Dotyczy stosowania wygrodzeń przy drogach rowerowych
Przedstawiamy kolejne pismo skierowane do MZDiK. Tym razem podnosimy problem zbyt dużej ilości barierek stosowanych przy drogach rowerowych.
Dotyczy stosowania wygrodzeń przy drogach rowerowych
Zwracamy się z wnioskiem o zmniejszenie ilość wygrodzeń montowanych przy ciągach rowerowych. W naszej ocenie zasadność ich stosowania ogranicza się jedynie do obiektów mostowych oraz miejsc, gdzie pieszy może wejść na drogę rowerową zza obiektów usytuowanych w bezpośredniej bliskości tras (przy przystankach komunikacji miejskiej wartym rozważenia jest pomysł montażu barierko-siedzisk).
Stosowanie barier na łukach dróg rowerowych, zwłaszcza wewnętrznych, bez zachowania odpowiedniej skrajni może skutkować wzrostem zdarzeń drogowych. Wygrodzenia stanowią również swego rodzaju pułapkę. Pieszy, który przez przypadek znajdzie się na wygrodzonej drodze rowerowej nie ma możliwości szybkiej ewakuacji z niej w momencie pojawienia się rowerzystów. Potwierdzają to nasze obserwacje prowadzone na skrzyżowaniu 1905 Roku / Kościuszki. W rejonach skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu samochodowego warto wzorem np. Łodzi stosować pojedyncze barier umożliwiające oparcie stopy i dłoni podczas oczekiwania np. na sygnał zielony. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania rowerzyści nie muszą zsiadać z roweru podczas oczekiwania na możliwość przejazdu. Rozwiązanie to pozwala również na szybsze opuszczanie skrzyżowań.
Proponujemy, aby część odzyskanych środków przeznaczyć na zakup i montaż stojaków rowerowych. W przypadku remontu ul. Mieszka I stojaki proponujemy zamontować w bezpośredniej bliskości pawilonów handlowych.