Mamy nowoczesną komunikację miejską. A co z informacją pasażerską? Przedstawiamy możliwości internetowych systemów informacji pasażerskiej na przykładzie serwisu jakdojade.pl
Solaris Urbino CNG należący do MPK Radom – ekologiczny autobus na radomskich ulicach
Zdjęcie: Karol Wieczorek
Dzięki wielomilionowym inwestycjom w tabor, możemy szybko i komfortowo przemieszczać się autobusami po Radomiu. Jednak sprawna komunikacja miejska to nie tylko nowoczesne i ekologiczne środki transportu, ale również łatwy i szybki dostęp do informacji pasażerskiej. Już dzisiaj w internecie możemy znaleźć serwisy informacji pasażerskiej, np. jakdojade.pl. Oferują one wielofunkcyjne rozkłady komunikacji miejskiej dla największych miast w Polsce, przy czym integrują one różne środki transportu – autobusy, tramwaje, pociągi, a w stolicy metro. Czy w takim serwisie znajdzie się również miejsce dla Radomia?
Blaski i cienie obecnego systemu
Przyjrzyjmy się dotychczasowemu wytyczaniu przejazdu komunikacją miejską w Radomiu. Aby zaplanować podróż od punktu A do B, musimy zapoznać się z aktualnym rozkładem jazdy autobusów na konkretnym przystanku lub wejść na stronę internetową Miejskiego Zakładu Dróg i Komunikacji w Radomiu (MZDiK) – www.mzdik.radom.pl . Rozważmy przypadek skorzystania z wersji internetowej, gdyż na przystanku raczej nie uzyskamy szerszej informacji.
Na stronie internetowej MZDiK czeka na nas kompletna lista rozkładów jazdy oraz schematyczna mapa Radomia z zaznaczeniem kursowania linii. Jednak aby korzystać sprawnie z tych zasobów, musimy znać położenie konkretnych ulic, a takiej wyszukiwarki strona MZDiK nie oferuje. Możemy tutaj asystować się tzw. lokalizatorem, np. Mapy Google czy Zumi, ale to komplikuje całą procedurę.
Mamy jeszcze do wyboru interaktywną mapę JBusMap, która przedstawia tylko schematyczny układ ulic i przystanków. Nie ma możliwości automatycznego wyznaczenia trasy w żadnym z powyższych przypadków.
Rewolucja w planowaniu podróży komunikacją miejską
Co są w stanie zaoferować współczesne systemy informacji pasażerskiej? Możemy przekonać się o tym korzystając z serwisujakdojade.pl, dostępnego za darmo w internecie.
Do planowania podróży nie potrzebujemy znajomości przystanków, linii komunikacji miejskiej, a nawet ulic. Wystarczy, że zaznaczymy na mapie punkt początkowy i docelowy podróży, a system sam wyznaczy dla nas najbardziej dogodny wariant. Wystarczy wpisać miejsce rozpoczęcie podróży, punkt docelowy oraz wybrać godzinę w której chcemy wyruszyć lub przybyć do celu.
Pełne możliwości systemu przedstawia poniższa prezentacja.
Korzyści z wprowadzenia internetowego systemu informacji pasażerskiej
Wprowadzenie internetowego systemu informacji pasażerskiej przyniesie wymierne korzyści dla mieszkańców Radomia.
Dzięki uproszczonemu do maksimum planowaniu trasy, więcej osób będzie skłonnych przesiąść się do komunikacji miejskiej. Wnosimy, że zmniejszy to ilość prywatnych pojazdów na radomskich ulicach. Warto zauważyć, że tabor przewoźników spełnia dzisiaj najwyższe standardy emisji spalin, czego nie można powiedzieć o przeciętnych pojazdach osobowych poruszających się po Radomiu. Powyższe aspekty pozwalają więc wnosić, że poprawi się jakość powietrza w mieście, a ruch kołowy wytworzy mniej hałasu.
Mamy nadzieję, że proponowany przez nas system, zintegruje planowane wprowadzenie nowych środków transportu zbiorowego – tramwajów oraz pociągów osobowych operujących po radomskich torach.
Dlatego zachęcamy Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu do niezwłocznego wprowadzenia internetowego systemu informacji pasażerskiej. Uważamy, że również Radom powinien podążyć drogą innych czołowych miast w Polsce – Bydgoszcz, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław.
Zapraszamy również wszystkich zwolenników takiego rozwiązania do głosowania w sprawie wprowadzenia Radomia na specjalnej platformie dyskusyjnej serwisu jakdojade.pl Głosy swojego poparcia można przekazywać pod poniższym linkiem: http://jakdojade-pl.sugester.pl/56495-Wprowadzenie-Radomia