English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2014-11-27

Odpowiedzi na pytania do kandydatów na prezydenta Radomia. Andrzej Kosztowniak



Poniżej prezentujemy odpowiedź kandydata na prezydenta Radomia, Pana Andrzeja Kosztowniaka (PiS), na nasze pytania dotyczące przyszłości ruchu pieszego i rowerowego w naszym mieście. Podobnie jak podczas wyborów w roku 2010 nie komentujemy oraz nie oceniamy udzielonych odpowiedzi. To pozostawiamy Wyborcom.

1.  Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu podniesienia jakości przestrzeni publicznych?

Chciałbym zwrócić w tym zakresie uwagę na rozpoczętą kilka tygodni temu budowę ciągów pieszo - jezdnych nad rzeką Mleczną. W dolinie rzeki zostaną urządzone miejsca do aktywnego wypoczynku młodzieży i dorosłych, place zabaw dla dzieci, miejsca do grillowania oraz wybiegi dla psów. Będzie to także miejsce do rekreacji rowerowej. Według naszych założeń Park Mleczna z czasem ma się stać  ulubionym miejscem wypoczynku radomian oraz jedną z największych atrakcji miasta. Takich miejsc musi być w Radomiu zdecydowanie więcej.  Skończyliśmy rewitalizację kolejnych parków miejskich: Stary Ogród i Leśniczówka. Przed nami porządkowanie pl. Jagiellońskiego, dokończenie parku na Ustroniu i os. Południe. Po wybudowaniu sądu także remont parku Obozisko. Być może mało rzucającym się w oczy działaniem związanym z podniesieniem jakości przestrzeni publicznej jest coraz częstsze stosowane przy budowie chodników, tradycyjnych płyt chodnikowych zamiast zwykłej kostki brukowej, na przykład na ulicach Mickiewicza, Sienkiewicza czy Żwirki i Wigury. Chcemy kontynuować budowanie wyniesionych przejść dla pieszych oraz wybudować parkingi w centrum miasta. Liczę, że taki parking powstanie przy przebudowie pl. Jagiellońskiego. Kontynuowanie projektu budżetu obywatelskiego i zwiększanie kwot na jego realizację służy również podniesieniu takiej jakości. Inicjatywy mieszkańców idą właśnie w takim kierunku i ja zamierzam je nadal wspierać.

2. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu pieszego w przemieszczeniach na terenie Radomia?

W tym zakresie przeprowadzamy remonty związane np. z obniżaniem krawężników przy przejściach dla pieszych oraz stosujemy przy układaniu nawierzchni chodników płyty zamiast kostki brukowej. Wspominałem już o tym. Warto też wspomnieć o wprowadzeniu w Śródmieściu strefy Tempo 30 oraz przybliżeniu do tej strefy komunikacji miejskiej (przez strefę Tempo 30 przejeżdżają autobusy linii 1, 15 i 19). Budujemy nową sygnalizację świetlną poprawiają bezpieczeństwo pieszych (na przykład na Limanowskiego przy Przechodniej oraz na Słowackiego przy kościele na Glinicach) - to również działania wpisujące się w promowanie ruchu pieszego.

3. Czy i ewentualnie o jakie ulice powinna zostać rozszerzona śródmiejska strefa ruchu pieszego?

Działaniem w tym zakresie jest z pewnością funkcjonująca od kilku miesięcy, w północnej części Śródmieścia, strefa Tempo 30. To początek zmian. Docelowo strefa ta ma objąć także południową część ścisłego centrum Radomia, zmiany te mają być wprowadzane w przyszłym roku. Strefa ruchu pieszego powinna być również rozszerzona o parki Stary Ogród, Planty i Leśniczówka. Czekam także na sugestie od Państwa.

4. Jakie środki transportu uważa Pan za priorytetowe: autobusy, tramwaje, rowery, komunikację pieszą czy samochody osobowe?

Priorytetem jest z pewnością transport publiczny. Rocznie z komunikacji miejskiej w Radomiu korzysta ponad 40 milionów osób. Z myślą o podniesieniu atrakcyjności transportu publicznego wdrożyliśmy w ostatnim czasie System Karty Miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, inwestujemy także w nowy tabor autobusowy. Ponadto w lutym przyszłego roku MZDiK ogłosi przetarg na wyłonienie nowego operatora dla linii autobusowych 3, 8 i 13. W następnej kolejności za priorytetowy uznajemy transport rowerowy i samochodowy. To traktuję równorzędnie. Staramy się poprawiać jakość dróg w mieście oraz zwiększać ilość i jakość sieci dróg rowerowych. Nie można, moim zdaniem, powiedzieć: rowerzyści są ważniejsi lub kierowcy są ważniejsi. Rozwój dróg dla samochodów i rowerów w Radomiu musi się odbywać w symbiozie. Samochód nie wyklucza roweru i odwrotnie. Miasto w ostatnich latach pozyskało duże fundusze zewnętrzne na rozbudowę podstawowego układu drogowego miasta. Inwestycje te umożliwią wyprowadzenie sporej części ruchu kołowego na obrzeża miasta, poza obszar śródmiejski. O tramwaju w mieście rozmawiamy i póki co nie wyszło to poza ogólne koncepcje. Nie mówię tramwajowi nie, ale musimy poznać jego skutek urbanistyczny, finansowy i jego oddziaływanie na dotychczasowy system transportu w Radomiu. Póki co, takie analizy nie powstały. Zarząd Województwa umieścił projekt tramwaju w Radomiu w kontrakcie terytorialnym. Zwróciłem się do Marszałka z prośbą o dodatkowe informacje, m.in. jak wyobraża sobie chociażby jego finansowanie. Póki co, nie mam żadnej odpowiedzi. Tramwaj w Radomiu, w mojej ocenie, ma rozwiązywać ewentualne problemy komunikacyjne. Nie interesuje mnie budowa czegoś, co nie wiem, ile kosztuje i jak wpłynie na komunikację obecnie i w przyszłości. Pomnik w postaci linii tramwajowej lub dyskusja na zasadzie „inni mają to i my musimy” mnie nie interesuje. Rozważam zlecenie opracowania analizy i możliwości realizacji tego projektu. Czekam na razie na odniesienie się do moich pytań przez Pana Marszałka.

5. W jaki sposób opinia rowerzystów powinna być brana pod uwagę przy tworzeniu infrastruktury rowerowej (jak powinna wyglądać formalna procedura konsultacji)?

Konsultacje społeczne. To jest element uzgadniania rozwiązań w tym zakresie. Przyjęte zostało także zarządzenie prezydenta z 14 maja 2014r., w sprawie tworzenia na terenie miasta Radomia korzystnych warunków dla promocji mobilności aktywnej i rozwoju komunikacji rowerowej. W związku z jego zapisami przy planowaniu systemu dróg dla rowerów, jak również przy przygotowywaniu konkretnych rozwiązań należy włączać do opiniowania grupy użytkowników rowerów, zorganizowane w stowarzyszenia posiadające w swoich celach promocję używania roweru w mieście. Konsultacje realizowane przez MZDiK powinny brać pod uwagę głos różnych środowisk rowerowych, bo taka jest istota konsultacji społecznych.

6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podróżach na terenie Radomia?

W planie, jaki niebawem będzie konsultowany z mieszkańcami, w tym zakładam także Bractwem, chcemy w kolejnych latach (do 2018r.) zwiększyć łączną długość ścieżek rowerowych do 85 kilometrów. Elementem tego typu jest opracowany przez MZDiK plan wprowadzania usprawnień rowerowych na terenie Radomia w latach 2015-2018. Kontynuacja rozbudowy sieci stojaków na rowery w mieście.

7. Czy podczas swojej kadencji zamierza Pan uruchomić system roweru publicznego?

Na pewno nie wcześniej, niż uda się wybudować spójną sieć dróg rowerowych w Radomiu. Tylko wówczas rower taki będzie miał sens. Obecna sieć połączeń niestety nie jest gwarantem, że system ten będzie odpowiednio działał.
 

Radom. Wybory samorządowe 2014





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

NAWET WŚRÓD UŻYTKOWNIKÓW SAMOCHODU NIEWIELU UWAŻA, ŻE SAMOCHÓD POWINIEN POZOSTAĆ PRIORYTETOWYM ŚRODKIEM TRANSPORTU
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |