Odpowiedzi na pytania do kandydatów na prezydenta Radomia. Andrzej Kosztowniak

Poniżej prezentujemy …

Poniżej prezentujemy odpowiedź kandydata na prezydenta Radomia, Pana Andrzeja Kosztowniaka (PiS), na nasze pytania dotyczące przyszłości ruchu pieszego i rowerowego w naszym mieście. Podobnie jak podczas wyborów w roku 2010 nie komentujemy oraz nie oceniamy udzielonych odpowiedzi. To pozostawiamy Wyborcom.

1.  Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu podniesienia jakości przestrzeni publicznych?

Chciałbym zwrócić w tym zakresie uwagę na rozpoczętą kilka tygodni temu budowę ciągów pieszo – jezdnych nad rzeką Mleczną. W dolinie rzeki zostaną urządzone miejsca do aktywnego wypoczynku młodzieży i dorosłych, place zabaw dla dzieci, miejsca do grillowania oraz wybiegi dla psów. Będzie to także miejsce do rekreacji rowerowej. Według naszych założeń Park Mleczna z czasem ma się stać  ulubionym miejscem wypoczynku radomian oraz jedną z największych atrakcji miasta. Takich miejsc musi być w Radomiu zdecydowanie więcej.  Skończyliśmy rewitalizację kolejnych parków miejskich: Stary Ogród i Leśniczówka. Przed nami porządkowanie pl. Jagiellońskiego, dokończenie parku na Ustroniu i os. Południe. Po wybudowaniu sądu także remont parku Obozisko. Być może mało rzucającym się w oczy działaniem związanym z podniesieniem jakości przestrzeni publicznej jest coraz częstsze stosowane przy budowie chodników, tradycyjnych płyt chodnikowych zamiast zwykłej kostki brukowej, na przykład na ulicach Mickiewicza, Sienkiewicza czy Żwirki i Wigury. Chcemy kontynuować budowanie wyniesionych przejść dla pieszych oraz wybudować parkingi w centrum miasta. Liczę, że taki parking powstanie przy przebudowie pl. Jagiellońskiego. Kontynuowanie projektu budżetu obywatelskiego i zwiększanie kwot na jego realizację służy również podniesieniu takiej jakości. Inicjatywy mieszkańców idą właśnie w takim kierunku i ja zamierzam je nadal wspierać.

2. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu pieszego w przemieszczeniach na terenie Radomia?

W tym zakresie przeprowadzamy remonty związane np. z obniżaniem krawężników przy przejściach dla pieszych oraz stosujemy przy układaniu nawierzchni chodników płyty zamiast kostki brukowej. Wspominałem już o tym. Warto też wspomnieć o wprowadzeniu w Śródmieściu strefy Tempo 30 oraz przybliżeniu do tej strefy komunikacji miejskiej (przez strefę Tempo 30 przejeżdżają autobusy linii 1, 15 i 19). Budujemy nową sygnalizację świetlną poprawiają bezpieczeństwo pieszych (na przykład na Limanowskiego przy Przechodniej oraz na Słowackiego przy kościele na Glinicach) – to również działania wpisujące się w promowanie ruchu pieszego.

3. Czy i ewentualnie o jakie ulice powinna zostać rozszerzona śródmiejska strefa ruchu pieszego?

Działaniem w tym zakresie jest z pewnością funkcjonująca od kilku miesięcy, w północnej części Śródmieścia, strefa Tempo 30. To początek zmian. Docelowo strefa ta ma objąć także południową część ścisłego centrum Radomia, zmiany te mają być wprowadzane w przyszłym roku. Strefa ruchu pieszego powinna być również rozszerzona o parki Stary Ogród, Planty i Leśniczówka. Czekam także na sugestie od Państwa.

4. Jakie środki transportu uważa Pan za priorytetowe: autobusy, tramwaje, rowery, komunikację pieszą czy samochody osobowe?

Priorytetem jest z pewnością transport publiczny. Rocznie z komunikacji miejskiej w Radomiu korzysta ponad 40 milionów osób. Z myślą o podniesieniu atrakcyjności transportu publicznego wdrożyliśmy w ostatnim czasie System Karty Miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, inwestujemy także w nowy tabor autobusowy. Ponadto w lutym przyszłego roku MZDiK ogłosi przetarg na wyłonienie nowego operatora dla linii autobusowych 3, 8 i 13. W następnej kolejności za priorytetowy uznajemy transport rowerowy i samochodowy. To traktuję równorzędnie. Staramy się poprawiać jakość dróg w mieście oraz zwiększać ilość i jakość sieci dróg rowerowych. Nie można, moim zdaniem, powiedzieć: rowerzyści są ważniejsi lub kierowcy są ważniejsi. Rozwój dróg dla samochodów i rowerów w Radomiu musi się odbywać w symbiozie. Samochód nie wyklucza roweru i odwrotnie. Miasto w ostatnich latach pozyskało duże fundusze zewnętrzne na rozbudowę podstawowego układu drogowego miasta. Inwestycje te umożliwią wyprowadzenie sporej części ruchu kołowego na obrzeża miasta, poza obszar śródmiejski. O tramwaju w mieście rozmawiamy i póki co nie wyszło to poza ogólne koncepcje. Nie mówię tramwajowi nie, ale musimy poznać jego skutek urbanistyczny, finansowy i jego oddziaływanie na dotychczasowy system transportu w Radomiu. Póki co, takie analizy nie powstały. Zarząd Województwa umieścił projekt tramwaju w Radomiu w kontrakcie terytorialnym. Zwróciłem się do Marszałka z prośbą o dodatkowe informacje, m.in. jak wyobraża sobie chociażby jego finansowanie. Póki co, nie mam żadnej odpowiedzi. Tramwaj w Radomiu, w mojej ocenie, ma rozwiązywać ewentualne problemy komunikacyjne. Nie interesuje mnie budowa czegoś, co nie wiem, ile kosztuje i jak wpłynie na komunikację obecnie i w przyszłości. Pomnik w postaci linii tramwajowej lub dyskusja na zasadzie „inni mają to i my musimy” mnie nie interesuje. Rozważam zlecenie opracowania analizy i możliwości realizacji tego projektu. Czekam na razie na odniesienie się do moich pytań przez Pana Marszałka.

5. W jaki sposób opinia rowerzystów powinna być brana pod uwagę przy tworzeniu infrastruktury rowerowej (jak powinna wyglądać formalna procedura konsultacji)?

Konsultacje społeczne. To jest element uzgadniania rozwiązań w tym zakresie. Przyjęte zostało także zarządzenie prezydenta z 14 maja 2014r., w sprawie tworzenia na terenie miasta Radomia korzystnych warunków dla promocji mobilności aktywnej i rozwoju komunikacji rowerowej. W związku z jego zapisami przy planowaniu systemu dróg dla rowerów, jak również przy przygotowywaniu konkretnych rozwiązań należy włączać do opiniowania grupy użytkowników rowerów, zorganizowane w stowarzyszenia posiadające w swoich celach promocję używania roweru w mieście. Konsultacje realizowane przez MZDiK powinny brać pod uwagę głos różnych środowisk rowerowych, bo taka jest istota konsultacji społecznych.

6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podróżach na terenie Radomia?

W planie, jaki niebawem będzie konsultowany z mieszkańcami, w tym zakładam także Bractwem, chcemy w kolejnych latach (do 2018r.) zwiększyć łączną długość ścieżek rowerowych do 85 kilometrów. Elementem tego typu jest opracowany przez MZDiK plan wprowadzania usprawnień rowerowych na terenie Radomia w latach 2015-2018. Kontynuacja rozbudowy sieci stojaków na rowery w mieście.

7. Czy podczas swojej kadencji zamierza Pan uruchomić system roweru publicznego?

Na pewno nie wcześniej, niż uda się wybudować spójną sieć dróg rowerowych w Radomiu. Tylko wówczas rower taki będzie miał sens. Obecna sieć połączeń niestety nie jest gwarantem, że system ten będzie odpowiednio działał.

Radom. Wybory samorządowe 2014

Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy – spotkanie II – Szwecja / Norwegia

Bractwo Rowerowe …

Bractwo Rowerowe zaprasza na cykl pokazów „Rower w miastach Europy”. Przedstawiane zdjęcia i opowieści są plonem wyjazdów studyjnych odbytych zarówno przez członków Bractwa jak i przyjaciół stowarzyszenia do krajów europejskich. Tematyka to nie tylko ruch rowerowy, ale szerzej: urbanistyka – urządzenie przestrzeni miejskiej, organizacja ruchu, transport publiczny. Oczywiście będą także dygresje krajoznawcze, historyczne, kulturowe…

Wtorek 25 listopada, godzina 19:30
Nasza Szkapa, róg ulic Broni i Dowkontta (przy nowym łączniku rowerowym z Ustronia)

Odcinek II: Szwecja / Norwegia

– Jak podjechać rowerem pod stromą górkę i w ogóle się nie zmęczyć?
– Co zyskują Norwegowie jeżdżący na rowerach zimą?
– Na piwo na rowerze. Czemu nie?
– Do jakiej najniższej temperatury można jeździć rowerem?
– Ilu lat potrzeba, żeby na rowerach jeździła połowa mieszkańców miasta?
– Radom 2018 vs Trondheim 2018, czyli po co budować prawie 200 km infrastruktury rowerowej?
– Rowerem do szkoły, czyli o strachu na drodze
Radom. Pokaza zdjęć: Rower w miastach Europy - spotkanie II - Szwecja / Norwegia

Łącznik przy Łuczniku. Finał

W połowie listopada …

W połowie listopada został oddany do użytku łącznik rowerowy pomiędzy ulicami Broni i Dowkontta. Dzięki temu ułatwieniu jadąc z/w kierunku osiedla Ustronie możemy bez problemu pokonać niedostępne dla ruchu samochodów skrzyżowanie. Łącznik jest jednocześnie fragmentem wymyślonej przez nas trasy Śródmieście – Ustronie. Wpisuje się w niego nie tylko wydzielona droga rowerowa wzdłuż alei Grzecznarowskiego ale również dopuszczona do ruchu pod prąd jednokierunkowa ulica Jaracza. Rowerzystom do szczęścia potrzebny jest tylko łącznik wzdłuż banku BGŻ wraz z przejazdem rowerowym przez ulicę Traugutta na wysokości ulicy Moniuszki. Mamy nadzieję, że powstanie już niedługo. 

Radom. Łącznik rowerowy na ślepej dla aut ul. Broni

Radom. Łącznik rowerowy na ślepej dla aut ul. Broni

Radom. Łącznik rowerowy na ślepej dla aut ul. Broni

[Rowerem na zakupy] Radom Office Park

Radom Office Park …

Radom Office Park jest 13 placówką, która w tym roku włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej „Rowerem na zakupy”. Przed budynkiem na ul. Jacka Malczewskiego ustawionych zostało 4 stojaki w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie 8 rowerów. W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 148 miejsc parkingowych:
1. Teatr Powszechny, pl. Jagielloński 15 – 20 miejsc parkingowych
2. Cmentarz rzymskokatolicki, ul. Limanowskiego 72 – 6 miejsc parkingowych
3. Nowe Planty, ul. Kościuszki 3 – 6 miejsc parkingowych  
4. Decathlon, al. Grzecznarowskiego 28 – 10 miejsc parkingowych  
5. Szkoła Podstawowa nr 34, ul. Miła 18 – 6 miejsc parkingowych  
6. Lidl, ul. 1905 Roku 26 – 16 miejsc parkingowych  
7. Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, ul. Traugutta 53 – 18 miejsc parkingowych  
8. Centrum Specjalistycznej Opieki Ambulatoryjnej, ul. Reja 30 – 4 miejsca parkingowe  
9. Lidl, ul. Struga 73a – 8 miejsc parkingowych  
10. Lidl, ul. Wierzbicka 94 – 12 miejsc parkingowych  
11. Impero, ul. Warszawska 218 – 4 miejsca parkingowe  
12. Centrum Handlowe M1, al. Grzecznarowskiego 28 – 24 miejsca parkingowe
13. Radom Office Park, ul. Malczewskiego 24 – 8 miejsc parkingowych

W ciągu trzech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 304 miejsc parkingowych!

Stojaki rowerowe Radom Office Park

Stojaki rowerowe Radom Office Park

Stojaki rowerowe Radom Office Park

Pytania do kandydatów na prezydenta Radomia

W związku z drugą …

W związku z drugą turą wyborów prezydenckich chcielibyśmy poznać program wyborczy Pana Andrzeja Kosztowniaka (PiS) oraz Radosława Witkowskiego (PO) w odniesieniu do ruchu pieszego i rowerowego. Dlatego zwróciliśmy się do obu Panów z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Oczywiście odpowiedzi zamierzamy opublikować na naszych stronach internetowych tak, aby coraz liczniejsza grupa wyborców-rowerzystów mogła wybrać najlepszego dla nich kandydata na prezydenta Radomia.

1. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu podniesienia jakości przestrzeni publicznych?
2. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu pieszego w przemieszczeniach na terenie Radomia?
3. Czy i ewentualnie o jakie ulice powinna zostać rozszerzona śródmiejska strefa ruchu pieszego?
4. Jakie środki transportu uważa Pan za priorytetowe: autobusy, tramwaje, rowery,komunikację pieszą czy samochody osobowe?
5. W jaki sposób opinia rowerzystów powinna być brana pod uwagę przy tworzeniu infrastruktury rowerowej (jak powinna wyglądać formalna procedura konsultacji)?
6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podróżach na terenie Radomia?
7. Czy podczas swojej kadencji zamierza Pan uruchomić system roweru publicznego?

pytania

Łącznik Prusa – park Planty

Nasz kolejny wniosek …

Nasz kolejny wniosek do MZDiK:

„Zwracamy się z wnioskiem o dopuszczenie ruchu rowerów na ciągu pieszym łączącym ulicę Waryńskiego z parkiem Planty.

Realizacja powyższego łącznika będzie stanowiła uzupełnienie budowanego przejazdu dla rowerów przez ulicę Waryńskiego na przedłużeniu ulicy Prusa. Dzięki temu ułatwiony zostanie dojazd do ścisłego centrum z okolic dworca kolejowego a także będzie stanowił alternatywę dojazdu ze śródmieścia poprzez park Planty do obiektów rekreacyjnych Mosiru z pominięciem ruchliwej ulicy Narutowicza.

Proponujemy aby dopuszczenie ruchu rowerów odbyło się poprzez oznakowanie jako nieobowiązkowy ciąg rowerowy C-16/T-22 poprzedzone naprawą/wymianą zniszczonej nawierzchni.”

Przebieg orientacyjny łącznika na naszej mapie.



Krawężnikobranie

Zwróciliśmy się do …

Zwróciliśmy się do MZDiK z wnioskiem o obniżenie krawężników do poziomu jezdni/drogi dla rowerów i niwelację uskoków w następujących lokalizacjach:

– Grzecznarowskiego/Staroopatowska,

– Grzecznarowskiego/PCK,

– Grzecznarowskiego/Przemysłowa,

– 1905 Roku/Zakręt (wjazd do przychodni/myjni),

– 1905 Roku/Lidl,

– Maratońska/zjazd do bloku nr 5,11,13,17 oraz sklepu Biedronka,

– Maratońska/Dębowa,

– Maratońska/Podmokła,

– Maratońska/Bulwarowa,

– Kościuszki/zjazd na działkę 27/15,

– Kościuszki/Planty,

– Chrobrego/zjazd do KMP/KWP oraz do bloku nr 52/54,

– Chrobrego/Pułaskiego,

– Warszawska/zjazd do firmy Vimex,

– Kozienicka/Zubrzyckiego,

– Słowackiego/Idalińska,

– Słowackiego/Gołaszewskiego,

– Słowackiego/Skargi,

– Słowackiego/Grota-Roweckiego, pętla autobusowa,

– Słowackiego/Banacha.

 

Postulujemy aby w podanych wyżej lokalizacjach możliwy był płynny przejazd rowerem bez uciążliwych wstrząsów wywołanych uskokami. Zwiększy to zarówno komfort poruszania się rowerem oraz bezpieczeństwo poprzez skrócenie czasu ewakuacji. Nasz postulat jest zgodny z zarządzeniem prezydenta nr 4996/2014 w sprawie tworzenia korzystnych warunków promocji mobilności aktywnej i rozwoju komunikacji rowerowej.

Rower w miastach Europy. Spotkanie pierwsze – Holandia

Bractwo Rowerowe …

Bractwo Rowerowe zaprasza na cykl pokazów „Rower w miastach Europy”. Przedstawiane zdjęcia i opowieści są plonem wyjazdów studyjnych odbytych przez członków Bractwa do czterech krajów europejskich. Tematyka to nie tylko ruch rowerowy, ale szerzej: urbanistyka – urządzenie przestrzeni miejskiej, organizacja ruchu, transport publiczny. Oczywiście będą także dygresje krajoznawcze, historyczne, kulturowe…

Odcinek I: Holandia
Czy to możliwe, że większość społeczeństwa porusza się rowerami?
Co ma wspólnego rower towarowy z wózkiem dziecięcym?
Dlaczego Holenderki są szczupłe i ponętne?
Czy podczas deszczu sygnalizacja świetlna działa inaczej?
Czy to rozsądne, by dzieci zdawały egzamin na kartę rowerową w normalnym ruchu miejskim?
I jak dzięki temu w Radomiu powstała najlepsza droga rowerowa w Polsce?

Wtorek 4 listopada, godzina 19:30
Nasza Szkapa, róg ulic Broni i Dowkontta
(przy nowym łączniku rowerowym z Ustronia)

Radom. Zaproszenie. Rower w miastach Europy

Nie baw się w ducha. Oświetl rower! [HAPPENING]

31 października o …

31 października o 15.00 w okolicy Fontann rowerzyści z Bractwa Rowerowego zaprezentowali radomianom happening Nie baw się w ducha. Oświetl rower!. Razem ze Strażą Miejską, w luźnej formie quizu z nagrodami, staraliśmy się sprawdzić wiedzę rowerzystów na temat radomskich rozwiązań rowerowych i nowych przepisów.

Nie baw się w duchy - happening Bractwa Rowerowego

Chociaż edukacji nigdy za wiele, okazało się, że wiecie prawie wszystko na rowerowe tematy. Za dobre odpowiedzi rozdaliśmy dobrej jakości komplety rowerowego oświetlenia, były też nagrody pocieszenia (potrzebowaliście tylko kilku). Rowerzystom wręczaliśmy ulotki edukacyjne. Przy okazji nie zabrakło rozmów z Wami na różnorodne tematy, te mniej rowerowe też . Dziękujemy Straży Miejskiej i wszystkim rowerzystom za uczestnictwo, kolejny raz nie zawiedliście.

Nie baw się w duchy - happening Bractwa Rowerowego

A oto pytania quizu – możecie sprawdzić swoją wiedzę.

1. Jaka jest orientacyjna ilość stojaków na rowery w standardzie odwróconej litery U w Radomiu?
a. około 400
b. około 1000

2. Na ilu ulicach w Radomiu występują tzw. kontrapasy?
a. 9
b. 2

3. Co należy do obowiązkowych elementów wyposażenia rowerzysty?
a. rower ze sprawnym przynajmniej 1 hamulcem, oświetlenie przednie białe i tylne czerwone, nieprzeraźliwy sygnał dźwiękowy
b. trójkąt odblaskowy i apteczka

4. Na ilu ulicach w Radomiu można jechać rowerem pod prąd na podstawie samych znaków pionowych?
a. w zasadzie na wszystkich jednokierunkowych dla aut
b. 10 ulic w obrębie strefy Tempo 30

5. Gdzie w Radomiu jest śluza rowerowa? Pytanie dodatkowe: Do czego służy?
a. ul. Narutowicza
b. Dworzec kolejowy

6. W sytuacji gdy po drodze rowerowej jedzie na wprost rowerzysta, a drogę tą zamierza przeciąć kierowca w samochodzie, skręcając – kto ma pierwszeństwo?
a. rowerzysta
b. obowiązuje zasada prawej ręki

7. Czy w parkach na terenie Radomia, w których nie ma drogi rowerowej można jeździć na rowerze? Pytanie dodatkowe: na podstawie czego?
a. tak jak po chodniku, tylko w wyjątkowych sytuacjach / Prawo o ruchu drogowym
b. można, trzeba pamiętać o należytej uwadze i bezwzględynym pierwszeństwie pieszych / Regulamin parków

8. Jak poruszać się na rowerze po ulicy z kontrapasem?
a. kontrapasa używamy jak dwukierunkowej drogi dla rowerów
b. pod prąd jedziemy kontrapasem, w stronę przeciwną tak jak pozostałe pojazdy na zasadach ogólnych

9. Gdzie Bractwo Rowerowe ufundowało stojaki?
a. przed siedziba MZDiK
b. przed katedrą i na cmentarzu na ul. Limanowskiego

Nie baw się w duchy. Oświetl rower!

Zapraszamy na …

Zapraszamy na happening Bractwa Rowerowego i Straży Miejskiej: „Nie baw się w duchy. Oświetl rower!”. Piątek 31 października, Plac Konstytucji 3 Maja, godzina 15. Pierwszych 20 rowerzystek lub rowerzystów, którzy odpowiedzą na niezbyt trudne pytanie ze specjalnie przygotowanego quizu o ruchu rowerowym w Radomiu otrzyma nagrody – zestaw lampek. Mamy także nagrody pocieszenia! Oprócz gadżetów rozdamy również materiały edukacyjne na temat rowerów i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Radom. Nie baw się w duchy. Oświetl rower!