Wracamy do tematu detekcji rowerów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Chociaż przepisy jasno stwierdzają, że rowerzyści powinni być wykrywani automatycznie a okres dostosowania starszych rozwiązań minął już kilka lat temu to MZDiK nadal stosuje nielegalne przyciski. I to nawet w nowych realizacjach drogowych.
Nasze stanowisko potwierdza także opinia otrzymana z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [zobacz>>>].
Tak będzie w przypadku nowej sygnalizacji na skrzyżowaniu obwodnicy południowej z al. Grzecznarowskiego. Na nasz ponowny wniosek [zobacz>>>] dostaliśmy odpowiedź:
„W odpowiedzi na pismo z dnia 27.10.2014r. Zn. BR.RRR.26.2014.MR dotyczące zmiany sposobu detekcji rowerów na skrzyżowaniu ulic Grzecznarowskiego/obwodnica południowa. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że sygnalizacja świetlna na ww. skrzyżowaniu została wykonana w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany oraz program sygnalizacji świetlnej. W tych dokumentach, jako sposób detekcji, zostały przewidziane jedynie przyciski. Skrzyżowanie Grzecznarowskiego/obwodnica południowa, zostało już oddane do użytku. Zmiana sposobu detekcji wiązałaby się ze zmianą całej dokumentacji projektowej dla sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. W związku z powyższym zmiana sposobu detekcji rowerów na przedmiotowym skrzyżowaniu nie jest możliwa.”
Podobnie sytuacja wygląda na ulicy Chrobrego przy Paderewskiego i Rapackiego. Na nasz wniosek:
„Zwracamy się z wnioskiem o zmianę sposobu działania sygnalizacji świetlnej na przejazdach dla rowerów na skrzyżowaniach ulicy Chrobrego z Rapackiego oraz Daszyńskiego.
Obecnie zastosowana detekcja rowerzystów jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w której stwierdza się, że detekcja w przypadku pojazdów (rower jest pojazdem) powinna być automatyczna. Mimo tego rowerzysta na powyższych przejazdach zmuszony jest do zatrzymania w każdym cyklu i wciśnięcia przycisku nawet jeśli na równoległym kierunku na jezdni obok nadawany jest sygnał zielony. Jeżeli rowerzysta wciśnie przycisk podczas nadawania sygnału zielonego na sąsiedniej jezdni to otrzymuje zielone światło natychmiast co może być zaskoczeniem dla pojazdów skręcających w prawo.
Ponawiamy zatem nasz wniosek o dostosowanie sygnalizacji na powyższych przejazdach do stanu zgodnego z prawem. Można tego dokonać na wiele sposobów, z których sprawdzonym jest zastosowanie sygnalizacji sprzężonej z równoległym kierunkiem ruchu.”
Otrzymaliśmy poniższą odpowiedź:
„W odpowiedzi na pismo z dnia 29.10.2014r. Zn. BR.RRR.28.2014.MR dotyczące zmiany sposobu działania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Chrobrego/Rapackiego oraz Chrobrego/Daszyńskiego (automatyczna detekcja dla rowerów) Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, że podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii detekcji zgodnie z pismem nr DR.4012.3.2011 z dnia 30.03.2011r. W/w zagadnienie wciąż jest tematem wielu polemik i dyskusji i stanowi problem związany z niezawodnością, czy jednoznacznością wykrywania rowerzystów (jednoznaczność stref detekcji).
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje, iż dokumentacja projektowa przebudowy w/w sygnalizacji na ulicy Chrobrego nie przewidywała innego sposobu detekcji dla pieszych i rowerzystów niż wdrożone tj. przyciski. Dlatego też nie jest możliwa zmiana sposobu detekcji.”