Przejście na Słowackiego – Zielone Mazowsze jest z nami!

Warszawa, 7 lutego …

Warszawa, 7 lutego 2011 r.

Sz.P.
Andrzej Kosztowniak
Prezydent Radomia
ul. Jana Kilińskiego 30
26-600 Radom

Szanowny Panie Prezydencie,

Nawiązując do ciągnącej się od dłuższego czasu dyskusji na temat niebezpiecznego przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Nowogrodzkiej, apelujemy o bezzwłoczne podjęcie działań, które zapobiegną dalszym wypadkom, równocześnie poprawiając (a nie pogarszając) warunki ruchu pieszego.

Skrzyżowanie, o którym mowa, znajduje się w centrum miasta, wewnątrz układu dróg obwodowych. Zgodnie z zasadami tworzenia miasta, w którym ludzie będą chcieli mieszkać i pracować, śródmieście powinno być nastawione przede wszystkim na ludzi, a w ostatniej kolejności na samochody. Działania ukierunkowane na zmniejszanie natężenia ruchu samochodowego i zwiększanie komfortu podróży pieszych widoczne są w praktycznie wszystkich miastach zachodnioeuropejskich, a z bliższego podwórka również w takich miastach jak Warszawa czy Gdańsk. Przykładowo, Strategia transportowa stolicy Polski przewiduje w ramach przywracania ulicom funkcji miejskich (społecznych, kulturowych, estetycznych), poprawy jakości przestrzeni miejskiej, jak też poprawy bezpieczeństwa przewiduje ograniczanie i uspokajanie ruchu samochodowego w centrum. Do mierników sukcesu należą wskaźniki, o ile *zwiększyła* się liczba przejść dla pieszych, oraz na ilu z nich udało się zastosować środki uspokojenia ruchu. Analogicznie, Gdańsk idąc wzorem takich miast jak Bruksela czy Berlin postanowił w zeszłym roku wprowadzić w śródmieściu strefę 30 km/h.

Szczególnie niepokojące w takim kontekście są informacje pojawiające się w prasie o planach likwidacji przejścia w Radomiu i postawienia betonowych barier utrudniających przechodzenie przez jezdnię. Niezmotoryzowani nie powinni być traktowani przez władze jak wrogowie, tym bardziej że każdy z nas jest pieszym -również kierowcy samochodów. Mamy nadzieję, że pogłoski o unikaniu za wszelką cenę rozwiązań, które faktycznie cywilizowałyby zachowanie kierowców w centrum miasta, były tylko pogłoskami i w najbliższym czasie zostaną wprowadzone rozwiązania faktycznie poprawiające warunki ruchu wszystkich mieszkańców miasta (w tym kierowców samochodów – ulice o niższej prędkości maksymalnej pozwalają na bardziej płynny i skondensowany ruch samochodowych, tym samym zwiększając przepustowość).

Naszym zdaniem najlepszym wyjściem na ul. Słowackiego byłoby przeznaczenie zewnętrznych pasów ruchu na parkowanie, poszerzenie chodników przy przejściu dla pieszych w formie antyzatok oraz zastosowanie progów spowalniających: wyspowych przed i za przejściem lub płytowego, po którym poprowadzone zostanie przejście. Przykładowe ilustracje podobnych rozwiązań zastosowanych w Anglii zostały przedstawione na drugiej stronie. Warto też przypomnieć, iż wyniesione przejście dla pieszych zdobyło pierwsze miejsce wśród rozwiązań z kategorii „ruch pieszy” w plebiscycie na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej w 2008 r., jak też wyróżnienie kapituły ekspertów.

Licząc na szybką reakcję, pozostaję z poważaniem,

Maciej Sulmicki
Zielone Mazowsze

Do wiadomości mediów lokalnych.

Liverpool. Zwężenie jezdni oraz zastosowanie progów wyspowych
Liverpoo. Zwężenie jezdni oraz zastosowanie progów wyspowych

Londyn. Wyniesione przejście dla pieszych (w tym wypadku łącznie z tarczą skrzyżowania)
Londyn. Wyniesione przejście dla pieszych (w tym wypadku łącznie z tarczą skrzyżowania)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *