[Parkowanie] W stolicy Danii

Nawiązując do…

Nawiązując do aktualnego problemu polityki parkingowej w polskich miastach warto zobaczyć jak rozwiązano ten problem w Skandynawii.

Chociaż Kopenhaga ma obecnie problem z parkowaniem szczególnie rowerów, to jednak w podejściu do ruchu samochodowego możemy się od nich uczyć. Dzięki stosowanym konsekwentnie działaniom osiągnęła poziom ok. 200 samochodów na 1000 mieszkańców. W Radomiu wynosi ok. 340 a w Krakowie ponad 400.

Na początek warto zaznaczyć, że parkowanie samochodów dozwolone jest jedynie na jezdni. Chodnik ma służyć pieszym a droga rowerowa rowerzystom.

Jednak parkowanie na jezdni również jest ograniczane np. w postaci nasadzeń zieleni aby było mniej uciążliwe.

Kopenhaga, Dania

Dość ciekawym przykładem ograniczania parkowania jest kampus Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, który znajduje się na wyspie, na którą wjazd mają rowerzyści, autobusy i upoważnione pojazdy służb. Przed głównymi wejściami do budynków ani tym bardziej na zapleczach nie znajdziemy jednak dużych placów do parkowania samochodów. Jako alternatywa znajdują się tam stojaki rowerowe zgodnie z zasadą: bliżej do parkingu rowerowego niż samochodowego.

Kopenhaga, Dania

Problemem mogą być dzielnice mieszkaniowe o gęstej zabudowie gdzie nie jest możliwe wyznaczanie miejsc postojowych w poziomie terenu ze względu na obniżenie poziomu jakości życia.

Kopenhaga, Dania

 Próbą rozwiązania jest tworzenie parkingów wielopoziomowych zbiorczych dla mieszkańców. Widoczny na zdjęciu wybudowany został niedawno – docelowo ma być w całości pokryty roślinnością.

Kopenhaga, Dania

Miasto wprowadza także systemy parkingów podziemnych lecz ze względów ekonomicznych wstrzymało się z ich budową.

W zupełnie nowych inwestycjach mieszkaniowych nie buduje się dużych parkingów dla samochodów – w Danii nie ma obowiązku zapewniania minimalnej ilości miejsc postojowych znanego z polskiego prawa. Dzięki temu przestrzenie wokół budynków można przeznaczyć na place rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców. Na zdjęciu poniżej widoczny jest także zadaszony parking rowerowy.

Kopenhaga, Dania

 W dzielnicy Frederiksberg – posiadającej własne władze i prawo – połączono ograniczenie parkowania z uspokojeniem ruchu. Dla polskiego zarządcy dróg może wydawać się to niewiarygodne i niebezpieczne lecz jest to rozwiązanie bardzo skuteczne. Otóż postanowiono postawić betonowe słupki, zasadzić drzewa prawie na skrzyżowaniu. Naprzemienne umiejscowienie miejsc postojowych zmusza kierowców do jazdy slalomem, co z kolei ogranicza prędkość. Warto dodać, że widoczna poniżej ulica jest dwukierunkowa.

Frederiksberg, Dania

Podobnie jak przy domach mieszkalnych tak i przed budynkami użyteczności publicznej parkingi samochodowe nie znajdują się blisko wejścia.

Jako przykład urząd dzielnicy Frederiksberg i znajdujący się przed głównym wejściem parking rowerowy. W tle kilkanaście miejsc dla samochodów.

Frederiksberg, Dania

 Urząd miejski w Kopenhadze leży nad jednym z kanałów więc oczywiste było przeznaczenie przestrzeni przed wejściem na zieleń i miejsce do odpoczynku. We wnęce budynku znajdują się stojaki rowerowe.

Kopenhaga, Dania

fot. Aleksander Wiącek

 Parking samochodowy znajduje się od strony zaplecza jednak i tutaj zasada jest zachowana: najpierw miejsce odpoczynku, zamykane wiaty na rowery i dalej miejsca dla samochodów.

Kopenhaga, Dania

fot. Aleksander Wiącek

Pomocna może być cena paliw – podczas wizyty w czerwcu ub.r. benzyna 95-oktanowa kosztowała prawie 12 koron duńskich co daje ok. 6zł 30gr za litr.

Kopenhaga, Dania

 Jednym z ważniejszych instrumentów ograniczających ruch samochodowy w mieście jest wprowadzenie opłat za parkowanie. Strefa w Kopenhadze obejmuje dość duży obszar miasta i jest podzielona na 3 podstrefy.

Kopenhaga, Dania

 O zasadach parkowania trzeba przypominać jednak na każdym kroku a dobrym miejscem jest miejsce gdzie przychodzą kierowcy – parkomat.

Kopenhaga, Dania

 Strefa czerwona obejmuje śródmieście, zielona ścisłe centrum a niebieska tereny otaczające centrum.

Kopenhaga, Dania

 W dni powszednie postój płatny jest przez całą dobę jednak zróżnicowany od pory dnia.

Cennik jest następujący:

Dni powszednie

– strefa czerwona: godzina 8-18 – 29 koron
– strefa zielona: godzina 8-18 – 17 koron
– strefa niebieska: godzina 8-18 – 10 koron

w godzinach pozostałych wspólnie dla wszystkich stref: 18-23 10 koron i 23-8 3 korony za godzinę.

W soboty płatny jest postój od 8-17 wg tych samych stawek.(kurs średni 1 korona – 0,56zł)

Niestety wprowadzanie polityki parkingowej uzależnionej od popytu w danej porze dnia w polskich miastach ogranicza ustawa o drogach publicznych, która zawiera sztywną maksymalną stawkę za godzinny postój w wysokości 3 zł. Niezbędna jest zmiana tego niekorzystnego zapisu i stworzenie samorządom możliwości ustalania własnych stawek.

Kopenhaga, Dania

Nie zapominajmy także o egzekucji prawa – pojazdy źle zaparkowane dość szybko są usuwane z drogi o czym także się przekonaliśmy naocznie. Nie zauważyliśmy stosowanych w Polsce blokad na koła, które jak wiadomo nie rozwiązują problemu.

Dobre praktyki mamy na wyciągnięcie ręki. Aktualne pozostaje zatem pytanie: dlaczego polskie miasta nie chcą z nich skorzystać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *