Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy – spotkanie III – Dania

Bractwo Rowerowe …

Bractwo Rowerowe zaprasza na cykl pokazów „Rower w miastach Europy”. Przedstawiane zdjęcia i opowieści są plonem wyjazdów studyjnych odbytych zarówno przez członków Bractwa jak i przyjaciół stowarzyszenia do krajów europejskich. Tematyka to nie tylko ruch rowerowy, ale szerzej: urbanistyka – urządzenie przestrzeni miejskiej, organizacja ruchu, transport publiczny. Oczywiście będą także dygresje krajoznawcze, historyczne, kulturowe…

Wtorek 30 grudnia, godzina 19:30
Nasza Szkapa, róg ulic Broni i Dowkontta (przy nowym łączniku rowerowym z Ustronia)

Odcinek III: Dania

– Na ile sposobów można podwieźć dzieci do przedszkola lub szkoły?
– Ilu mieszkańców Kopenhagi korzysta z roweru cały rok?
– Na piwo na rowerze. Czemu nie?
– Jak wykonać skręt w lewo po duńsku?
– Jak wyglądają trasy pozamiejskie i integracja z transportem publicznym?
– Dlaczego Kopenhaga od lat jest miastem z najlepszą jakością życia?
A także pokażemy, że drzewa mogą rosnąć również na jezdni na środku skrzyżowania.


Rower w miastach europy - Dania

Detekcja rowerów – telenowela trwać będzie

Wracamy do tematu …

Wracamy do tematu detekcji rowerów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Chociaż przepisy jasno stwierdzają, że rowerzyści powinni być wykrywani automatycznie a okres dostosowania starszych rozwiązań minął już kilka lat temu to MZDiK nadal stosuje nielegalne przyciski. I to nawet w nowych realizacjach drogowych.

Nasze stanowisko potwierdza także opinia otrzymana z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [zobacz>>>].

Tak będzie w przypadku nowej sygnalizacji na skrzyżowaniu obwodnicy południowej z al. Grzecznarowskiego. Na nasz ponowny wniosek [zobacz>>>] dostaliśmy odpowiedź:

„W odpowiedzi na pismo z dnia 27.10.2014r. Zn. BR.RRR.26.2014.MR dotyczące zmiany sposobu detekcji rowerów na skrzyżowaniu ulic Grzecznarowskiego/obwodnica południowa. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że sygnalizacja świetlna na ww. skrzyżowaniu została wykonana w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany oraz program sygnalizacji świetlnej. W tych dokumentach, jako sposób detekcji, zostały przewidziane jedynie przyciski. Skrzyżowanie Grzecznarowskiego/obwodnica południowa, zostało już oddane do użytku. Zmiana sposobu detekcji wiązałaby się ze zmianą całej dokumentacji projektowej dla sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. W związku z powyższym zmiana sposobu detekcji rowerów na przedmiotowym skrzyżowaniu nie jest możliwa.”

Podobnie sytuacja wygląda na ulicy Chrobrego przy Paderewskiego i Rapackiego. Na nasz wniosek:

„Zwracamy się z wnioskiem o zmianę sposobu działania sygnalizacji świetlnej na przejazdach dla rowerów na skrzyżowaniach ulicy Chrobrego z Rapackiego oraz Daszyńskiego.

Obecnie zastosowana detekcja rowerzystów jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w której stwierdza się, że detekcja w przypadku pojazdów (rower jest pojazdem) powinna być automatyczna. Mimo tego rowerzysta na powyższych przejazdach zmuszony jest do zatrzymania w każdym cyklu i wciśnięcia przycisku nawet jeśli na równoległym kierunku na jezdni obok nadawany jest sygnał zielony. Jeżeli rowerzysta wciśnie przycisk podczas nadawania sygnału zielonego na sąsiedniej jezdni to otrzymuje zielone światło natychmiast co może być zaskoczeniem dla pojazdów skręcających w prawo.

 Ponawiamy zatem nasz wniosek o dostosowanie sygnalizacji na powyższych przejazdach do stanu zgodnego z prawem. Można tego dokonać na wiele sposobów, z których sprawdzonym jest zastosowanie sygnalizacji sprzężonej z równoległym kierunkiem ruchu.”

Otrzymaliśmy poniższą odpowiedź:

„W odpowiedzi na pismo z dnia 29.10.2014r. Zn. BR.RRR.28.2014.MR dotyczące zmiany sposobu działania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Chrobrego/Rapackiego oraz Chrobrego/Daszyńskiego (automatyczna detekcja dla rowerów) Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii detekcji zgodnie z pismem nr DR.4012.3.2011 z dnia 30.03.2011r. W/w zagadnienie wciąż jest tematem wielu polemik i dyskusji i stanowi problem związany z niezawodnością, czy jednoznacznością wykrywania rowerzystów (jednoznaczność stref detekcji).

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, iż dokumentacja projektowa przebudowy w/w sygnalizacji na ulicy Chrobrego nie przewidywała innego sposobu detekcji dla pieszych i rowerzystów niż wdrożone tj. przyciski. Dlatego też nie jest możliwa zmiana sposobu detekcji.”



Łącznik Prusa – Planty – krok w dobrą stronę

MZDiK oddał do użytku…

MZDiK oddał do użytku łącznik Waryńskiego – Prusa. W przyszłym roku, wraz z wyniesionym przejściem na ul. Sienkiewicza przy katedrze, powstanie również przejazd rowerowy z krótkimi odcinkami pasów w jezdni.

Łącznik rowerowy Prusa Waryńskiego w Radomiu

Łącznik rowerowy Prusa Waryńskiego w Radomiu

Natomiast w sprawie dalszego połączenia w kierunku parku Planty [zobacz>>>]  przekazaliśmy nasze uwagi do urzędu miasta:

” W odpowiedzi na pismo z dnia 29.10.2014r. nr BR.RRR.29.2014.MR dotyczące dopuszczenia ruchu rowerów na łączniku między ulicami Traugutta i Waryńskiego wraz z naprawą zniszczonej nawierzchni ww. ciągu. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że zamierza wykonać połączenie dla rowerów od ul. Prusa do ul. Waryńskiego. Natomiast odcinek ciągu pieszego od ul. Traugutta do ul. Waryńskiego nie stanowi pasa drogowego i nie jest w zarządzaniu MZDiK. W związku z powyższym prosimy przekazać powyższy wniosek do Urzędu Miasta celem rozpatrzenia według kompetencji. ”

Rowerowy łącznik na Zielonej – już w przyszłym roku?

Otrzymaliśmy …

Otrzymaliśmy odpowiedź na naszą propozycję [zobacz>>>] wyznaczenia łącznika w ciągu ulicy Zielonej.

„W odpowiedzi na pismo z dnia 23.10.2014r. nr BR.RRR.24.2014.MR dotyczące budowy łącznika dla rowerów przez ul. Czarnieckiego, na wysokości ul. Zielonej. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że powyższe zadanie zostanie rozważone do realizacji w 2015r. w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego”.

Łącznik rowerowy Zielona - Czarnieckiego

Z Okrzei w lewo. Już niedługo

W ramach realizacji …

W ramach realizacji budżetu obywatelskiego pod koniec września na ulicy Metalowej pojawił się kontrapas, miesiąc później oddano do użytku wyremontowaną ulicę Okrzei, która krzyżuję się Metalową. Niestety pod znakiem C-2 (nakaz skrętu w prawo) nie pojawiła się tabliczka T-22 (nie dotyczy rowerzystów) przez co rowerzyści jadący od strony ulicy Okrzei nie mogą skorzystać z kontrapasu. Dlatego też zwróciliśmy się do MZDiK z prośbą o korektę oznakowania. Odpowiedź Zarządu:

W odpowiedzi na pismo przesłane drogą elektroniczną z dnia 12.11.2014r. dotyczące dowieszenia pod znakiem C-2 tabliczki T-22 na wlocie ul. Okrzei do ul. Metalowej. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że powyższe może zostać wykonane dopiero po wykonaniu w tym miejscu korekty oznakowania poziomego na kontrapasie. Korekta ta może zostać wykonana dopiero w trakcie wiosennej odnowy oznakowania poziomego, w związku z czym wtedy tez możliwe będzie dowieszenie postulowanej tabliczki pod znakiem C-2.

Radom. Skrzyżowanie ulic Okrzei i Metalowej

Żółkiewskiego nadal nieciągła

„Zwracamy się z …

„Zwracamy się z wnioskiem o wyznaczenie przejazdów dla rowerów w ciągu drogi dla rowerów i pieszych w ulicy Żółkiewskiego na wjazdach publicznych do osiedla Michałów.

Aktualna organizacja ruchu zmusza kierujących rowerem do zatrzymywania się i przeprowadzania roweru przez przejście dla pieszych. Jest to sytuacja, która utrudnia poruszanie się rowerem i rodzi niejednoznaczne interpretacje o pierwszeństwie przejazdu. Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym z 2011r. Art. 23 1a. „Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.”, natomiast rowerzysta jadący rowerem po drodze dla rowerów i pieszych dostaje zupełnie odwrotny komunikat.

W związku z powyższym postulujemy wyznaczenie przejazdów dla rowerów w ciągu drogi dla rowerów i pieszych jak również przejazdu przez ulicę Żółkiewskiego przy istniejącym przejściu dla pieszych na wysokości centrum handlowego.”

Dostaliśmy odpowiedź na nasz wniosek i niestety nic nie wskazuje aby po 6 latach cokolwiek się zmieniło (zobacz>>>):

„W odpowiedzi na pismo z dnia 31.10.2014r. dotyczące drogi dla rowerów i pieszych w ciągu ul. Żółkiewskiego, Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że ciąg pieszo – rowerowy posiada jeden pas wspólny szerokości 3 m, z którego mogą korzystać piesi oraz rowerzyści (oznakowanie C-13 + C-16). Według Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, minimalna szerokość przejścia dla pieszych wynosi 4 m. Mając powyższe na uwadze a także fakt, iż bezpośrednio przy przejściach znajdują się słupy oświetleniowe, które uniemożliwiają wyznaczenie obok przejść dla pieszych przejazdów dla rowerów tut. Zarząd nie może pozytywnie ustosunkować się do Pana prośby.

Przejazd przez ul. Żółkiewskiego rozważymy do realizacji w ramach zadania „Usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego” ujętego w projekcie planu wydatków inwestycyjnych na rok 2015.”

Radom, ul. Żółkiewskiego



Krawężnikobranie – odcinek drugi

Otrzymaliśmy …

Otrzymaliśmy odpowiedź na nasz wniosek dotyczący niwelacji krawężników na przejazdach (zobacz>>>). Jest szansa, że w przyszłym roku takie działania zostaną zrealizowane.

 

” W odpowiedzi na pismo ZN: BR.RRR.27.2014.MR dotyczące niwelacji krawężników na przejazdach dla rowerów Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, iż z uwagi na ograniczone środki finansowe na bieżące utrzymanie dróg na terenie m. Radomia realizacja w/w zadania nie jest planowana w bieżącym roku. Realizacja ułatwień będzie wykonywana sukcesywnie przy okazji remontów ulic w ramach zadań inwestycyjnych, jak również bieżących remontów w roku 2015. ”

Badanie potrzeb radomskich rowerzystów

Rozpoczęliśmy badanie…

Rozpoczęliśmy badanie ankietowe potrzeb rowerzystów w Radomiu. Poprzez analizę zebranych w ten sposób danych chcielibyśmy określić podstawowe problemy w zakresie komunikacji rowerowej w naszym mieście. Na ich podstawie możliwe będzie sformułowanie najważniejszych wniosków w kontekście ich rozwiązania.

Jednym z elementów ankiety jest możliwość dodania najczęściej uczęszczanej przez siebie trasy rowerowej (np. dom – praca) co pozwoli stworzyć mapę głównych kierunków przemieszczeń rowerzystów w Radomiu. Będzie to bardzo pomocne przy określaniu priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozbudowy infrastruktury rowerowej.Jest to o tyle istotne z powodu braku prowadzenia badań ruchu rowerowego przez miasto.

Zachęcamy serdecznie wszystkich mieszkańców Radomia poruszających się rowerem do wypełnienia poniższej ankiety, która dostępna jest pod adresem: rower.radom.pl/ankieta oraz prosimy o poinformowanie o niej swoich przyjaciół i znajomych.

Koordynator: Michał Rejczak

Badanie ankietowe rowerzystów w Radomiu

Odpowiedzi na pytania do kandydatów na prezydenta Radomia. Radosław Witkowski

Poniżej prezentujemy …

Poniżej prezentujemy odpowiedź kandydata na prezydenta Radomia, Pana Radosława Witkowskiego (PO), na nasze pytania dotyczące przyszłości ruchu pieszego i rowerowego w naszym mieście. Podobnie jak podczas wyborów w roku 2010 nie komentujemy oraz nie oceniamy udzielonych odpowiedzi. To pozostawiamy Wyborcom.

1.  Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu podniesienia jakości przestrzeni publicznych?

Przestrzeń publiczna jest bardzo szerokim pojęciem i trudno w kilku zdaniach napisać o tym zagadnieniu. Na pewno musimy postawić sobie jasny cel: przestrzeń publiczna musi być przyjazna dla wszystkich jej użytkowników, tu możemy powiedzieć o konsultacjach społecznych projektów związanych z miejską infrastrukturą.

Musimy też, o czym w czasie kampanii mówili kandydaci PO do rady miejskiej, przyspieszyć tworzenie planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby objęły większość powierzchni miasta. Plany zagospodarowania przestrzennego zapobiegają chaosowi przestrzennemu, pozwalają walczyć z chaosem reklamowym, dają miastu instrumenty do tego, aby przestrzeń publiczna była kształtowana zdroworozsądkowo i przyjaźnie.

O jakości przestrzeni publicznej nie świadczą same remonty ulic, czy parków, ale to, jak te ulice, czy parki będą po remoncie wyglądały i jakie funkcje mają spełniać. Mam wrażenie, że w Radomiu do tej port nikt takiego pytania sobie nie zadawał.

2. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu pieszego w przemieszczeniach na terenie Radomia?

Jeśli chodzi o komunikację pieszą, musimy poważnie zająć się problemem bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Musimy zerwać z zasadą trzech lat, bo tyle minęło od początku dyskusji na temat przejść na Słowackiego, czy Limanowskiego do budowy tam sygnalizacji świetlnej.

Warto też pamiętać, że komunikacja piesza może mieć istotne znaczenie na ożywienie centrum miasta. Narzekamy na umierające Miasto Kazimierzowskie, a w ostatnim okresie zlikwidowano przystanki autobusowe na ul. Wałowej, czy przejście na Limanowskiego, na wysokości ul. Szpitalnej, przez co ruch pieszy przeniósł się z Rynku i ul. Rwańskiej na ul. Reja.

Poza centrum miasta możemy też budować chodniki asfaltowe, jak to dzieje się w całej Europie Zachodniej. Asfalt jest wygodniejszy dla pieszych, a wcale nie droższy niż betonowa kostka.

3. Czy i ewentualnie o jakie ulice powinna zostać rozszerzona śródmiejska strefa ruchu pieszego?

Zacznijmy od realizacji zapisów uchwał, które już obowiązują. Uchwalony 10 lat temu plan zagospodarowania przestrzennego zakłada, że ul. Rwańska powinna być deptakiem, ale jak się okazuje, 8 lat dla prezydenta Kosztowniaka to zbyt mało, aby zrealizować zapisy uchwały rady miejskiej. Według mnie dobrym pomysłem może być też stworzenie woonerfa, czyli ulicy z bardzo ograniczonym ruchem samochodowym np. na Focha wraz z przebudową placu Jagiellońskiego. Ale takie propozycje będę poddawał konsultacjom społecznym.

4. Jakie środki transportu uważa Pan za priorytetowe: autobusy, tramwaje, rowery, komunikację pieszą czy samochody osobowe?

Jak już wielokrotnie mówiłem, miasto nie jest z gumy i na naszych ulicach widać już skutki ciągle zwiększającego się ruchu samochodowego. To nie korki, ale także coraz większy hałas i zanieczyszczenie powietrze.

Dlatego musimy jako miasto podjąć działania na rzecz zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście. Jak podkreślałem w kampanii, jestem tu zwolennikiem bardziej marchewki niż kija, czyli usprawniania transportu publicznego, a także możliwości przemieszczania się rowerem lub pieszo w taki sposób, aby zachęcić dzisiejszych kierowców do zrezygnowania z codziennych podróży samochodem.

Musimy zacząć poważnie myśleć o wymianie taboru autobusowego, pierwsze neoplany jeżdżą już po Radomiu blisko 18 lat. Ale nawet najnowsze autobusy nie zachęcą do korzystania z komunikacji miejskiej, jeśli nie zbudujemy od podstaw układu komunikacyjnego. Dzisiejszy układ tras nie był poddawany gruntownej zmianie od lat, choć całkowicie zmieniły się cele podróży radomian.

Obecnie autobusy w Radomiu wykonują ok. 9 milionów kilometrów rocznie. W przyjętym przez radnych planie transportowym możemy przeczytać, że zwiększenie tej liczby do 10,5 miliona kilometrów rocznie w 10-letnim okresie przyniesie wzrost liczby pasażerów i jednoczesny spadek kwoty dopłacanej do komunikacji publicznej z budżetu miasta, a więc zmiany będą z korzyścią dla nas wszystkich.

Ponadto musi powstać przyjazna taryfa biletowa. Potrzebna jest taryfa czasowa i obniżka cen biletów okresowych.

Priorytetem będzie więc dla mnie rozwój komunikacji publicznej, rowerowej i pieszej w taki sposób, żeby zachęcić radomian do tego, żeby rzadziej jeździli samochodami. Liczę, że rozsądne argumenty przekonają ich do zmiany swoich nawyków.

5. W jaki sposób opinia rowerzystów powinna być brana pod uwagę przy tworzeniu infrastruktury rowerowej (jak powinna wyglądać formalna procedura konsultacji)?

Chcę rozwijać procedurę konsultacji społecznych nie tylko w dziedzinie transportu. Nie chcę tu mówić o kwestiach formalnych. Uważam, że konsultacje społeczne nie powinny mieć sztywno narzuconej formuły, nie powinny być zbyt mocno sformalizowane, bo to zniechęca do udziału w nich. To, jaką formę zastosować, powinniśmy decydować indywidualnie dla każdego konsultowanego projektu.

Nie zmienia to faktu, że organizacje pozarządowe, a nawet grupy nieformalne powinny mieć możliwość współpracy przy tworzeniu projektów, a nie tylko konsultacji gotowych dokumentów. Myślę, że najlepszym przykładem jest tu współpraca Bractwa Rowerowego z projektantem drogi rowerowej wokół osiedla Południe. Dzięki tej współpracy w Radomiu powstała najlepsza droga rowerowa w kraju.

Konsultacje i współpraca już na wstępnym etapie pozwalają też zaoszczędzić czas i pieniądze.

6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podróżach na terenie Radomia?

Podstawową kwestią jest spójna sieć dróg rowerowych (mam tu na myśli zarówno drogi wydzielone, pasy rowerowe i kontrapasy). Nie możemy ograniczać się do budowy dróg rowerowych tylko przy okazji rozbudowy ulic. Z konkretnym planem chciałbym jednak wstrzymać się przez kilka miesięcy. W marcu poznamy wyniki badań prowadzonych na zlecenie MPU, dotyczących zachowań komunikacyjnych, celów podróży, wielkości generatorów ruchu. Chcę, aby plan sieci dróg rowerowych powstał na podstawie takich danych we współpracy z organizacjami rowerowymi. Nie chcę tworzyć planowanej sieci dróg rowerowych na zasadzie „palcem po mapie”. Proponuję rowerzystom rzeczywisty udział w tworzeniu takiego planu, a nie tylko ewentualny udział w konsultacjach.

7. Czy podczas swojej kadencji zamierza Pan uruchomić system roweru publicznego?

Rower publiczny jest standardem w miastach Europy Zachodniej, staje się też standardem w Polsce. Nie możemy pozwolić sobie na to, żeby odbiegać od standardów, tym bardziej, że nie jest to bardzo kosztowna inwestycja. 40 stacji na 400 rowerów w Lublinie to koszt 5,1 mln zł. Unijna perspektywa finansowa na lata 2014-2020 zakłada dużą ilość funduszy na transport niskoemisyjny, więc do tego koszt, jaki poniesie miasto będzie minimalny.

Radom. Wybory samorządowe 2014

Prośba spełniona. Kładka na Owalnej

Miło nam …

Miło nam poinformować, że na nasz wniosek z czerwca tego roku MZDiK odbudował kładkę na ulicy Owalnej. Niestety rowerzyści oraz osoby poruszające się z wózkami nie mogą być do końca zadowolone z inwestycji, nie przewidziano bowiem dla nich łagodnego najazdu. Na szczęście problem da się łatwo rozwiązać np. poprzez dospawania podjazdu z blachy ryflowanej. Na pewno będziemy o to wnioskować!

Radom, 6 czerwca 2014 roku

Dotyczy odbudowy przepustu na ulicy Owalnej

Zwracamy się z wnioskiem o odbudowę zniszczonego w 2010 roku przepustu na ul. Owalnej nad rzeką Kosówką. Rozumiemy, że na przeszkodzie remontu stoją braki finansowe dlatego też proponujemy, żeby do czasu zabezpieczenia większych środków, kładkę odbudowano tylko dla ruchu pieszego i rowerowego. Sytuacja jest bardzo uciążliwa dla okolicznych mieszkańców, ale również dla rowerzystów, którzy z Halinowa czy Wośnik chcą dojechać do Muzeum Wsi Radomskiej czy lasu w Kosowie. Obecnie rowerzyści, aby dostać się w/w miejsca zmuszeni są do znacznego nadkładania trasy, która dodatkowo prowadzi przez ulice o znacznym natężeniu ruchu samochodowego w tym ciężarowego, ulicami Kielecką lub Starokrakowską. Przenoszenie rowerów przez koryto rzeki jest niebezpieczne ze względu na potłuczone i niesprzątnięte elementów starego przepustu. Dodatkowo znaczna różnica wysokości może być przyczyną potknięć i upadków.

Radom. Kładka na ul. Owalnej.

Radom. Kładka na ul. Owalnej.