Warszawa, 7 lutego 2011 r.
Sz.P.
Andrzej Kosztowniak
Prezydent Radomia
ul. Jana Kilińskiego 30
26-600 Radom
Szanowny Panie Prezydencie,
Nawiązując do ciągnącej się od dłuższego czasu dyskusji na temat niebezpiecznego przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Nowogrodzkiej, apelujemy o bezzwłoczne podjęcie działań, które zapobiegną dalszym wypadkom, równocześnie poprawiając (a nie pogarszając) warunki ruchu pieszego.
Skrzyżowanie, o którym mowa, znajduje się w centrum miasta, wewnątrz układu dróg obwodowych. Zgodnie z zasadami tworzenia miasta, w którym ludzie będą chcieli mieszkać i pracować, śródmieście powinno być nastawione przede wszystkim na ludzi, a w ostatniej kolejności na samochody. Działania ukierunkowane na zmniejszanie natężenia ruchu samochodowego i zwiększanie komfortu podróży pieszych widoczne są w praktycznie wszystkich miastach zachodnioeuropejskich, a z bliższego podwórka również w takich miastach jak Warszawa czy Gdańsk. Przykładowo, Strategia transportowa stolicy Polski przewiduje w ramach przywracania ulicom funkcji miejskich (społecznych, kulturowych, estetycznych), poprawy jakości przestrzeni miejskiej, jak też poprawy bezpieczeństwa przewiduje ograniczanie i uspokajanie ruchu samochodowego w centrum. Do mierników sukcesu należą wskaźniki, o ile *zwiększyła* się liczba przejść dla pieszych, oraz na ilu z nich udało się zastosować środki uspokojenia ruchu. Analogicznie, Gdańsk idąc wzorem takich miast jak Bruksela czy Berlin postanowił w zeszłym roku wprowadzić w śródmieściu strefę 30 km/h.
Szczególnie niepokojące w takim kontekście są informacje pojawiające się w prasie o planach likwidacji przejścia w Radomiu i postawienia betonowych barier utrudniających przechodzenie przez jezdnię. Niezmotoryzowani nie powinni być traktowani przez władze jak wrogowie, tym bardziej że każdy z nas jest pieszym -również kierowcy samochodów. Mamy nadzieję, że pogłoski o unikaniu za wszelką cenę rozwiązań, które faktycznie cywilizowałyby zachowanie kierowców w centrum miasta, były tylko pogłoskami i w najbliższym czasie zostaną wprowadzone rozwiązania faktycznie poprawiające warunki ruchu wszystkich mieszkańców miasta (w tym kierowców samochodów – ulice o niższej prędkości maksymalnej pozwalają na bardziej płynny i skondensowany ruch samochodowych, tym samym zwiększając przepustowość).
Naszym zdaniem najlepszym wyjściem na ul. Słowackiego byłoby przeznaczenie zewnętrznych pasów ruchu na parkowanie, poszerzenie chodników przy przejściu dla pieszych w formie antyzatok oraz zastosowanie progów spowalniających: wyspowych przed i za przejściem lub płytowego, po którym poprowadzone zostanie przejście. Przykładowe ilustracje podobnych rozwiązań zastosowanych w Anglii zostały przedstawione na drugiej stronie. Warto też przypomnieć, iż wyniesione przejście dla pieszych zdobyło pierwsze miejsce wśród rozwiązań z kategorii „ruch pieszy” w plebiscycie na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej w 2008 r., jak też wyróżnienie kapituły ekspertów.
Licząc na szybką reakcję, pozostaję z poważaniem,
Maciej Sulmicki
Zielone Mazowsze
Do wiadomości mediów lokalnych.
Liverpoo. Zwężenie jezdni oraz zastosowanie progów wyspowych
Londyn. Wyniesione przejście dla pieszych (w tym wypadku łącznie z tarczą skrzyżowania)