Poniżej prezentujemy odpowiedź kandydata na prezydenta Radomia, Pana Andrzeja Kosztowniaka (PiS), na nasze pytania dotyczące przyszłości ruchu pieszego i rowerowego w naszym mieście. Podobnie jak podczas wyborów w roku 2010 nie komentujemy oraz nie oceniamy udzielonych odpowiedzi. To pozostawiamy Wyborcom.
1. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu podniesienia jakości przestrzeni publicznych?
Chciałbym zwrócić w tym zakresie uwagę na rozpoczętą kilka tygodni temu budowę ciągów pieszo – jezdnych nad rzeką Mleczną. W dolinie rzeki zostaną urządzone miejsca do aktywnego wypoczynku młodzieży i dorosłych, place zabaw dla dzieci, miejsca do grillowania oraz wybiegi dla psów. Będzie to także miejsce do rekreacji rowerowej. Według naszych założeń Park Mleczna z czasem ma się stać ulubionym miejscem wypoczynku radomian oraz jedną z największych atrakcji miasta. Takich miejsc musi być w Radomiu zdecydowanie więcej. Skończyliśmy rewitalizację kolejnych parków miejskich: Stary Ogród i Leśniczówka. Przed nami porządkowanie pl. Jagiellońskiego, dokończenie parku na Ustroniu i os. Południe. Po wybudowaniu sądu także remont parku Obozisko. Być może mało rzucającym się w oczy działaniem związanym z podniesieniem jakości przestrzeni publicznej jest coraz częstsze stosowane przy budowie chodników, tradycyjnych płyt chodnikowych zamiast zwykłej kostki brukowej, na przykład na ulicach Mickiewicza, Sienkiewicza czy Żwirki i Wigury. Chcemy kontynuować budowanie wyniesionych przejść dla pieszych oraz wybudować parkingi w centrum miasta. Liczę, że taki parking powstanie przy przebudowie pl. Jagiellońskiego. Kontynuowanie projektu budżetu obywatelskiego i zwiększanie kwot na jego realizację służy również podniesieniu takiej jakości. Inicjatywy mieszkańców idą właśnie w takim kierunku i ja zamierzam je nadal wspierać.
2. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu pieszego w przemieszczeniach na terenie Radomia?
W tym zakresie przeprowadzamy remonty związane np. z obniżaniem krawężników przy przejściach dla pieszych oraz stosujemy przy układaniu nawierzchni chodników płyty zamiast kostki brukowej. Wspominałem już o tym. Warto też wspomnieć o wprowadzeniu w Śródmieściu strefy Tempo 30 oraz przybliżeniu do tej strefy komunikacji miejskiej (przez strefę Tempo 30 przejeżdżają autobusy linii 1, 15 i 19). Budujemy nową sygnalizację świetlną poprawiają bezpieczeństwo pieszych (na przykład na Limanowskiego przy Przechodniej oraz na Słowackiego przy kościele na Glinicach) – to również działania wpisujące się w promowanie ruchu pieszego.
3. Czy i ewentualnie o jakie ulice powinna zostać rozszerzona śródmiejska strefa ruchu pieszego?
Działaniem w tym zakresie jest z pewnością funkcjonująca od kilku miesięcy, w północnej części Śródmieścia, strefa Tempo 30. To początek zmian. Docelowo strefa ta ma objąć także południową część ścisłego centrum Radomia, zmiany te mają być wprowadzane w przyszłym roku. Strefa ruchu pieszego powinna być również rozszerzona o parki Stary Ogród, Planty i Leśniczówka. Czekam także na sugestie od Państwa.
4. Jakie środki transportu uważa Pan za priorytetowe: autobusy, tramwaje, rowery, komunikację pieszą czy samochody osobowe?
Priorytetem jest z pewnością transport publiczny. Rocznie z komunikacji miejskiej w Radomiu korzysta ponad 40 milionów osób. Z myślą o podniesieniu atrakcyjności transportu publicznego wdrożyliśmy w ostatnim czasie System Karty Miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, inwestujemy także w nowy tabor autobusowy. Ponadto w lutym przyszłego roku MZDiK ogłosi przetarg na wyłonienie nowego operatora dla linii autobusowych 3, 8 i 13. W następnej kolejności za priorytetowy uznajemy transport rowerowy i samochodowy. To traktuję równorzędnie. Staramy się poprawiać jakość dróg w mieście oraz zwiększać ilość i jakość sieci dróg rowerowych. Nie można, moim zdaniem, powiedzieć: rowerzyści są ważniejsi lub kierowcy są ważniejsi. Rozwój dróg dla samochodów i rowerów w Radomiu musi się odbywać w symbiozie. Samochód nie wyklucza roweru i odwrotnie. Miasto w ostatnich latach pozyskało duże fundusze zewnętrzne na rozbudowę podstawowego układu drogowego miasta. Inwestycje te umożliwią wyprowadzenie sporej części ruchu kołowego na obrzeża miasta, poza obszar śródmiejski. O tramwaju w mieście rozmawiamy i póki co nie wyszło to poza ogólne koncepcje. Nie mówię tramwajowi nie, ale musimy poznać jego skutek urbanistyczny, finansowy i jego oddziaływanie na dotychczasowy system transportu w Radomiu. Póki co, takie analizy nie powstały. Zarząd Województwa umieścił projekt tramwaju w Radomiu w kontrakcie terytorialnym. Zwróciłem się do Marszałka z prośbą o dodatkowe informacje, m.in. jak wyobraża sobie chociażby jego finansowanie. Póki co, nie mam żadnej odpowiedzi. Tramwaj w Radomiu, w mojej ocenie, ma rozwiązywać ewentualne problemy komunikacyjne. Nie interesuje mnie budowa czegoś, co nie wiem, ile kosztuje i jak wpłynie na komunikację obecnie i w przyszłości. Pomnik w postaci linii tramwajowej lub dyskusja na zasadzie „inni mają to i my musimy” mnie nie interesuje. Rozważam zlecenie opracowania analizy i możliwości realizacji tego projektu. Czekam na razie na odniesienie się do moich pytań przez Pana Marszałka.
5. W jaki sposób opinia rowerzystów powinna być brana pod uwagę przy tworzeniu infrastruktury rowerowej (jak powinna wyglądać formalna procedura konsultacji)?
Konsultacje społeczne. To jest element uzgadniania rozwiązań w tym zakresie. Przyjęte zostało także zarządzenie prezydenta z 14 maja 2014r., w sprawie tworzenia na terenie miasta Radomia korzystnych warunków dla promocji mobilności aktywnej i rozwoju komunikacji rowerowej. W związku z jego zapisami przy planowaniu systemu dróg dla rowerów, jak również przy przygotowywaniu konkretnych rozwiązań należy włączać do opiniowania grupy użytkowników rowerów, zorganizowane w stowarzyszenia posiadające w swoich celach promocję używania roweru w mieście. Konsultacje realizowane przez MZDiK powinny brać pod uwagę głos różnych środowisk rowerowych, bo taka jest istota konsultacji społecznych.
6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podróżach na terenie Radomia?
W planie, jaki niebawem będzie konsultowany z mieszkańcami, w tym zakładam także Bractwem, chcemy w kolejnych latach (do 2018r.) zwiększyć łączną długość ścieżek rowerowych do 85 kilometrów. Elementem tego typu jest opracowany przez MZDiK plan wprowadzania usprawnień rowerowych na terenie Radomia w latach 2015-2018. Kontynuacja rozbudowy sieci stojaków na rowery w mieście.
7. Czy podczas swojej kadencji zamierza Pan uruchomić system roweru publicznego?
Na pewno nie wcześniej, niż uda się wybudować spójną sieć dróg rowerowych w Radomiu. Tylko wówczas rower taki będzie miał sens. Obecna sieć połączeń niestety nie jest gwarantem, że system ten będzie odpowiednio działał.