Magazyn Rowertour po raz trzeci sprawdził jak bardzo przyjazne rowerzystom są polskie miasta. Badanie zostało przeprowadzone poprzez wysłanie ankiet do urzędów miast a zainteresowane organizacje społeczne mogły zweryfikować odpowiedzi urzędników. I całe szczęście, gdyż MZDiK wysłał niepełne dane a dzięki naszej wiedzy skoczyliśmy w rankingu o kilka pozycji do góry. Jednak wysokie miejsce to przede wszystkim wynik zaangażowania Bractwa Rowerowego w budowę udogodnień dla rowerów. Takie projekty ja kontraruch, walka o stosowanie asfaltu zamiast kostki betonowej czy namówienie do wprowadzenia standardów stojaków zaowocowały 6 miejscem. Niestety wszystkiego nie jesteśmy w stanie zrobić. Wart uwagi jest szczególnie punkt dotyczący pozyskanych środków z UE na rozwój infrastruktury rowerowej…
Poniżej wyciąg dotyczący Radomia, z pełnym raportem można zapoznać się kupując najnowszy numer Rowertouru.
Radom: 40,9 punktów i 6 miejsce , skok o 9 ↑ (15 miejsce w roku 2014)
Liderzy: Gdańsk (55), Toruń (48,3), Wrocław (47,9)
- Długość pasów dla rowerów, dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych – Radom: 65 km, punkty: 7,9. Lider: Rzeszów (18,3)
- Długość dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych wykonanych z kostki – Radom: 3 km, punkty: 3. Lider: Radom.
- Długość ciągów pieszo-rowerowych – Radom: 14,1 km, punktów 2,5. Lider: Gdańsk (3 pkt.)
- Długość ulic z pasami dla rowerów- Radom: 1,1 km, punktów 1. Liderzy: Wrocław, Katowice, Częstochowa (3 pkt.)
- Długość infrastruktury dla rowerów wybudowanej w okresie 01.01.2014-30.09.2016 – Radom: punktów 0 – MZDiK nie przekazał takich informacji. Liderzy: Rzeszów, Lublin (3 pkt.)
- Długość infrastruktury, która zostanie wyremontowana do końca 2016 r. – Radom: punktów 0 – MZDiK nie przekazał takich informacji. Liderzy: Tychy, Gdynia, Ruda Śląska (3 pkt.)
- Długość ulic jednokierunkowych z dozwolonym ruchem rowerowym pod prąd – Radom: 14,28 km, punktów 3. Lider: Radom.
- Długość dróg w strefach zamieszkania oraz tempo 30 – Radom: 23 km, punktów 5. Liderzy: Gdańsk, Wrocław (6 pkt.)
- Przejezdność centrum miasta dla rowerów – Radom: punktów 3. Liderzy: Radom, Gdańsk, Słupsk
- Przejezdność z centralnego punktu miasta na jego rogatki nieprzerwaną siecią dróg rowerowych – Radom: punktów 0, Liderzy: Gdańsk, Warszawa, Białystok (3 pkt.)
- Stojaki U-kształtne w stosunku do liczby mieszkańców – Radom: punktów 3. Liderzy: m.in. Radom, Gdańsk, Toruń
- Rozwiązania jakimi miasto chciało się pochwalić – Radom: punktów 1,5. Liderzy: m.in. Gdańsk, Toruń, Wrocław (3 pkt.)
- Standardy obowiązujące przy projektowaniu i budowaniu infrastruktury rowerowej – Radom: punktów 1,5. Lider: Rybnik (3 pkt.)
- Działania miękkie Urzędu Miejskiego na rzecz rowerzystów – Radom: punktów 1. Liderzy: m.in. Gdańsk, Wrocław, Olsztyn (3 pkt.)
- Pozyskane środki z UE na rozwój infrastruktury rowerowej – Radom: punktów 0. Liderzy: m.in. Gdańsk, Opole, Szczecin (3 pkt.)
- Czy istnieją ograniczenia ruchu rowerów w parkach miejskich – Radom: punktów 3. Liderzy: m.in. Radom, Gdańsk, Toruń
- Przewóz rowerów środkami komunikacji miejskiej – Radom: punktów 3. Liderzy: m.in. Radom, Gdańsk, Toruń
- System roweru publicznego, pomiary ruchu rowerowego, audyt zewnętrzny – Radom: punktów 0. Liderzy: m.in. Gdańsk, Toruń, Słupsk (3 pkt.)