Remont stacji Radom

Poniżej przedstawiamy…

Poniżej przedstawiamy pismo skierowane do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie remontu stacji Radom. Bractwo Rowerowe jest jednym z pięciu sygnatariuszy podpisujących się pod nim. Oprócz nas wystąpienie poparły następujące stowarzyszenia: Inicjatywa Wózkiem po Radomiu, Klub Miłośników Kolei w Radomiu, Radomskie Inwestycje, Kocham Radom.  

Radom, 27 grudnia 2012 r.
 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa

Dotyczy remontu stacji Radom

W związku z ogłoszeniem przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych  i realizację robót dla LCS Radom – Lot F wnosimy o rozpatrzenie następujących uwag dotyczących zakresu prac:

1. Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie  –  strome schody  –  jest niezmiernie uciążliwe dla  kilkudziesięciu  tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie, np. Echo Dnia, 12 V 2008  „Przeszkoda dla wózków” (zobacz >>>), Echo Dnia 14 II 2012  „Kolejowa droga przez mękę na dworcu PKP w Radomiu” (zobacz >>>)

2. Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na poszczególne perony z poziomu tunelu  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu  –  osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla  wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów; 
 
3. Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm,  86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany jak na poniższym zdjęciu  (Grodzisk Mazowiecki). Część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;

Grodzisk Mazowiecki. Dwustopniowy peron na stacji kolejowej
4. Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu  (ponad 30%)  wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych.  Tunel jest częścią  pieszego  ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu. Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale; 
 
5. Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji: 

  • peron  1  –  zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu  do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
  • peron 2 – zadaszenie na całej długości peronu
  • peron 3 – zadaszenie na całej długości peronu

Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;
 
6. W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy  o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina.  Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej – po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie;
 
7. W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;
 
8. Wnosimy o wybudowanie  na  peronach  poczekalni peronowych wraz z zapleczem
komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);
 
9. Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu
przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;
 
10. Prosimy o dostosowanie przestrzeni stacji do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze;
 
11. Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej  informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na  peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.
 
Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 § 1 w zw. z art. 237 § 1 KPA.
 
Sebastian Pawłowski, Bractwo Rowerowe
Wojciech Matłacki, Inicjatywa Wózkiem po Radomiu
Andrzej Lewandowski, Klub Miłośników Kolei w Radomiu
Radomir Jasiński, Radomskie Inwestycje
Jakub Kluziński, Stowarzyszenie Kocham Radom

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *