2013-01-29
Piszemy do PKP PLK w sprawie remontu stacji Radom. Wspólnie z innymi radomskimi organizacjami domagamy się m.in. ułatwień dla osób niepełnosprawnych.
Ruchome schody przy wyjściu z dworca w stronę osiedla Ustronie, podwyższone i zadaszone perony, windy, likwidacja sklepików w tunelu - radomskie organizacje wysłały do Polskich Linii Kolejowych pismo w sprawie modernizacji stacji Radom
Jak już pisaliśmy, PLK ogłosiły przetarg na modernizację stacji. Kilka radomskich organizacji (Bractwo Rowerowe, inicjatywa Wózkiem po Radomiu, Klub Miłośników Kolei, stowarzyszenie Kocham Radom i stowarzyszenie Radomskie Inwestycje) postanowiło zadbać o interesy pasażerów.
Za likwidacją sklepików
Do PLK wysłano pismo, autorzy wnioskują m.in. o montaż ruchomych schodów przy wyjściu z dworca w stronę osiedla Ustronie, a także wind w tym miejscu oraz tych pozwalających się dostać z poziomu tunelu na poszczególne perony. "Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów" - czytamy w piśmie.
Chcą także podwyższenia peronów oraz ich zadaszenia, a także likwidacji sklepików w tunelu, które według autorów zwężają jego szerokość o 30 proc. W piśmie zwracają także uwagę, że dobrze byłoby zbudować poczekalnie peronowe z zapleczem komercyjnym. - Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu przydworcowego, a dalej do dworca autobusowego - mówi Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego. Autorzy pisma chcą także, by na planowanej stacji Radom ulica Żeromskiego zatrzymywały się także pociągi jeżdżące na linii dęblińskiej.
Perony mają być wyższe
Co na to PLK?
- Pismo dotyczące remontu stacji Radom zostało skierowane przez adresatów do komórek merytorycznych i zgodnie z obowiązująca procedurą, na którą powołują się również nadawcy, zostanie udzielona odpowiedź. Wypada, aby nadawca otrzymał ją bezpośrednio - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. - Zapewniam, że wszystkie przesłane propozycje zostaną szczegółowo przeanalizowane przez kompetentne osoby i komórki odpowiedzialne za zakres modernizacji - dodaje.
Okazuje się jednak, że przynajmniej część proponowanych zmian i tak zakładają plany przebudowy. Jak informuje rzecznik, perony mają być wyższe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. - Na perony będzie można dostać się widną, ale czy będą to widny zwykłe czy windy przyporęczowe, okaże się, jak będą gotowe projekty wykonawcze - wyjaśnia Siemieniec. - Perony będą wyposażone w nowe oświetlenie, wiaty, małą architekturę obsługi podróżnych. Zapewniona będzie informacja wizualna i głosowa - dodaje. - Tyle na razie możemy powiedzieć. Więcej dowiemy się, kiedy wyłoniony zostanie wykonawca - mówi rzecznik.
Jak już pisaliśmy, ogłoszenie o postępowaniu przetargowym ukazało się w pierwszej połowie grudnia. Jest to przetarg ograniczony - na razie przyjmowane są wstępne oferty. - Wyłonionych zostanie pięć ofert i dopiero spośród nich wybierzemy jedną - mówi Siemieniec. Wybrana firma opracuje projekty wykonawcze dla wszystkich branż (oprócz sterowania ruchem kolejowym), a także wykona przebudowę stacji i modernizację układów torowych stacji Radom. Na realizację prac będzie miała 12 miesięcy. Stacja ma być gotowa do końca 2015. Przebudowa stacji to część modernizacji linii nr 8 na trasie Warszawa Okęcie - Warka - Radom. Do 2015 r. będzie modernizowany odcinek między stolicą a Warką. Później PLK ma w planach budowę drugiego toru z Radomia do Warki. Po zakończeniu prac podróż do stolicy trwać ma niespełna godzinę.
Źródło: Gazeta Wyborcza, Agnieszka Kępka