Wracamy do sprawy stosowania przycisków przy przejazdach rowerowych, o której pisaliśmy tu >>>. Myli się Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji twierdząc, że:
„W kwestii automatycznej detekcji dla rowerzystów informujemy, że tut. Zarząd ma odmienne stanowisko do ich stosowania. Ze względu na ograniczenia techniczne oraz finansowe MZDiK nie widzi w chwili obecnej możliwości zastosowania automatycznej detekcji dla rowerów oraz nie planuje wymienić istniejących detektorów na automatyczne.”
Mieszkaniec Radomia otrzymał taką oto odpowiedź od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
Kraków, dnia 28.03.2011 r.
Grzegorz Obara
Departament Studiów
Wydział Studiów w Krakowie
Naczelnik Wydziału
GDDKiA-DSWSK-4/4117/Syg./16/2011
Dotyczy: opinii w sprawie stosowania przycisków służących do wzbudzania sygnalizacji świetlnej na przejazdach rowerowych
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 25 marca 2011 roku skierowane pocztą elektroniczną informujemy, że sprawę stosowania przycisków służących do wzbudzania sygnalizacji świetlnej na przejazdach rowerowych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003 r. Nr 220, poz. 2181). Z interpretacji zapisów załącznika nr 3 punktu 3.1 do ww. rozporządzenia wynika, że przyciski można stosować w przypadku pieszych. Natomiast w przypadku pojazdów (rower jest pojazdem a nie pieszym) należy stosować sygnał wytwarzany automatycznie.
Znacznie ważniejszą niż wymagania prawne są: wymagania techniczne, BRD i Najlepszej Praktyki. Właśnie z nich, wynika że przyciski na drogach rowerowych powodują sytuacje niebezpieczne, dyskryminują rowerzystów, ogromnie zwiększają współczynnik opóźnienia. Z uwagi na powyższe nie należy stosować przycisków na głównych drogach rowerowych.
Sygnalizację świetlną wzbudzaną przyciskami można ewentualnie dopuścić na drogach rowerowych jako rozwiązanie pomocnicze, dla włączenia zielonego światła na relacji bocznej, kiedy relacja główna jest włączana automatycznie pętlą indukcyjną lub innym detektorem. Niemcy dopuszczają stosowanie przycisków jako rozwiązanie pomocnicze ale tylko ze względu na fakt, że niektóre rowery nie są rozpoznawane przez stosowane detektory.
Sprawę prowadzi:
Dr inż. Tadeusz Kopta
(12) 616 37 33
tkopta@gddkia.gov.pl
Otrzymują:
1. Adresat.
2. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji ul. Traugutta 30/30A 26 – 600 Radom.
3. Pan Marek Rolla – Dyrektor Departamentu Studiów.