[FILM] Stojaki rowerowe czyli rowerem do szkoły, uczelni, kawiarni i kina

Mam dobrą wiadomość dla …

Mam dobrą wiadomość dla radomskich uczniów. Przed wakacjami jako Bractwo Rowerowe skierowaliśmy pismo do Parlamentu Młodzieży Miasta Radomia z prośbą o wspólne działania na rzecz budowy bezpiecznych przechowalni dla rowerów przed szkołami. Z informacji jakie do nas dotarły wniosek został przychylnie przyjęty. Niedługo podamy szczegóły i zakres działań. Na pewno będzie obejmował próbę wygospodarowania w budynkach szkół boksów dla rowerów – takich jak w Zespole Szkół Elektronicznych.  Będziemy również starali się namówić Urząd Miejski do montażu stojaków na zewnątrz, przy wejściach do szkół.
 
Ponieważ to dopiero przyszłość, to sposobem na dziś na bezpieczne przechowywanie roweru jest dogadanie się z obsługą parkingów strzeżonych. Z ich uprzejmości korzystałem przez okres studiów. Na szczęście dzięki współpracy Bractwa Rowerowego i Politechniki Radomskiej obecnie przed prawie każdym budynkiem należącym do Uczelni zostały zamontowane odpowiednie i co najważniejsze bezpieczne stojaki w kształcie odwróconego U.  Tego typu urządzenia stawia również Urząd Miejski między innymi na ul. Żeromskiego czy ul. Moniuszki. Na stronie zamieszczona została Rowerowa Mapa Radomia z zaznaczonymi lokalizacjami oraz zdjęciami tego typu stojaków.

Radom. Prawidłowy stojak przed budynkiem Politechniki

Radom. Prawidłowy stojak na ul. Moniuszki

Jeśli w pobliżu Waszych szkół nie ma parkingu strzeżonego możecie rozważyć możliwość przypięcia jednośladu do barierki schodowej, ogrodzenia, czy znaku drogowego.  Tutaj jednak obowiązują ścisłe reguły, których przestrzeganie pozwoli wracać Wam do domu na rowerze a nie pieszo:

Reguła 1
Kupcie dobry zamek, dobry niestety oznacza również drogi. Najlepszymi zamknięciami są kłódki szeklowe tzw. u-locki – ceny urządzeń renomowanych firm wahają się od 80 do 300 zł.  Kłódka szeklowa powinna mieć taki rozmiar aby objęła ramę, przednie koło oraz to, co posłuży za stojak. Nie dajcie się skusić nawet na najbardziej grube zapięcia typu linka – przecina się je w ciągu kilku sekund.

Reguła 2
Przed przypięciem roweru sprawdzacie czy krata, słupek lub znak drogowy do którego chcecie przypiąć Wasz pojazd jest dobrze przytwierdzony, czy nie da się go podnieść i w ten sposób ominąć nawet najdroższego zabezpieczenia.

Reguła 3
W imię bezpieczeństwa zrezygnujcie z wygody – zamieńcie szybkozamykacze przy kołach i siodle na tradycyjne śruby skręcane płaskim kluczem. Jeśli macie licznik czy lampki na baterię zabierzcie je ze sobą.

Reguła 4

Im więcej przechodniów tym bezpiecznej. Klatki schodowe czy oficyny nawet te zamykane domofonem, nie są bezpieczne. Zdarzały się przypadki przecięcia działającej instancji c.o. w celu „uwolnienia” roweru.

15 lat stosowania tych zasad w podróżach do szkoły, uczelni, pracy, sklepu, kina, przychodni czy kawiarni pozwala mi zmieniać rower na nowy wtedy gdy mam taki kaprys a nie wtedy gdy ktoś mi go ukradnie. 

Radom. Kino Helios. Wyrwikółka? Nie, dziękuję!

PS.
Ryzyka kradzieży nigdy nie da się wyeliminować w 100% dlatego życzę Wam i sobie żebyśmy nigdy nie musieli nucić pod nosem piosenki kabaretu Jurki 😉

/PAW/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *