Poniżej przedstawiamy uwagi Bractwa Rowerowego do projektu drogi dla rowerów po północnej stronie alei Grzecznarowskiego, na odcinku do skrzyżowania z obwodnicą południową do ulicy Staroopatowskiej. Inwestycja powstanie na mocy porozumienia pomiędzy Urzędem Miasta a Centrum Handlowym M1. Dzięki tym pracom jak i dzięki Budżetowi Obywatelskiemu aleja Grzecznarowskiego po 12 latach od rozpoczęcia pierwszych prac zyska infrastrukturę dla rowerów na całym swym odcinku.
1. Wnosimy o zmianę przebiegu drogi dla rowerów na wysokości budynku CH M1. W naszej ocenie trasa rowerowa powinna biec wzdłuż istniejącego chodnika. Dzięki temu piesi nie będą skracali drogi po infrastrukturze przeznaczonej dla rowerzystów.
2. Wnosimy o wykonanie trzech łączników rowerowych:
– skrzyżowanie Grzecznarowskiego / Osiedlowa – parking CH M1 (wraz z przejazdem rowerowym przy istniejącym przejściu dla pieszych oraz obniżeniem krawężnika do 0 cm na końcu łącznika);
– droga dla rowerów – parking Decathlon (wraz z obniżeniem krawężnika do 0 cm na końcu łącznika);
– skrzyżowanie Placowa / Kwiatkowskiego – rondo Dmowskiego.
3. Wnosimy o ustawienie słupków blokujących przejazd samochodów na kierunku al. Grzecznarowskiego – ul. Hoża. Obecny chodnik został zniszczony w tym miejscu przez kierowców skracających sobie drogę. Zachodzi obawa, że tak samo może zostać zdewastowana nowa droga dla rowerów.
4. Wnosimy o zaprojektowanie przejazdu i przejścia dla pieszych przez al. Grzecznarowskiego na wysokości sklepu Komfort. Dzięki temu rozwiązaniu do drogi dla rowerów wzdłuż Potoku Południowego, poprzez ciąg jezdny za CH M1, zostanie podłączona dzielnica Glinice. Mieszkańcy zyskają wygodne połączenie nie tylko z Ustroniem, ale poprzez trasę wzdłuż ul. Młodzianowskiej z osiedlem Południe, Żakowicami i Borkami.
5. W związku z budową w tym roku drogi dla rowerów po południowej stronie al. Grzecznarowskiego wnosimy o zaprojektowanie przejazdów dla rowerów w obrębie skrzyżowania Osiedlowa / Grzecznarowskiego oraz ronda Dmowskiego.
6. Wnosimy, aby przejazdy rowerowe oraz przejścia dla pieszych przez ul. Niemcewicza oraz ul. Kwiatkowskiego (Konopnicka) zostały wykonane jako wyniesione.
7. Wnosimy, aby połączenia drogi dla rowerów z jezdnią ruchu ogólnego były wykonane w technologii bezszwowej (bez krawężników w poprzek drogi dla rowerów).
8. Wnosimy o takie zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Osiedlowa / Grzecznarowskiego, aby sygnał zielony na sygnalizatorze S-2 dopuszczający warunkowy skręt w prawo nie był nadawany jednocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów poruszających się wzdłuż al. Grzecznarowskiego.
9. Z uwagi na duże natężenie ruchu pieszego wnosimy, aby szerokość chodnika na całej długości objętej pracami projektowymi nie była mniejsza niż 2,5 metra.
10. Wnosimy, aby nawierzchnia chodnika była wykonana z klasycznych płyt a nie z kostki bauma.
11. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, powinna być zapewniona automatyczna detekcja rowerzystów. Wnosimy o zapewnienie detekcji automatycznej lub sprzężenie sygnalizatorów dla rowerzystów z niekolizyjnymi strumieniami ruchu ogólnego.
12. Wnosimy, aby różnica wysokości pomiędzy drogą dla rowerów a chodnikiem była zniwelowana za pomocą ściętego krawężnika lub odpowiednio wyprofilowanej kostki betonowej.
Użyto podkładów ze zdjęć satelitarnych pochodzących z serwisu maps.google.com