Znakiem w łeb

Definicja: Skrajnia …

Definicja: Skrajnia drogi jest to wolna, nie zabudowana przestrzeń nad jezdnią, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju.

Wymiary skrajni dla poszczególnych dróg zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.):

[…]
Rozdział 12
Skrajnia drogi
[…]
4. Wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową powinna być nie mniejsza niż 2,50 m, a w wypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m
[…]

Dlatego interweniujemy w sprawie jej braku nad drogą rowerową na ul. 1905 Roku. Sytuacja jest  o tyle poważna, że ostro zakończony znak F-9b „objazd” jest na wysokości oczu rowerzystów. Dodatkowo od strony najazdu jest w kolorze szarym przez co stapia się z tłem i powoduje duże zagrożenie.

Radom, ul. 1905 Roku skrajnia droga rowerowa

Radom, ul. 1905 Roku skrajnia droga rowerowa

Rower w miastach Europy. Spotkanie szóste – Katalonia

W czwartek kolejne spotkanie z cyklu „Rower w miastach Europy” Tym razem Tomasz Dybalski, dziennikarz „Gazety Wyborczej” opowie o ruchu rowerowym i funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Barcelonie.
– Czy 17 tys. stojaków rowerowych to wystarczająco dużo w mieście takim, jak Barcelona?
– Jak zachęcić kilkadziesiąt tysięcy ludzi do korzystania z systemu roweru miejskiego?
– Dlaczego w stolicy Katalonii nie ma korków, nawet w godzinach szczytu?
– Co władze Barcelony robią ze starymi rowerami?
– Jak się żyje w mieście, które ma powierzchnię Radomia a liczbę ludności taką, jak Warszawa? Spotkanie tradycyjnie w „Naszej Szkapie” przy ul. Dowkontta 2. Początek w czwartek o godz. 20.


Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy - spotkanie VI - Katalonia

Nowe ograniczniki parkowania przy Wierzbickiej

Miło nam …

Miło nam poinformować, że MZDiK przychylił się do naszego wniosku z października ub.r. dotyczącego naprawy zniszczonych ograniczników na parkingu przy drodze rowerowej na ul. Wierzbickiej. Na pochwałę zasługuje również fakt wymiany plastikowych prefabrykatów na trwalsze elementy betonowe.

Tak wyglądały zniszczone stare ograniczniki:

Radom, ul. Wierzbicka - ograniczniki parkowania przy drodze dla rowerów

Stan obecny:

Radom, ul. Wierzbicka - ograniczniki parkowania przy drodze dla rowerów

Radom, ul. Wierzbicka - ograniczniki parkowania przy drodze dla rowerów

Rowerem do szkoły. Ruszył montaż stojaków

Z kilku miesięcznym …

Z kilku miesięcznym opóźnieniem ruszył dziś montaż 200 sztuk stojaków rowerowych zakupionych przez Urząd Miasta w ramach projektu Rowerem do szkoły. Jest to już 4 etap akcji, tym razem z prośbą o zamontowanie stojaków zwróciło się 40 placówek oświatowych. W niektórych stojaki już są, ale ich ilość – wobec wielkiego zainteresowania rowerzystów – okazała się niewystarczająca. W latach poprzednich zamontowano 452 urządzenia. W tym roku jako pierwsza stojaki otrzymała Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 z ul. Odrodzenia. Miło nam również poinformować, że urzędnicy przychylił się do naszej prośby i tabliczki reklamowe zostały zamontowane kilka centymetrów wyżej dzięki czemu parkując rower nie będziecie o nie zahaczać pedałami. Niestety nie wszystkie stojaki będą montowane na podłożu betonowym, część zostanie zamontowana na powierzchni nieutwardzonej.

Radom. Rowerem do szkoły

Radom. Rowerem do szkoły

Plac Jagielloński

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy uwagi wysłane do Urzędu Miejskiego w związku z ogłoszeniem konsultacji społecznych dotyczących przebudowy Placu Jagiellońskiego.

Przygotowaną koncepcję oceniamy wysoko (zobacz >>>), zwłaszcza w kontekście poszerzenia placu jako strefy pieszej. Prosimy jednakże o uwzględnienie następujących uwag:

1. W organizacji ruchu należy założyć, że ul. Focha w przyszłości będzie deptakiem – bardzo dobra decyzja o zasklepieniu placu między DH Senior a Galerią Śródmieście;

2. Uczytelnienie ciągów komunikacji pieszej od kładki nad ul. Struga do ul. Focha (przesunięcie zieleńca, drzew, małej architektury);

3. Udrożnienie i poprawa bezpieczeństwa ważnego ciągu pieszego: ul. Struga (od Resursy)-plac Jagielloński (pomnik św. Kazimierza)-przywrócone przejście przez ul. Struga, poprzez zmniejszenie rozmiaru skrzyżowania Struga/pl. Jagielloński (koło Aviatora) wraz z zaprojektowaniem wygodnego dla pieszych przejścia oraz budowa przywróconego przejścia przez ul. Struga w formie przejścia wyniesionego;

4. Szerokość chodnika na odcinku od pomnika św. Kazimierza do ul. Struga (w obu kierunkach) taka sama jak szerokość pozostałych głównych ciągów pieszych;

5. Szerokość chodnika na odcinku od przywróconego przejścia przy skrzyżowaniu Struga/ Pileckiego/Chrobrego w kierunku teatru i placu taka sama jak szerokość pozostałych głównych ciągów pieszych, ponadto zastosowanie najkrótszej drogi dojścia do teatru i placu;

6. Nawierzchnia ciągów pieszych gładka, zapewniająca maksymalny komfort poruszania się wszystkich grup pieszych;

7. Zapewnienie reprezentacyjnego charakteru przestrzeni przed budynkiem teatru (strefa piesza) – droga dojazdowa do bramy teatru dla zaopatrzenia jako część placu (bez krawężników);

8. Wyznaczenie przejazdów rowerowych przy przywróconych przejściach dla pieszych. Dla przejazdu rowerowego przy skrzyżowaniu Struga/Pileckiego/Chrobrego należy zakładać wybudowanie drogi rowerowej po stronie Galerii Słonecznej wraz z krótkim łącznikiem po stronie pl. Jagiellońskiego;

9. Zmiana sposobu obsługi parkingu podziemnego: od strony ul. Kelles-Krauza (sam wyjazd), w zamian wyznaczenie wjazdu/wyjazdu od strony ul. Struga (przesunięcie zatoki autobusowej), dzięki temu będzie możliwe przesunięcie wyjazdu z parkingu podziemnego w ciągu ulicy Kelles-Krauza w głąb ulicy, poza obręb placu. Zaproponowany wjazd/wyjazd dezintegruje urbanistycznie plac przed teatrem – jego wiata, pomimo tego że przeszklona, stanowi optycznie ułomną pierzeję, blokując również komunikację z ul. Focha;

10. Zmiana organizacji ruchu na ul. Pileckiego, aby wyjazd autokarów tyłem nie zagrażał innym uczestnikom ruchu, zwłaszcza pieszym;

11. Oświetlenie uliczne – LED barwy ciepłej.

Radom. Brakujące przejścia przy placu Jagiellońskim

Rozjeżdżany Park Ustronie

Od kilku miesięcy …

Od kilku miesięcy możemy cieszyć się nowym parkiem w Radomiu. Możemy cieszyć się również nową drogą rowerową. Niestety, oprócz rowerzystów korzystają z niej kierowcy samochodów. Od kilku tygodni próbujemy walczyć z tym zjawiskiem wysyłając listy i zdjęcia do Urzędu Miejskiego. Wiemy, że robią to również mieszkańcy Ustronia. Niestety działania podejmowane przez osoby odpowiedzialne są doraźne i, jak się okazało dzisiaj, nieskuteczne. Prawdopodobnie w piątek został uszkodzony asfalt na wysokości I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego.

Radom. Zniszczona droga rowerowa w Parku Ustronie

Radom. Zniszczona droga rowerowa w Parku Ustronie

Radom. Zniszczona droga rowerowa w Parku Ustronie

Radom. Zniszczona droga rowerowa w Parku Ustronie

Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy – spotkanie V – Finlandia

Serdecznie zapraszamy…

Serdecznie zapraszamy na piąty już pokaz zdjęć z cyklu Rowery w miastach Europy. Tym razem, z racji pory roku, wybierzemy się do Oulu miasta w Finlandii, które od koła podbiegunowego dzieli zaledwie 160 km, a warunki zimowe utrzymują się średnio przez 250 dni w roku. Czy da się tam jeździć rowerem? Ile jest kilometrów tras rowerowych? Jak odśnieżać drogi rowerowe? Między innymi na te pytania postara się odpowiedzieć Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza. Zapraszamy w najbliższy poniedziałek, 9 lutego o godzinie 20 do Naszej Szkapy na ul. Dowkontta 2.

Radom. Pokaza zdjęć: Rower w miastach Europy - spotkanie V - Finlandia

Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy – spotkanie IV – Niemcy

Bractwo Rowerowe …

Bractwo Rowerowe zaprasza na cykl pokazów „Rower w miastach Europy”. Przedstawiane zdjęcia i opowieści są plonem wyjazdów studyjnych odbytych zarówno przez członków Bractwa jak i przyjaciół stowarzyszenia do krajów europejskich. Tematyka to nie tylko ruch rowerowy, ale szerzej: urbanistyka – urządzenie przestrzeni miejskiej, organizacja ruchu, transport publiczny. Oczywiście będą także dygresje krajoznawcze, historyczne, kulturowe…

Czwartek, 22 stycznia, godzina 20:00
Nasza Szkapa, róg ulic Broni i Dowkontta (przy nowym łączniku rowerowym z Ustronia)

Odcinek IV: Niemcy

Transport rowerowy w zintegrowanej polityce przestrzennej Niemiec: Hanower, Berlin.

- Co to jest zintegrowana polityka przestrzenna i jakie ma w niej znaczenie ruch rowerowy?
– Dlaczego Niemcy stawiają na transport rowerowy?
– Co to jest miasto krótkich dróg?
– Jak projektuje się infrastrukturę rowerową w Hanowerze?
– Czy berlińczycy kochają swoje auta bardziej niż warszawiacy?
– Jak Berlin wypromował jazdę rowerem jako sposób codziennej komunikacji miejskiej?
– Jaki jest udział ruchu rowerowego w przejazdach po Berlinie i dlaczego tak wysoki?

Po spotkaniu dyskusja na temat planów zagospodarowania placu Jagiellońskiego w Radomiu

Pokaz zdjęć. Rower w miastach Europy - spotkanie IV - Niemcy

Spotkanie. Plan wprowadzania usprawnień w komunikacji rowerowej

Do połowy stycznia …

Do połowy stycznia potrwają ogłoszone przez MZDiK konsultacje społeczne, dotyczące planu wprowadzania usprawnień w komunikacji rowerowej w mieście w latach 2015-2018. Wpisując się w ten proces chcielibyśmy zaprosić mieszkańców miasta na otwarte spotkanie, w ramach którego przewidujemy prezentację zdjęć z rozpoznaniem sytuacji ruchu rowerowego w naszym mieście, wynikami ankiety rowerowej przeprowadzonej wśród mieszkańców oraz propozycjami rozwiązań jakie będzie zgłaszać Bractwo Rowerowe. Po prezentacji odbędzie się dyskusja z możliwością zgłaszania wniosków, które zostaną spisane i wysłane do Wydziału Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych Urzędu Miejskiego w Radomiu. Spotkanie odbędzie się we czwartek 15 stycznia o godzinie 20.00 w Naszej Szkapie na ulicy Poniatowskiego, róg ulicy Broni.

Radom. Łącznik rowerowy na ul. MoniuszkiWizualizacja wykonana na zdjęcia pochodzących ze strony mapy.google.pl

Kozienicka i Warszawska – brakujące przejazdy nie powstaną

Dostaliśmy odpowiedzi…

Dostaliśmy odpowiedzi na nasze wnioski wyznaczenia przejazdów dla rowerów w ciągu drogi rowerowej w ulicy Warszawskiej oraz Kozienickiej [zobacz>>>].

 

„W odpowiedzi na pismo z dnia 24.10.2014r. Zn. BR.RRR.23.2014.MR dotyczące wyznaczenia przejazdów dla rowerów w ciągu ul. Kozienickiej na wlotach ulic Lesiowska, Północna, Potkańskiego Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że przebudowa ul. Kozienickiej (odcinek miejski drogi wojewódz­kiej nr 737) wykonana została zgodnie z dokumentacją projektową. Również oznako­wanie zrealizowane jest według projektu stałej organizacji ruchu pozytywnie zaopi­niowanego w Komendzie Miejskiej Policji w Radomiu oraz uzgodnionego w tut. za­rządzie. Ze względu na ograniczoną szerokość ciągów pieszo – rowerowych przy w/w ulicach nie jest możliwe wyznaczenie oznakowaniem poziomym przejazdów dla rowerów (m.in. geometria związane z niekorzystnym kątem wlotu ul. Lesiowskiej do ul. Kozienickiej – brak także oznakowania poziomego przejścia dla pieszych.

Uwzględniając istniejące parametry ciągu pieszo – rowerowego oraz ograni­czenia terenowe wzdłuż ul. Kozienickiej od ul. Potkańskiego – w kier. granicy miasta (m.in. szerokość chodnika, dodatkowo lokalizacja słupów oświetlenia drogowego w chodniku oraz jego lokalizacja bezpośrednio przy jezdni) – nie jest możliwe pozytywne ustosunkowanie się do Państwa prośby związanej z ustawieniem oznakowania C -16 i tabliczki T-22. W tym przypadku zdaniem tut. zarządu negatywnie wpłynęło by to na bezpieczeństwo ruchu.

Poruszanie się rowerem po chodniku może odbywać się zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (Dz. U 1997 Nr 98 poz. 602 ze zm.) art. 33 ust. 5.”

” W odpowiedzi na pismo z dnia 31.10.2014r. dotyczące drogi dla rowerów na ul. Warszawskiej, Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że ze względu na zbyt małą szerokość chodnika na wiadukcie (3m) nad ul. Szarych Szeregów nie możliwe jest wyznaczenie przejazdu dla rowerów w ciągu drogi dla rowerów na ul. Warszawskiej. ”