Zanieczyszczenie powietrza oraz hałas powodowane przez transport to jedna z większych bolączek każdego z miast. Władze usiłują walczyć różnymi sposobami z tym problemem, który obniża komfort życia i stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców. Jednym ze sprawdzonych sposobów wyeliminowania części negatywnych skutków transportu miejskiego jest wybór ekologicznego paliwa, jakim jest sprężony gaz ziemny (CNG). Tak też postąpiły władze Radomia, które zdecydowały się na zakup 37 autobusów zasilanych CNG. Okazuje się jednak, że zamiast gratyfikacji i uznania za takie posunięcie, władze centralne nałożą na MPK Radom swoistą karę w postaci podatku akcyzowego.
W związku z forsowanym przez Rząd projektem ustawy o podatku akcyzowym na gaz ziemny, od 1 listopada 2013 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu będzie zmuszone odprowadzać nowy podatek naliczany od ceny paliwa. W skali roku oznacza to dodatkowy wydatek na poziomie ok. 550.000 złotych.
Wszystko dzieje się w czasie intensywnego wsparcia dla tego ekologicznego paliwa ze strony innych państw Unii Europejskiej. Władze wielu miast Austrii, Francji czy Niemiec mogą liczyć na specjalne dofinansowania, zwolnienia z podatków czy wsparcie organizacyjne. Takie podejście było przyczyną modyfikacji Dyrektywy Unii Europejskiej regulującej opodatkowanie gazu ziemnego dla transportu. W efekcie rezolucji Parlamentu Europejskiego, CNG może być zwolnione całkowicie z akcyzy do 2023 roku, zaś w latach 2024 – 2028 uzyskać 50% prób zwolnienia. Niestety – nasz Rząd całkowicie zlekceważył tę możliwość i pragnie obłożyć CNG akcyzą. W uzasadnieniu Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów nie widzi żadnego związku między wprowadzeniem akcyzy na CNG i zagrożeniem, jaki niesie ten podatek na niskoemisyjne autobusy zasilane metanem. Ba! Tak wysoki urzędnik państwowy, odpowiedzialny za strategiczną politykę państwa, nie dostrzega żadnej różnicy między innym gazem stosowanym w motoryzacji, jakim jest propan-butan (nazywany również LPG lub popularnie autogazem).
Wraz z początkiem eksploatacji autobusów na CNG w Radomiu, od 2004 roku mieszkańcy Radomia oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji uzyskali szeroki wachlarz korzyści:
- zmniejszono emisję związków szkodliwych dla zdrowia i życia (cząstek stałych [sadzy], tlenku węgla) pochodzących z transportu miejskiego;
- zmniejszono poziom hałasu generowanego przez autobusy (pojazdy zasilane gazem ziemnym są dużo cichsze od pojazdów na olej napędowy);
- wyeliminowano potrzebę prowadzenia uciążliwych dostaw oleju napędowego cysternami (gaz ziemny jest dostarczany gazociągiem), dzięki temu zmniejszono degradację dróg na terenie miasta;
- zaoszczędzono znaczne środki finansowe, które mogły zostać przeznaczone na inne zadania (np. podwyżki dla pracowników, poprawienie stanu technicznego floty pojazdów);
- ustanowiono fundamenty dla wprowadzenia całkowicie bezpiecznego i innowacyjnego biopaliwa, jakim jest biometan (bioCNG);
- oraz wiele innych korzyści, które uzyskano dzięki eksploatacji tego ekologicznego paliwa.
Radom, jak i inne polskie miasta, posiada ambitne plany zakupu kolejnych pojazdów. Trwa nabór wniosków w ramach krajowego programu GAZELA, gdzie 25 przewoźników stara się o dofinansowanie zakupu 302 autobusów. Dynamika przyrostu ilości takich ekologicznych pojazdów mogłaby być dużo większa. Niestety – ambicje te spotkały się z rażącą krótkowzrocznością i niepotrzebnym fiskalizmem ze strony Ministerstwa Finansów. Decyzja o objęciu CNG podatkiem akcyzowym została także przyjęta przez Rząd. Również w wypowiedziach polityków Platformy Obywatelskiej pojawiają się niezrozumiałe głosy poparcia dla tego rozwiązania (vide komentarz Posła Witkowskiego dla Gazety Wyborczej, zobacz >>>)…
Obecnie projekt ustawy został przekazany do głosowania w Sejmie. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo dla przegłosowania stosownej poprawki. Poprawki kluczowej dla dalszego rozwoju ekologicznego i niskoemisyjnego transportu opartego na sprężonym gazie ziemnym (CNG). Dlatego apelujmy do Posłanek i Posłów z naszego okręgu wyborczego! Nie pozwólmy na zaprzepaszczenie długoletnich inwestycji w zrównoważony i ekologiczny transport w imię groszowych wpływów do Skarbu Państwa z niepotrzebnego podatku!