[Pismo] Dwukierunkowo na ulicach jednokierunkowych

Poniżej treść …

Poniżej treść kolejnego pisma do MZDiK – tym razem włączamy się do dyskusji na temat zmian organizacji ruchu na Janiszpolu, Wacynie oraz na osiedlu XV-lecia.


Dotyczy wyznaczenia ulic jednokierunkowych

W nawiązaniu do planów wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach na Janiszpolu, Wacynie oraz na osiedlu XV-lecia wnosimy, aby po zmianie organizacji ruchu były to ulice dwukierunkowe dla rowerzystów. Prosimy, aby zmiany polegały na dodaniu tabliczki T-22 „Nie dotyczy rowerów” pod znakami B-2 „Zakaz wjazdu” oraz znakami D-3 „Droga jednokierunkowa”.

Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych jest standardową organizacją ruchu w terenie zabudowanym wielu krajach Unii Europejskiej (zwłaszcza w Holandii, Niemczech, ostatnio także Wielkiej Brytanii i Irlandii). Pierwsze pozytywne przykłady mamy również w Polsce – rozwiązanie takie w ubiegłym roku systemowo wprowadzono w Gdańsku, Wrocławiu i Krakowie.

Ruch pod prąd jest generalnie uznawany za pożądany i bardzo bezpieczny. Wynika to stąd, że jazda pod prąd wymusza kontakt wzrokowy, będący podstawą bezpieczeństwa ruchu. Badania niemieckie wskazują, że ruch rowerowy pod prąd jest bezpieczniejszy niż zgodny z organizacją ruchu (mniejsze ryzyko zderzeń z otwierającymi się drzwiami parkujących samochodów, lepsza widoczność wzajemna). Jazda pod prąd ulic o niewielkich prędkościach miarodajnych pozwala ominąć ulice i skrzyżowania niebezpieczne dla rowerzystów, co poprawia bezpieczeństwo. Często skraca też drogę, co promuje ruch rowerowy.

Ponadto wnosimy, aby wyznaczone w ostatnim czasie ulice jednokierunkowe – Grodzka, Mała, Szwarlikowska oraz Szewska oznakować jako dwukierunkowe dla ruchu rowerowego.

Gdańsk. Dwukierunkowy ruch rowerowy w jezdniach ulic jednokierunkowych

Gdańsk, ulica Na Piaskach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *