W związku z ogłoszeniem przez Urząd Miejski w Radomiu konsultacji społecznych w sprawie Programu Ochrony Środowiska dla miasta Radomia poniżej przedstawiamy nasze uwagi do tego dokumentu.
Urząd Miejski w Radomiu
Wydział Współpracy z Organizacjami
Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych
ul. Żeromskiego 53
26-600 Radom
Dotyczy konsultacji społecznych w sprawie „Program Ochrony Środowiska dla miasta Radomia na lata 2013-2016 z uwzględnieniem lat 2017-2020”
Po zapoznaniu się z dokumentem z przykrością stwierdzamy, że szczytny cel Programu – Rozwój społeczno-gospodarczy miasta Radomia z poszanowaniem zasad ochrony środowiska podstawą poprawy jakości środowiska i życia mieszkańców – nie znajduje potwierdzenia w najważniejszej części dokumentu tj. w harmonogramie finansowo-rzeczowym. Ponieważ nasze stowarzyszenie zajmuje się kwestami transportowymi pozwoliliśmy sobie na ocenę tej części dokumentu. Po dokonaniu obliczeń okazuje się, że 82% środków przewidzianych w działaniu: Ochrona przed hałasem i oddziaływaniem hałasu, będzie przeznaczonych na inwestycje drogowe a tylko 18% na inwestycje w komunikację miejską. Wszelkie dane naukowe potwierdzają, że rozbudowa układu drogowego przyczynia się do powstania ruchu wzbudzonego, którego konsekwencją jest dalsza degradacja środowiska.
W celu zmniejszenia wpływu motoryzacji indywidualnej na środowisko należy na ulicach przebiegających przez śródmieście zmniejszyć natężenie ruchu lub uspokoić ruch tak, aby mieszkanie w tym rejonie miasta było mniej uciążliwe. Należy dążyć do ograniczenia tranzytowego ruchu samochodowego (również wewnątrzmiejskiego) poprzez wyprowadzenie go z centrum i stworzenie sektorów dostępu uniemożliwiających swobodny przejazd pojazdów samochodowych między nimi innymi drogami niż trasami obwodowymi.
Ponadto należy:
- stworzyć strefy piesze oraz ograniczonego dostępu poprzez system automatycznych blokad słupkowych;
- zredukować miejsca postojowe w centrum miasta z równoczesną budową zbiorczych parkingów na obrzeżach strefy centralnej oraz integracją ich z systemem transport publicznego oraz rowerowego;
- ograniczyć prędkość pojazdów samochodowych poprzez fizyczne środki uspokojenia ruchu;
- wprowadzić opłaty za wjazd do centrum w zależności od panującego zatłoczenia.
Działaniami prowadzonymi równolegle powinno być zwiększanie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego – większa dostępność, system węzłów przesiadkowych, większa częstotliwość oraz zachęcająca taryfa biletowa. Należy także tworzyć korzystne warunków dla komunikacji pieszej i rowerowej. Niestety takich działań nie znajdujemy w harmonogramie finansowo-rzeczowym.
W związku z powyższym wnosimy o dodanie następujących działań:
- „Stworzenie dogodnych warunków do poruszania się pieszo: wyznaczenie wygodnych tras pieszych z osiedli do śródmieścia, zaniechanie likwidacji przejść, tworzenie skrótów pieszych, poprawy bezpieczeństwa.”;
- „Budowa systemu automatycznej kontroli prędkości pojazdów samochodowych.”;
- „Optymalizacja sieci połączeń autobusowych – stworzenie węzłów przesiadkowych, buspasów i priorytetu dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach.”;
- „Wprowadzenie alternatywnego systemu transportu zbiorowego np. komunikacji tramwajowej.”;
- „Budowa podstawowego układu systemu tras rowerowych łączących główne osiedla z centrum.”;
- „Budowa systemu roweru publicznego.”.
Ponadto wnosimy o dodanie następujących działań szczegółowych:
ul. 25 Czerwca
działania krótkookresowe: zamiany zewnętrznych pasów ruchu na buspasy i pasy rowerowe w jezdni.
działania długookresowe: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz przeniesienie ruchu na wschodnią obwodnicą śródmiejską (wzdłuż torów kolejowych).
ul. Traugutta
działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych
ul. Kwiatkowskiego
działanie: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz budowa wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych. Obecnie ruch pojazdów odbywa się w odległości zaledwie jednego metra od okien budynków mieszkalnych!
Wnosimy również o uzupełnienie o następujące punkty ocenę efektów realizacji Programu:
- wymiana pieców opalanych węglem na gazowe lub elektryczne [szt.];
- spadek natężenia ruchu samochodów w śródmieściu [%];
- wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie miejskim [%];
- wzrost udziału ruchu pieszego w transporcie miejskim [%];
- budowa parkingów dla samochodów na obrzeżach [szt.];
- budowa dróg dla rowerów i innych udogodnień (m.in. kontrapasy, pasy rowerowe w jezdni) [km];
- budowa parkingów rowerowych [szt.].
Bez uwzględnienia powyższych postulatów nie jest możliwe pozytywne zaopiniowanie Program Ochrony Środowiska dla miasta Radomia na lata 2013-2016 z uwzględnieniem lat 2017-2020 przez nasze stowarzyszenie.