Do 11 września 2015 roku potrwają konsultacje społeczne dotyczące uruchomienia w Radomiu systemu roweru publicznego. Mieszkańcy poprzez stronę internetową (zobacz >>>) lub poprzez wypełnienie papierowej ankiety mogą wyrazić swoją aprobatę dla tego pomysłu.
Poniżej przedstawiamy nasze uwagi:
Jeśli chcemy mówić o sprawnie działającym systemie roweru publicznego liczba stacji powinna wynosić minimum 40 sztuk. Stacje powinny być rozlokowane w odległości około 300 metrów dojścia pieszego (w śródmieściu nawet bliżej). Dzięki czemu rowerem da się dojechać jak najbliżej celu podróży. Tylko tak rozlokowane stacje sprawią, że rower publiczny stanie się alternatywą dla indywidualnej komunikacji samochodowej. Drugim bardzo ważnym aspektem jest rozbudowa systemu tras rowerowych. Mimo tego, że w Radomiu od około 12 lat powstają drogi rowerowe nadal z żadnego osiedla nie da się dojechać do śródmieścia po dedykowanej rowerzystom infrastrukturze. Przykładowo, trasa z Ustronia (największego osiedla) powstaje etapami już 11 lat i nadal nie ma jej na 1/3 długości alei Grzecznarowskiego. Dlatego proponujemy, żeby Radom skorzystał z rozwiązania zastosowanego w Lublinie, gdzie mieszkańcy w pakiecie z rowerem publicznym dostali 30 km dróg dla rowerów i pasów rowerowych w jezdniach.
Mając na uwadze powyższe, uruchomienie systemu powinno obejmować:
I. Ustawienie minimum 40 stacji roweru publicznego
II. Budowę około 35 km tras rowerowych w tym 13 kilometrów wydzielonych dróg rowerowych:
– 1905 Roku, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1500 m)
- Chrobrego, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1200 m)
– Grzecznarowskiego, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1700 m)
– Limanowskiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 1500 m)
– Lubelska / Żeromskiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 3300 m)
– Okulickiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 1300 m)
– Potok Północny, jednostronna droga dla rowerów (1000 m)
– Słowackiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 2300 m)
– Struga, pasy rowerowe w jezdni (2 x 2000 m)
– Wierzbicka, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1900 m)
III. Budowę obiektów inżynieryjnych (dodatkowo):
– kładki pieszo-rowerowej nad ul. Limanowskiego w ciągu Okulickiego-Szpitalna
– przejazdów rowerowych pod mostami na ul. Szarych Szeregów oraz Chrobrego w ciągu drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego
Mapa 1. Rowerowe trasy główne. Stan istniejący
Mapa 2. Rowerowe trasy główne uzupełnione o postulowane odcinki
Mapa 3. Stacje roweru publicznego
Promień okręgu równy 200 metrów co odpowiada trasie dojścia 300 metrów w warunkach zabudowy miejskiej. Schemat uproszczony nie wskazujący konkretnych lokalizacji, pokazuje jedynie liczbę stacji potrzebnych dla miasta wielkości Radomia. W śródmieściu liczba stacji powinna być 2-3 krotnie większa niż wynika to ze schematu.
Mapa 4. Strefa zasięgu 12 minutowej jazdy rowerem