszawskiej w ul. Aleksandrowicza i dalej przedłużeniem Mieszka I do ul. Ofiar Firleja. Zakończenie trasy na obecnym przystanku końcowym Firlej / Cmentarz. Samochody osobowe należy skierować ul. Warszawską i dalej ul. Witosa do parkingu przed cmentarzem. Ewentualnie jednokierunkowo wraz z miejscami postojowym na ul. Ofiar Firleja (na odcinku do ul. Barlickiego i z tą ulicą włącznie).

Radom. ulica Barlickiego, 1 listopada
Autobus komunikacji miejskiej na okresowym przystanku Firlej Cm. / Barlickiego
Źródło: http://phototrans.hu

[Rowerem na zakupy] Medicon ma już nowe stojaki!

Tak się jakoś …

Tak się jakoś złożyło, że do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej (zobacz >>>) włączają się przede wszystkim ośrodki zdrowia. Tym razem prawidłowe stojaki w kształcie odwróconej litery U zostały zamontowane przed Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej MEDICON na ul. Gagarina 1. W imieniu pacjentów-rowerzystów dziękujemy! 

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej MEDICON - adres: ul. Gagarina 1

Pierwotnie przed placówką były zamontowane stojaki wyrwikółki, które mimo niefunkcjonalności cieszyły się dużą popularnością.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej MEDICON - adres: ul. Gagarina 1

Po kilku miesiącach urządzenie zostało skradzione i pacjenci zmuszeni byli przypinać rowery do latarni.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej MEDICON - adres: ul. Gagarina 1

Teraz już tego robić nie muszą! 🙂

Do tej pory do akcji „Rowerem na zakupy” przyłączyły się następujące placówki:

1. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, ul. Aleksandrowicza 5 (10 miejsc parkingowych)
2. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Polmedic”, ul. Okulickiego 58/70 (8 miejsc parkingowych)
3. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Śródmieście 1”, ul. Staszica 6/8 (4 miejsca parkingowe)
4. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego 1 (12 miejsc parkingowych)
5. Vis a Vis, ul. Chrobrego 2 (10 miejsc parkingowych)
6. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicon”, ul. Gagarina 1 (4 miejsca parkingowe)

W sumie rowerzyści zyskali 48 miejsc parkingowych!

[Rowerem na zakupy] Vis a Vis stojaki już są!

Sklep Vis a Vis …

Sklep Vis a Vis przyłączył się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej „Rowerem na zakupy” (zobacz >>>) ustawiając przed swą siedzibą prawidłowe stojaki rowerowe. Niestety pierwsze urządzenie wykonano z profili o zbyt małym przekroju.

Radom. Stojaki rowerowe przed Vis a Vis, ul. Chrobrego

Na jego zniszczenie nie trzeba było długo czekać…

Radom. Parking rowerowy, Vis a Vis

… jednak również niedługo rowerzyści czekali na jego wymianę. Zarządca budynku bardzo szybko zareagował na sugestie Bractwa Rowerowego i zamontował solidniejszy stojak. Dziękujemy!

Radom. Parking rowerowy, Vis a Vis

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu!

Niedawno pisaliśmy o …

Niedawno pisaliśmy o nowej drodze dla rowerów w Jedlni Letnisku (zobacz >>>). Po kilku tygodniach odwiedziliśmy tą podradomską miejscowość ponownie. Pierwsze spostrzeżenie? Jedlnia Letnisko to rowerowa stolica regionu! Zresztą oceńcie sami, zdjęcia robiliśmy 15 sierpnia około godziny 17, niebo było zachmurzone a temperatura wynosiła około 20 stopni. 

Już na samym początku miejscowości rowerzyści witani są reklamą wypożyczalni rowerów oraz znakiem „zakaz ruchu” z tabliczką „nie dotyczy rowerzystów”

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiegoJedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Dalej jest już tylko lepiej, dziesiątki rowerzystów jeżdżących i odpoczywających wokół zalewu

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Okazuje się jednak, że rowerzystami są nie tylko odwiedzający miejscowość radomianie. Mieszkańcy również jeżdżą na jednośladach, np. na mecze LKS Jodła

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Niestety nie obyło się bez wpadek. Tych mniejszych jak zakaz jazdy rowerami po wodzie…

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

… oraz tych większych jak niefunkcjonalne stojaki wyrwikółki. Jednak te drobne wpadki można szybko naprawić. Natomiast jeśli władze gminy przystąpią do budowy drogi rowerowej do Radomia (zobacz >>>) to za kilka lat wokół zalewu jeździć będą nie dziesiątki a setki rowerzystów, być może nawet tysiące. Co niewątpliwie w skali mikro będzie miało wpływ na gospodarkę miejscowości.

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

Jedlnia Letnisko. Rowerowa stolica regionu radomskiego

[Jazda z miasta] Wracamy do puszczy!

Po wyprawach do Wsoli…

Po wyprawach do Wsoli i Orońska czas na porządną przejażdżkę po Puszczy Kozienickiej. 19 sierpnia Bezpłatny Tygodnik „7 Dni”, Bractwo Rowerowe i Salon Rowerowy „Rodex” zapraszają na Jazdę z Miasta! z finałem w siedzibie Nadleśnictwa Kozienice w Pionkach

Czwarta w tym sezonie Jazda z Miasta!, która odbyła się 29 lipca, miała finał w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Swój udział w wycieczce zgłosiło prawie 120 osób, niewiele mniej dotarło na miejsce. O zaspokojenie pragnienia uczestników zadbali nasi gospodarze; kiełbaski ufundowali Zakład Przetwórstwa Mięsnego „Sadełko” i Biuro Windykacyjno-Prawne Experts Inkaso, a chleb sprezentował nam piekarz Jarosław Gajda.

W drodze do Pionek

Na kolejną wyprawę wyruszamy 19 sierpnia. Spotykamy się o godz. 10 za starym młynem na Pacynce w pobliżu Dąbrowy Kozłowskiej. By dojechać na miejsce zbiórki, trzeba dostać się na ul. Zbrowskiego i minąć skrzyżowanie z Żółkiewskiego (ze światłami), dalej jechać ul. Energetyków i skręcić w prawo w Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dotrzemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta – mostu na Pacynce. Zaraz za mostem jest stary zniszczony, młyn. Po minięciu tej budowli skręcamy w prawo, w pierwszy asfaltowy zjazd prowadzący do Dąbrowy Kozłowskiej. Właśnie na tym zjeździe się spotykamy. Czekamy kwadrans na spóźnialskich i o godz. 10.15 ruszamy.

Pojedziemy w kierunku Siczek asfaltową drogą do zielonego szlaku pieszego. Skręcimy w lewo. „Zielony” doprowadzi nas najpierw do Ośrodka Edukacji Ekologicznej i Integracji Europejskiej Lasów Państwowych w Jedlni Letnisko. Przekroczymy szosę na Kozienice i dalej, korzystając z zielonego szlaku pieszego, pojedziemy na Mysie Górki.

Kolejny odcinek wyprawy – łatwy i szybki – poprowadzi mało uczęszczaną przez samochody, asfaltową drogą przez Adolfin do Sokołów. Tam – przy stacji kolejowej Pionki Zachodnie – znów wjedziemy na zielony szlak pieszy, którym dotrzemy pod restaurację Adria. Zanim to nastąpi, czeka nas trochę wysiłku – pojedziemy atrakcyjnymi ścieżkami przez Góry Miłosne. Z lasu wyjedziemy przy restauracji. Stąd ostrożnie i w mniejszych grupach przedostaniemy się przez Pionki do siedziby Nadleśnictwa Kozienice przy ul. Partyzantów.

Czas na odpoczynek

Na mecie tradycyjnie ognisko z kiełbaskami ufundowanymi przez Zakład Przetwórstwa Mięsnego „Sadełko” i Biuro Windykacyjno-Prawne Experts Inkaso. A do nich chleb od znanego radomskiego piekarza Jarosława Gajdy i woda od Salonu Rowerowego „Rodex”. Na uczestników jak zwykle będą czekały drobne upominki od Salonu Rowerowego „Rodex” i producenta rowerów firmy Kross S.A.

W czasie wycieczki będą postoje. Przypominamy, by zabrać przynajmniej jeden bidon z sokiem lub niegazowaną wodą mineralną. Każdy obowiązkowo powinien mieć łatki albo zapasową dętkę i pompkę. Do pokonania będziemy mieli około 25-28 km w dość zróżnicowanym, momentami niełatwym, terenie.

Poznaj zasady

By wziąć udział w naszej imprezie ,wystarczy wysłać SMS o treści (7dni.jzm.imienazwisko) na nr 7248. Koszt SMS-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie państwo SMS-a zwrotnego, którego należy zachować do kontroli podczas wydawania posiłku na mecie. Jest więc konieczne, by zabrać na Jazdę z Miasta! telefon komórkowy. Wysłanie jednego SMS-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki oraz poczęstunku. Możecie państwo jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować np. kilku członków rodziny czy kilku znajomych. Na państwa SMS-owe zgłoszenia czekamy do piątku, 17 sierpnia do godz.16.

Dochód z SMS-ów zostanie przeznaczony na cel charytatywny.

Jazda z Miasta! odbędzie się, gdyby padał mały deszcz, zapowiadający się na przejściowy. Jeśli opady będą spore, przekładamy wyjazd na 26 sierpnia.
Radom. Jazda z miasta

Parking rowerowy przed DPS

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy list czytelnika dotyczący parkingu rowerowego przed jednym z Domów Pomocy Społecznej. Obiecujemy zainteresować sprawą zarówno Urząd Miejski jak i dyrekcję ośrodka.

Witam, Już widziałem stojaki rowerowe przed Szpitalem na Józefowie i bardzo mi się ten pomysł podoba (red.: zobacz >>>). Czy podobne dało by się ustawić na terenie Domu Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy przy ul. Wyścigowa 16? Owszem są tam stojaki, ale ustawiono je na płytach chodnikowych i nie przymocowano do podłoża. Dodatkowo zlokalizowano je na parkingu dla pojazdów służbowych i są w opłakanym stanie technicznym. Przez to, że są to wyrwikółki to widelce od rowerów niszczą się i rysują. Przyjeżdżający w odwiedziny do mieszkańców oraz pracownicy muszą się nieźle nagimnastykować żeby postawić rower. Totalna porażka, co widać na załączonym zdjęciu.

Radom. Parking rowerowy, Dom Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy  ul. Wyścigowa 16