Poniżej przedstawiamy uwagi wysłane do Urzędu Miejskiego w związku z ogłoszeniem konsultacji społecznych dotyczących przebudowy Placu Jagiellońskiego.
Przygotowaną koncepcję oceniamy wysoko (zobacz >>>), zwłaszcza w kontekście poszerzenia placu jako strefy pieszej. Prosimy jednakże o uwzględnienie następujących uwag:
1. W organizacji ruchu należy założyć, że ul. Focha w przyszłości będzie deptakiem – bardzo dobra decyzja o zasklepieniu placu między DH Senior a Galerią Śródmieście;
2. Uczytelnienie ciągów komunikacji pieszej od kładki nad ul. Struga do ul. Focha (przesunięcie zieleńca, drzew, małej architektury);
3. Udrożnienie i poprawa bezpieczeństwa ważnego ciągu pieszego: ul. Struga (od Resursy)-plac Jagielloński (pomnik św. Kazimierza)-przywrócone przejście przez ul. Struga, poprzez zmniejszenie rozmiaru skrzyżowania Struga/pl. Jagielloński (koło Aviatora) wraz z zaprojektowaniem wygodnego dla pieszych przejścia oraz budowa przywróconego przejścia przez ul. Struga w formie przejścia wyniesionego;
4. Szerokość chodnika na odcinku od pomnika św. Kazimierza do ul. Struga (w obu kierunkach) taka sama jak szerokość pozostałych głównych ciągów pieszych;
5. Szerokość chodnika na odcinku od przywróconego przejścia przy skrzyżowaniu Struga/ Pileckiego/Chrobrego w kierunku teatru i placu taka sama jak szerokość pozostałych głównych ciągów pieszych, ponadto zastosowanie najkrótszej drogi dojścia do teatru i placu;
6. Nawierzchnia ciągów pieszych gładka, zapewniająca maksymalny komfort poruszania się wszystkich grup pieszych;
7. Zapewnienie reprezentacyjnego charakteru przestrzeni przed budynkiem teatru (strefa piesza) – droga dojazdowa do bramy teatru dla zaopatrzenia jako część placu (bez krawężników);
8. Wyznaczenie przejazdów rowerowych przy przywróconych przejściach dla pieszych. Dla przejazdu rowerowego przy skrzyżowaniu Struga/Pileckiego/Chrobrego należy zakładać wybudowanie drogi rowerowej po stronie Galerii Słonecznej wraz z krótkim łącznikiem po stronie pl. Jagiellońskiego;
9. Zmiana sposobu obsługi parkingu podziemnego: od strony ul. Kelles-Krauza (sam wyjazd), w zamian wyznaczenie wjazdu/wyjazdu od strony ul. Struga (przesunięcie zatoki autobusowej), dzięki temu będzie możliwe przesunięcie wyjazdu z parkingu podziemnego w ciągu ulicy Kelles-Krauza w głąb ulicy, poza obręb placu. Zaproponowany wjazd/wyjazd dezintegruje urbanistycznie plac przed teatrem – jego wiata, pomimo tego że przeszklona, stanowi optycznie ułomną pierzeję, blokując również komunikację z ul. Focha;
10. Zmiana organizacji ruchu na ul. Pileckiego, aby wyjazd autokarów tyłem nie zagrażał innym uczestnikom ruchu, zwłaszcza pieszym;
11. Oświetlenie uliczne – LED barwy ciepłej.