W statucie stowarzyszania określiliśmy obszar działania jako Ziemia Radomska. Nie mogliśmy zatem nie zabrać głosu w sprawie budowy ciągu pieszo-rowerowego w Jedlni-Letnisko. Poniżej treść pisma do Rady Gminy.
Dotyczy budowy ciągu pieszo-rowerowego na ulicy Nadrzecznej
Bractwo Rowerowe z zadowoleniem przyjmuje wiadomości o planach budowy ciągu pieszo-rowerowego w ulicy Nadrzecznej. Mamy nadzieję, że zgodnie z propozycją pracowni projektowej PW Dakar nawierzchnia ciągu zostanie wykonana z masy bitumicznej. Możliwość wykorzystania kostki brukowej jest nie do przyjęcia.
Kostka nie jest zalecana do budowy dróg rowerowych, ponieważ nawet przy prawidłowym ułożeniu nie tworzy gładkiej powierzchni. Użytkownik odczuwa to jako znaczne pogorszenie warunków jazdy. Jak wynika z raportu Umwelt – und Prognose – Institut e.V. „UPI-Bericht 41” rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.
Negatywną opinię co do użycia kostki brukowej do budowy dróg rowerowych wydała również Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedzi na zapytanie skierowane do Ministerstwa Infrastruktury przez redakcję dziennika Życie >>>.
Stosowania kostki brukowej nie usprawiedliwiają również względy finansowe – koszt ułożenia metra kwadratowego kostki betonowej jest blisko o 1/3 wyższy w porównaniu
z kosztem ułożenia metra kwadratowego nawierzchni z masy bitumicznej.
Masa bitumiczna na podbudowie jest trwalsza – w szczeliny pomiędzy kostkami dostaje się woda, która zamarzając rozsadza i kruszy tego typu nawierzchnię. Przykład tak zniszczonej trasy rowerowej mogliśmy do niedawna oglądać na alei Grzecznarowskiego w Radomiu, która po 2 latach nadawała się tylko do rozbiórki. Zastąpiono ją nawierzchnią wykonaną z asfaltu. Kolejny argument – masę bitumiczną trudniej ukraść. Nawierzchnia wykonana z kostki jest rozbieralna, radomska prasa opisywała przypadki kradzieży chodnika w ustronnych miejscach, a przecież w takim miejscu położona jest ulica Nadrzeczna.
Nie bez znaczenia jest również komfort pieszych. Po kostce brukowej niewygodnie się chodzi – szczególnie w obuwiu na obcasie – a wózki dziecięce wpadają w wibracje. Wartym podkreślenia jest fakt, że ciąg ten ma być przecież promenadą a nie torem przeszkód.
Ostatnim argumentem przeciw kostce niech będzie cytat z dziennika Życie >>>: „– Kostka Bauma to synonim tandety – mówi bez ogródek historyk sztuki Michał Krasucki, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami. – Przy tanim wykonawstwie i nieudolnym ułożeniu jest fatalnym rozwiązaniem: najtańszym i najbrzydszym”.
Pierwszy etap remontu ulicy Nadzrzecznej