Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór (zobacz >>>) wniosków na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z niskoemisyjnym transportem miejskim. To doskonała okazja, by budować trasy dla rowerzystów, co jest jednym z założeń tego konkursu. Poniżej przedstawimy pismo Bractwa Rowerowego do Prezydenta zachęcające magistrat do udziału w konkursie.
Szanowny Panie Prezydencie,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z niskoemisyjnym transportem miejskim. To doskonała okazja, by budować trasy dla rowerzystów, co jest jednym z założeń tego konkursu.
Choć regulamin konkursu nie jest idealny, bo wymaga zakupu specjalistycznych autobusów zasilanych CNG, to i tak warto brać udział w tym konkursie.
W podobnej sytuacji znalazł się Gdańsk kilka lat temu. Był on pierwszym dużym polskim miastem, które zrealizowało kompleksowy program budowy tras rowerowych. Podstawowa część tego systemu, obejmująca budowę ponad 30 km dróg rowerowych oraz 70 kilometrów ulic uspokojonego ruchu była wdrażana w ramach bezzwrotnego grantu, jaki Gdańsk otrzymał z Funduszu Środowiska Globalnego w 2002 roku.
Dzięki „Gazeli” tym razem Radom stoi przed szansą znaczącej rozbudowy tras rowerowych. Prosimy więc o staranie się o środki pochodzące z Narodowo Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach: I konkursu programu priorytetowego p.n.: System zielonych inwestycji, Część 7) GAZELA – Niskoemisyjny transport miejski.
Fundusze te mogą być wykorzystane np. na:
- budowę brakujących połączeń pomiędzy istniejącymi drogami rowerowymi (ul. Żółkiewskiego – ul. Warszawska (zobacz >>>); al. Grzecznarowskiego: na odcinku rondo Dmowskiego – ul. Słowackiego oraz al. Grzecznarowskiego – pl. Ołdakowskiego – ul. Broni (zobacz >>>);
- wytyczenie pasów rowerowych na ulicy Lubelskiej, Słowackiego oraz Limanowskiego;
- wytyczenie przejazdów (skrótów) rowerowych przez ul. 25 Czerwca na skrzyżowaniach z ulicą Kelles-Krauza i Żeromskiego (zobacz >>>);
- budowę drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego (zobacz >>>).
Jednocześnie przypominamy, że nowe fundusze europejskie, które będą do wykorzystania w latach 2014-2020 w dużej mierze także będą mogły być wykorzystane wspieranie nieskoemisyjnych środków transportu, w tym także i roweru. Bez przygotowania odpowiednio dużej puli projektów Radom nie będzie mógł starać się o te środki.