Na prośbę mieszkańca Bielichy od kilku miesięcy staramy się zmienić organizację ruchu na ciągu pieszo-rowerowym biegnącym wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 740. Poniżej przedstawiamy pismo jakie wysłaliśmy do MZDW oraz Sekretarz Gminy Zakrzew.
Zwracamy się z wnioskiem dotyczącym podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 740 poprzez:
1. Dodanie znaków poziomych P-26 „piesi” oraz P-23 „rower”
Wraz z nowelizacją rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 3 lipca 2015 pojawiła się możliwość oznakowania za pomocą znaków poziomych wspólnych ciągów pieszo-rowerowych. Służy do tego znak P-26 „piesi” umieszczony łącznie ze znakiem P-23 „rower”.
2. Wyznaczenie wspólnych przejazdów na skrzyżowaniach
Zamiast znaku „koniec drogi dla rowerów” i zmuszania rowerzystów do zejścia z jednośladów na każdym skrzyżowaniu można wyznaczyć sam przejazd dla rowerów. Zgodnie z zasadą, że po przejeździe rowerowym pieszy warunkowo może iść, natomiast po przejściu dla pieszych rowerzyście jechać nie wolno. Rozwiązanie to nosi nazwę „tukan” (neologizm z języka angielskiego oznaczający dwa w jednym) i zostało zastosowane m.in. w Radomiu na skrzyżowaniu Warsztatowa / Walentynowicz, Warszawska / Szarych Szeregów czy Żółkiewskiego / Jana III Sobieskiego.
3. Zachowanie skrajni pionowej ciągu pieszo-rowerowego
Zamontowane znaki pionowe w wielu przypadkach wchodzą w skrajnię ciągu pieszo-rowerowego. Zgodnie z rozdziałem 12 – Skrajnia drogi § 54. 1. Rozporządzenia Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie nad drogą powinna być zachowana wolna przestrzeń, zwana dalej „skrajnią drogi”, o wymiarach określonych w załączniku nr 1. […] 4. Wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową powinna być nie mniejsza niż 2,50 m, a w wypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m.
4. Uzupełnieni oznakowania pionowego
Wnosimy o ustawienie znaków początek / koniec ciągu pieszo-rowerowego na wysokości posesji Świerkowa 32.
Zaproponowane powyżej rozwiązania w znaczący sposób przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz uczytelnią przebieg ciągu pieszo-rowerowego. Jest szczególnie ważne w związku z uruchomieniem w roku 2017 nowej szkoły w miejscowości Bielicha i zapewnienia bezpieczeństwa uczniom dojeżdżającym do szkoły na rowerach.