Poniżej przedstawaimy pismo Bractwa Rowerowego.
W nawiązaniu do ukazania się na stronie BIP MZDiK planów przebudowy ul. Głównej składamy następujące uwagi do projektu:
1. Prosimy o zwrócenie uwagi na brak w projekcie wyłukowań drogi rowerowej obok przystanku autobusowego. Prawidłowe rozwiązanie przedstawiamy poniżej.
2. Przejazdy przez wjazdy do posesji i ulice serwisowe prosimy prowadzić bez przerywania ciągłości nawierzchni drogi rowerowej (krawężniki wzdłuż, a nie w poprzek drogi rowerowej). Poniżej przykład poprawnego rozwiązania z ul. Maratońskiej przedstawiamy poniżej.
3. Lokalizację słupów oświetleniowych zaprojektowano w skrajni drogi dla rowerów. Takie rozwiązanie jest szczególnie niebezpieczne na dwukierunkowych drogach dla rowerów i w rejonie przystanków – rowerzysta przy zmianie kierunku jazdy pochyla się i tym samym może zawadzić o przeszkodę. Kwestię tą normują odpowiednie przepisy – skrajnia poziomom powinna wynosić 20 cm.
4. Przejazd rowerowy zamiast w obrębie skrzyżowania Główna/Okulickiego znajduje się kilkadziesiąt metrów wcześniej. Takie rozwiązanie niepotrzebnie komplikuje przejazd i może prowadzić do powstawania niebezpiecznych sytuacji. Proponujemy likwidację przejazdu i przeniesienie go w obręb skrzyżowania. Jeśli powyższe rozwiązanie nie jest możliwe do wprowadzenia proponujemy odgięcie przebiegu drogi rowerowej przed przejazdem – rowerzysta nie jest w stanie zakręcić pod kątem 90º. Przykład rozwiązania w raz z minimalnym promieniami łuków przedstawiamy poniżej.
Rysunek: Miro (FRI)
Pragniemy przypomnieć, że większość powyższych uwag była zgłoszona i zaakceptowana do poprawy na etapie wykonywania projektu.