Konsultacje. Program ochrony środowiska miasta Radomia

W związku z …

W związku z ogłoszeniem przez Urząd Miejski w Radomiu konsultacji społecznych w sprawie Programu Ochrony Środowiska dla miasta Radomia poniżej przedstawiamy nasze uwagi do tego dokumentu.

Urząd Miejski w Radomiu
Wydział Współpracy z Organizacjami
Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych   

ul. Żeromskiego 53
26-600 Radom  

Dotyczy konsultacji społecznych w sprawie „Program Ochrony Środowiska dla miasta Radomia na lata 2013-2016 z uwzględnieniem lat 2017-2020”

Po zapoznaniu się z dokumentem z przykrością stwierdzamy, że szczytny cel Programu – Rozwój społeczno-gospodarczy miasta Radomia  z poszanowaniem  zasad ochrony środowiska podstawą poprawy jakości środowiska i życia mieszkańców – nie znajduje potwierdzenia w najważniejszej części dokumentu tj. w harmonogramie finansowo-rzeczowym. Ponieważ nasze stowarzyszenie zajmuje się kwestami transportowymi pozwoliliśmy sobie na ocenę tej części dokumentu. Po dokonaniu obliczeń okazuje się, że 82% środków przewidzianych w działaniu: Ochrona przed hałasem i oddziaływaniem hałasu, będzie przeznaczonych na inwestycje drogowe a tylko 18% na inwestycje w komunikację miejską. Wszelkie dane naukowe potwierdzają, że rozbudowa układu drogowego przyczynia się do powstania ruchu wzbudzonego, którego konsekwencją jest dalsza degradacja środowiska.

Radom. Program ochrony środowiska - podział środków

W celu zmniejszenia wpływu motoryzacji indywidualnej na środowisko należy na ulicach przebiegających przez śródmieście zmniejszyć natężenie ruchu lub uspokoić ruch tak, aby mieszkanie w tym rejonie miasta było mniej uciążliwe. Należy dążyć do ograniczenia tranzytowego ruchu samochodowego (również wewnątrzmiejskiego) poprzez wyprowadzenie go z centrum i stworzenie sektorów dostępu uniemożliwiających swobodny przejazd pojazdów samochodowych między nimi innymi drogami niż trasami obwodowymi. 

Ponadto należy:

  • stworzyć strefy piesze oraz ograniczonego dostępu poprzez system automatycznych blokad słupkowych;
  • zredukować miejsca postojowe w centrum miasta z równoczesną budową zbiorczych parkingów na obrzeżach strefy centralnej oraz integracją ich z systemem transport publicznego oraz rowerowego;
  • ograniczyć prędkość pojazdów samochodowych poprzez fizyczne środki uspokojenia ruchu;
  • wprowadzić opłaty za wjazd do centrum w zależności od panującego zatłoczenia.

Działaniami prowadzonymi równolegle powinno być zwiększanie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego  –  większa dostępność, system węzłów przesiadkowych, większa częstotliwość oraz zachęcająca taryfa biletowa. Należy także tworzyć korzystne warunków dla komunikacji pieszej i rowerowej. Niestety takich działań nie znajdujemy w harmonogramie finansowo-rzeczowym.

W związku z powyższym wnosimy o dodanie następujących działań:

  • „Stworzenie dogodnych warunków do poruszania się pieszo: wyznaczenie wygodnych tras pieszych z osiedli do śródmieścia, zaniechanie likwidacji przejść, tworzenie skrótów pieszych, poprawy bezpieczeństwa.”;
  • „Budowa systemu automatycznej kontroli prędkości pojazdów samochodowych.”;
  • „Optymalizacja sieci połączeń autobusowych – stworzenie węzłów przesiadkowych, buspasów i priorytetu dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach.”;
  • „Wprowadzenie alternatywnego systemu transportu zbiorowego np. komunikacji tramwajowej.”;
  • „Budowa podstawowego układu systemu tras rowerowych łączących główne osiedla z centrum.”;
  • „Budowa systemu roweru publicznego.”.

Ponadto wnosimy o dodanie następujących działań szczegółowych:

ul. 25 Czerwca
działania krótkookresowe: zamiany zewnętrznych pasów ruchu na buspasy i pasy rowerowe w jezdni.
działania długookresowe: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz przeniesienie ruchu na wschodnią obwodnicą śródmiejską (wzdłuż torów kolejowych).

ul. Traugutta
działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych

ul. Kwiatkowskiego
działanie: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz budowa wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych. Obecnie ruch pojazdów odbywa się w odległości zaledwie jednego metra od okien budynków mieszkalnych!

Wnosimy również o uzupełnienie o następujące punkty ocenę efektów realizacji Programu:

  • wymiana pieców opalanych węglem na gazowe lub elektryczne [szt.];
  • spadek natężenia ruchu samochodów w śródmieściu [%];
  • wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie miejskim [%];
  • wzrost udziału ruchu pieszego w transporcie miejskim [%];
  • budowa parkingów dla samochodów na obrzeżach [szt.];
  • budowa dróg dla rowerów i innych udogodnień (m.in. kontrapasy, pasy rowerowe w jezdni) [km];
  • budowa parkingów rowerowych [szt.].

Bez uwzględnienia powyższych postulatów nie jest możliwe pozytywne zaopiniowanie Program Ochrony Środowiska dla miasta Radomia na lata 2013-2016 z uwzględnieniem lat 2017-2020 przez nasze stowarzyszenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *