Struga z przejazdem rowerowym

MZDiK ogłosiło …

MZDiK ogłosiło właśnie przetarg nieograniczony na remont chodnika i zatok parkingowych przy ulicy Struga w Radomiu na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. 25 Czerwca (zobacz >>>). Niestety projekt nie przewiduje wyznaczenia przejazdu rowerowego przez tą ulicę na wysokości mostu nad Potokiem Północnym. Przejazd ten jest niezbędny, aby udrożnić projektowaną i częściowo już wykonaną trasę rowerową łączącą osiedla Nad Potokiem z Oboziskiem a dalej z drogą rowerową łączącą Las Kapturski z Muzeum Wsi Radomskiej.

Poniżej propozycja Bractwa Rowerowego odnośnie organizacji ruchu na ul. Struga. Proponujemy przesunięcie przejścia o kilkadziesiąt metrów w kierunku wschodnim oraz oczywiście dodanie przejazdu rowerowego. Nie wykluczamy, że lepszym rozwiązaniem może okazać się oddzielenie przejazdu, który musi być w osi trasy rowerowej od przejścia, które musi być jak najbliżej sklepów. Wnosimy również o przewidzenie lokalizacji montażu stojaków rowerowych.

Opisana powyżej sytuacja pokazuje jak bardzo potrzebne są w Radomiu konsultacje ze środowiskiem rowerzystów oraz całościowej spojrzenie na problematykę ruchu rowerowego w mieście. Pomimo zapisów w Studium, wykonania drogi rowerowej na odcinku przy Centrum Słonecznym oraz przy Szkole Podstawowej 34, zaplanowania drogi rowerowej w parku Leśniczówka wraz z pochylnią i przejazdem rowerowym na ul. 25 Czerwca nikt nie pamiętał o tym, że również na ul. Struga trzeba zaprojektować przejazd…

Radom.Przebudowa ul. Struga

Połączcie DDR z CPR!

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy list zamieszony na naszym profilu Facebook. Czytelnik zwraca uwagę na kuriozalne rozwiązanie, które tam zastosowano. Dziękujemy za sygnał i ze swojej strony obiecujemy interwencję. Zachęcamy również do czynnego udziału w polepszaniu infrastruktury rowerowej w Radomiu, prosimy o przesyłanie uwag zarówno na adres Bractwa Rowerowego ( bractworowerowe@ats.pl ) jak i bezpośrednio do MZDiK ( sekretariat@mzdik.pl ).

Chciałem zwrócić Waszą uwagę na obecną przebudowę skrzyżowania Żółkiewskiego / Chrobrego (Mieszka I), gdzie obok przejścia dla pieszych powstał przejazd dla rowerów. Jest to zrobione bez sensu, gdyż nie dość że i tak nie ma żadnego bezpośredniego połączenia z ciągiem pieszo-rowerowym po północnej stronie ulicy Żółkiewskiego a ulicą Chrobrego i Mieszka I, to na dodatek postawiono tam barierki. 

Radom. Skrzyżowanie Mieszka I / Żółkiewskiego

[FILM] Rwańska deptakiem!

Od kilku lat powraca …

Od kilku lat powraca dyskusja na temat funkcji ulicy Rwańskiej. Ścierają się ze sobą poglądy mówiące o tym, że powinien być tu deptak, z obrońcami status quo. Tymczasem zgodnie z uchwałą nr 459/2004 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 5.07.2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „ul. Rwańska” wymieniona ulica jest przestrzenią publiczną o charakterze deptaka. To znaczy, że jej podstawowym przeznaczeniem jest komunikacja piesza! Ruch pojazdów silnikowych jest możliwy wyłącznie dla pojazdów uprzywilejowanych i mieszkańców posesji oraz w ściśle określonych godzinach dla samochodów dostawczych. Ponadto zgodnie z rysunkiem Planu deptakiem na powyższych zasadach jest również fragment ulicy Grodzkiej między placem farnym a zespołem zamkowym.

Radom. Rwańska dpetakiem!

Sprawą zainteresowaliśmy media. Poniżej fragment Teledziennika TV Dami. Bardzo ciekawy pogląd na łamanie prawa miejscowego ma jeden z radnych. Można je podsumować stwierdzeniem, że uchwały Rady Miejskiej przegłosowane przed kadencją Dariusza Wójcika (PiS) są mniej istotne niż uchwały przegłosowane w czasie trwania kadencji Dariusz Wójcika, a ze względów społecznych prawo nie musi być przestrzegane.

Rowerzysta ma prawo do elegancji

Gazeta Wyborcza w …

Gazeta Wyborcza w Radomiu opublikowała drugi już w ciągu tygodnia artykuł dotyczący kamizelek odblaskowych (zobacz >>>). Niestety odmówiono nam polemiki na jej łamach, dlatego też poniżej przedstawiamy odpowiedź Bractwa.
 
Z przykrością stwierdzam, że nie zrozumiała Pani mojego listu (zobacz >>>). Powtórzę: nie jesteśmy przeciwnikami odblasków. Jesteśmy przeciwnikami kamizelek. Rowerem, tak jak samochodem, chcę jeździć tak jak chcę. Po prostu na niego wsiąść, pojechać i zsiąść. Tak jak Pani samochodem. Chyba, że wsiadając do niego ubiera się Pani, na przykład, w dres.

Proszę również nie zaklinać rzeczywistości makaronizmami. Wczoraj jadąc do pracy ponad 4 kilometry, mimo wczesnych godzin, spotkałem 22 rowerzystów. Głównie byli to młodzi ludzie jadący do szkoły. Okazuje się, że dla żadnego z nich kamizelka nie była cool, trendy czy jazzy. Kilka tygodni temu Gazeta Wyborcza zorganizowała wspaniałą akcję. Robili Państwo zdjęcia elegancko ubranym rowerzystom – Cycle Chic (zobacz >>>). Ciekaw jestem co powiedziałaby redakcyjna koleżanka, gdyby Pani Joanna na zwiewną sukienkę nałożyła nieprzepuszczającą powietrza kamizelkę. Czy odblaskowy kaftan pasowałby do krawatu nauczyciela Pana Bartłomieja? Czy odblaskowe paski na zielonym tle komponowałby się z eleganckimi biało-czarnymi butami Pana Stanisława? Czy takimi zdjęciami chwalilibyście się na swoich łamach? Wszyscy wymienieni mieli za to oświetlenie roweru i to w zupełności wystarczy. Tak mówi prawo, ale tak też stwierdziło Ministerstwo Infrastruktury wycofując się trzy lata temu z pomysłu wprowadzenia obowiązku używania kamizelek odblaskowych przez rowerzystów. Mało tego ten pomysł negowała również sama policja!
 
Proponuję Pani eksperyment. Przez najbliższe dwa tygodnie proszę używać roweru jako codziennego środka transportu tak jak setki rowerzystów w Radomiu. Wszędzie. Do pracy, na zakupy, do kina, na spotkanie z przyjaciółmi w kawiarni. Proponuję, żeby jeździła Pani ubrana w odblaskowy kubraczek. Po tym okresie sama Pani stwierdzi czy bezpieczniej i wygodniej mieć kamizelkę czy światła, a może to i to. Siedząc w samochodzie i mówiąc jak mają wyglądać rowerzyści jest Pani dla nich mało wiarygodna.

Radom. Elegancja na rowerze

A gdyby tak pani ze zdjęcia miała na sobie odblaskowy kubraczek? Brr…

Radom. Elegancja na rowerze

Sebastian Pawłowski

Odpowiadamy Gazecie w Radomiu. Prawda w blasku statystyk

Jako Bractwo Rowerowe…

Jako Bractwo Rowerowe poczuliśmy się wezwany do odpowiedzi przez Panią Annę Jurek, autorkę artykułu „Opinia. Dlaczego warto mieć odblaski” (zobacz >>>). Znajdują się w nim niedomówienia, do których warto się odnieść. Stwierdzenie, że jesteśmy przeciwnikami używania odblasków, jest dużym uproszczeniem. Jesteśmy przeciw przerzucaniu odpowiedzialności ze sprawców na ofiary. Jesteśmy przeciw wybiórczej działalności policji, która skupia się na marginalnych przyczynach zdarzeń z udziałem rowerzystów. Jesteśmy
w końcu przeciwni udowadnianiu rowerzystom, że wyłącznie oni są odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo. Bractwo Rowerowe jest natomiast za egzekwowaniem przez policję posiadania wymaganego prawem oświetlenia rowerów.  

Dane podawane przez nas, jak i te, na które powołuje się policja, nie mogą być rozbieżne, co sugeruje Pani w artykule. Statystyki przedstawione zarówno w raporcie „Zdarzenia drogowe
z udziałem rowerzystów w Radomiu w latach 2006-08” (zobacz >>>) jak i dwóch raportach ogólnopolskich wykonanych przez GDDKiA (2006–2008 i 2008-2011) (zobacz >>>, zobacz >>>) pochodzą z jednego źródła: policyjnego Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.

Okazuje się, że problemem nie jest to, że kierowcy nie widzą pieszych czy rowerzystów, ale to, że w ogóle na nich nie patrzą. Przykładem niech będzie notatka przesłana do mediów
w dniu 22.09.2012 w związku z potrąceniem na przejściu na ul. 1905 Roku: „Prawdopodobnie nie zauważył pieszego” – informuje policyjny dyżurny. Brzmi to jak usprawiedliwienie. Tymczasem kierujący ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, kiedy zbliża się do przejścia dla pieszych. Nie ma prawa – nie widzieć.

Potwierdzają to również inne przykłady. Jeżdżący po Polsce na rowerze Odblaskowy Anioł, mimo że wszędzie pojawia się ubrany w kamizelkę, został dwukrotnie potrącony. W 2009 roku na przejściu dla pieszych na ulicy Warszawskiej została potrącona kobieta przeprowadzająca dzieci przez jezdnię jako tzw. mikołaj.

Wzrok działa wybiórczo i skupia się na jaskrawych kolorach ignorując obiekty mniej rzucające się w oczy. W związku z tym jeśli w kamizelce jedzie co któryś rowerzysta, to de facto zwiększa on zagrożenie tych, którzy kamizelek nie mają. Ponadto jest jeszcze jeden zasadniczy problem, zauważany przez doświadczonych rowerzystów, jak również przez specjalistów od bezpieczeństwa ruchu. Rowerzysta wykonując manewr skrętu sygnalizuje go ręką. Jednak ręka jest słabo widoczna, kiedy wzrok przyciąga jaskrawa kamizelka. Jest to szczególnie niebezpieczne podczas skręcania w lewo.

Wartym zauważenia jest fakt, że kilkuletnia akcja rozdawania kamizelek prowadzona przez radomską policję jest mało skuteczna. Od ponad roku badamy natężenie ruchu rowerowego na terenie Radomia. Między innymi liczymy, jak dużo osób porusza się w kamizelkach. Okazuje się, że jest to 1,7% rowerzystów! Wystarczy wziąć udział w jednym z happeningów policyjnych, by przekonać się, co rowerzyści robią z otrzymanym gadżetem. Po zakończeniu przejazdu kolorowego peletonu zdejmują kamizelki i chowają je do plecaków, by na nie wracać w obciachowym stroju do domu (zobacz >>>). Uczmy się ze statystyk w blasku rozsądku!

Radom. Kamizelki odbalskowe nie dość, że obciachowe to jeszcze nieparktyczne

Przystanków i stojaków nie będzie. Auta muszą przecież gdzieś parkować!

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy odpowiedź MZDiK na nasze pismo dotyczące uruchomienia nowych przystanków na ul. Traugutta (zobacz >>>). Jak widać, nasze argumenty nie przekonały odpowiedzialnych za organizację transportu w mieście. Dziwi to tym bardziej, że z okazji Dnia bez samochodu z MZDiK płyną zapewnienia, że myślą o wszystkich użytkownikach dróg. Deklaracje swoją drogą a czyny swoją…

W odpowiedzi na pismo z dnia 16.08.2012r informujemy, że wniosek o uruchomienie dodatkowych przystanków przy ul. Traugutta zostanie zrealizowany po przebudowaniu skrzyżowań ulic Traugutta i Piłsudskiego oraz Narutowicza, Kościuszki i Traugutta.
W trakcie tej przebudowy zostaną wybudowane dwa nowe przystanki zlokalizowane w rejonie skrzyżowania ulic Traugutta i Moniuszki.

Informujemy również, że nie przewidujemy zlokalizowania przystanku autobusowego i stojaków rowerowych na ul. Traugutta, przed pos. 30/30A. Uruchomienie tego przystanku wymagałoby zlikwidowania miejsc parkingowych przed wejściem do Prokuratury i miejsc postojowych przed I Komisariatem Policji, co biorąc pod uwagę specyfikę pracy i potrzeby tych instytucji, byłoby niewłaściwym. Ustawienie stojaków rowerowych nie jest możliwe ze względu na duże natężenie ruchu pieszego w tym rejonie przy istniejącym już zawężeniu chodnika w związku z dopuszczeniem parkowania na nim i istnieniem ramp dla niepełnosprawnych.

Radom. MZDiK ul. Traugutta 30/30A

Rowerem do pracy. Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.

Idea „Rowerem do …

Idea „Rowerem do pracy” z powodzeniem realizowana jest w wielu radomskich zakładach (zobacz >>>), jednak chyba tylko w Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A. parking rowerowy jest zadaszony a dostęp do niego broni czytnik kart RFID. W tym roku dodatkowo jego powierzchnia zwiększyła się dwukrotnie. Regularnie w ciągu jednej zmiany rowery parkuje około 40 pracowników, a zmian jest 3. Szkoda tylko, że stojaki to wyrwikółki a nie rekomendowane przez rowerzystów urządzenia o kształcie odwróconego U. Niemniej gratulujemy profesjonalnego podejścia do tematu! Warto zauważyć, że tworzenie – nawet zadaszonych – parkingów rowerowych jest tańsze niż budowa miejsc postojowych dla samochodów. Żeby zmieścić 40 aut potrzeba wg normy 460m2 czyli 10 razy tyle ile potrzeba miejsca na zaparkowanie takiej samej ilości rowerów. To się po prostu opłaca!

Radom. Imperial Tobacco Polska Manufacturing SA parking rowerowy

Radom. Imperial Tobacco Polska Manufacturing SA parking rowerowy

Kino na Trawie. Rowerem gratis

Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprasza na zakończenie tegorocznego cyklu Kino na Trawie
 – 7 września 2012, godz. 19.30, ul. Domagalskiego 5.

Wszyscy, którzy tego wieczoru przyjadą na rowerach, wejdą GRATIS!


Podczas ostatniego seansu przedstawione zostaną następujące filmy:

Tandemem przez pogranicze, komedia dokumentalna, reż. Anatol „Lolo” Mszyca, Polska 2012, 61’

Dwóch przyjaciół: Polak i Białorusin, rusza w rowerową podróż po magicznych, polskich i białoruskich wioskach. Rower daje im szansę na pełniejsze doświadczenie wielokulturowości i piękna przygranicznych terenów. Film w nieszablonowy sposób prezentuje polsko – białoruskie pogranicze, ukazując je jako magiczną krainę, która żyje własnym rytmem, z dala od medialnego zgiełku i trudnych polsko – białoruskich stosunków. 


Ostatni Nomadzi, dokumentalny, muzyczny, reż. Pablo Iraburu, Harkaitz Martinez de San Vicente,
Hiszpania 2006, 89’


Opowieść o podróży dwóch muzyków śladami Nomadów, którzy razem grają na tradycyjnym baskijskim instrumencie – txalapart, łącząc swoją niezwykłą muzykę z dźwiękami innych tradycji.

 
● Bilety na cały wieczór w cenie 5 zł będą w sprzedaży od godziny 19.00,

● w ramach biletu będzie można obejrzeć wystawę Czesława Radzkiego pt. „Malarstwo”

● ilość miejsc siedzących ograniczona,

● w razie deszczu projekcja nie odbędzie się.

Radom. Kino na trawie

[Zaproszenie] Dziś. Sesja zdjęciowa Cycle Chic

Dziś (środa), godzina…

Dziś (środa), godzina 18, pod pomnikiem Jana Kochanowskiego – sesja zdjęciowa Cycle Chic

Cel: zachęcenie do korzystania z roweru jako codziennego środka transportu miejskiego

Badania naukowe wykazują, iż wielkość ruchu rowerowego jest podstawowym czynnikiem jego bezpieczeństwa. Pozując do zdjęcia przyczyniasz się do polepszenia warunków użytkowania roweru!

(Jeśli nie chcesz być na zdjęciu, poprzyj akcję swoją obecnością – z rowerem lub pieszo)

Wymagane: rower i przyzwoity – możliwie elegancki – strój
(Niedopuszczalne: strój sportowy, kamizelka odblaskowa…)

Więcej: radom.gazeta.pl

Radom. Cycle Chic na drodze rowerowej, al. Grzecznrowskiego

Dotyczy stosowania wygrodzeń przy drogach rowerowych

Przedstawiamy kolejne pismo skierowane do MZDiK. Tym razem podnosimy problem zbyt dużej ilości barierek stosowanych przy drogach rowerowych.

Dotyczy stosowania wygrodzeń przy drogach rowerowych

Zwracamy się z wnioskiem o zmniejszenie ilość wygrodzeń montowanych przy ciągach rowerowych. W naszej ocenie zasadność ich stosowania ogranicza się jedynie do obiektów mostowych oraz miejsc, gdzie pieszy może wejść na drogę rowerową zza obiektów usytuowanych w bezpośredniej bliskości tras (przy przystankach komunikacji miejskiej wartym rozważenia jest pomysł montażu barierko-siedzisk).

 Radom. Wygordzenia przy drodze rowerowej na ul. Mieszka I

Stosowanie barier na łukach dróg rowerowych, zwłaszcza wewnętrznych, bez zachowania odpowiedniej skrajni może skutkować wzrostem zdarzeń drogowych. Wygrodzenia stanowią również swego rodzaju pułapkę. Pieszy, który przez przypadek znajdzie się na wygrodzonej drodze rowerowej nie ma możliwości szybkiej ewakuacji z niej w momencie pojawienia się rowerzystów. Potwierdzają to nasze obserwacje prowadzone na skrzyżowaniu 1905 Roku / Kościuszki. W rejonach skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu samochodowego warto wzorem np. Łodzi stosować pojedyncze barier umożliwiające oparcie stopy i dłoni podczas oczekiwania np. na sygnał zielony. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania rowerzyści nie muszą zsiadać z roweru podczas oczekiwania na możliwość przejazdu. Rozwiązanie to pozwala również na szybsze opuszczanie skrzyżowań. 

Proponujemy, aby część odzyskanych środków przeznaczyć na zakup i montaż stojaków rowerowych. W przypadku remontu ul. Mieszka I stojaki proponujemy zamontować w bezpośredniej bliskości pawilonów handlowych.