Przejście na Słowackiego - Zielone Mazowsze jest z nami!
Warszawa, 7 lutego 2011 r.
Sz.P.
Andrzej
Kosztowniak
Prezydent Radomia
ul. Jana Kilińskiego 30
26-600 Radom
Szanowny Panie Prezydencie,
Nawiązując do ciągnącej się od
dłuższego czasu dyskusji na temat niebezpiecznego przejścia dla pieszych przez
ul. Słowackiego przy Nowogrodzkiej, apelujemy o bezzwłoczne podjęcie działań,
które zapobiegną dalszym wypadkom, równocześnie poprawiając (a nie pogarszając)
warunki ruchu pieszego.
Skrzyżowanie, o którym mowa, znajduje się w
centrum miasta, wewnątrz układu dróg obwodowych. Zgodnie z zasadami tworzenia
miasta, w którym ludzie będą chcieli mieszkać i pracować, śródmieście powinno
być nastawione przede wszystkim na ludzi, a w ostatniej kolejności na samochody.
Działania ukierunkowane na zmniejszanie natężenia ruchu samochodowego i
zwiększanie komfortu podróży pieszych widoczne są w praktycznie wszystkich
miastach zachodnioeuropejskich, a z bliższego podwórka również w takich miastach
jak Warszawa czy Gdańsk. Przykładowo, Strategia transportowa stolicy Polski
przewiduje w ramach przywracania ulicom funkcji miejskich (społecznych,
kulturowych, estetycznych), poprawy jakości przestrzeni miejskiej, jak też
poprawy bezpieczeństwa przewiduje ograniczanie i uspokajanie ruchu samochodowego
w centrum. Do mierników sukcesu należą wskaźniki, o ile *zwiększyła* się liczba
przejść dla pieszych, oraz na ilu z nich udało się zastosować środki uspokojenia
ruchu. Analogicznie, Gdańsk idąc wzorem takich miast jak Bruksela czy Berlin
postanowił w zeszłym roku wprowadzić w śródmieściu strefę 30 km/h.
Szczególnie niepokojące w takim kontekście są informacje pojawiające się
w prasie o planach likwidacji przejścia w Radomiu i postawienia betonowych
barier utrudniających przechodzenie przez jezdnię. Niezmotoryzowani nie powinni
być traktowani przez władze jak wrogowie, tym bardziej że każdy z nas jest
pieszym -również kierowcy samochodów. Mamy nadzieję, że pogłoski o unikaniu za
wszelką cenę rozwiązań, które faktycznie cywilizowałyby zachowanie kierowców w
centrum miasta, były tylko pogłoskami i w najbliższym czasie zostaną wprowadzone
rozwiązania faktycznie poprawiające warunki ruchu wszystkich mieszkańców miasta
(w tym kierowców samochodów - ulice o niższej prędkości maksymalnej pozwalają na
bardziej płynny i skondensowany ruch samochodowych, tym samym zwiększając
przepustowość).
Naszym zdaniem najlepszym wyjściem na ul. Słowackiego
byłoby przeznaczenie zewnętrznych pasów ruchu na parkowanie, poszerzenie
chodników przy przejściu dla pieszych w formie antyzatok oraz zastosowanie
progów spowalniających: wyspowych przed i za przejściem lub płytowego, po którym
poprowadzone zostanie przejście. Przykładowe ilustracje podobnych rozwiązań
zastosowanych w Anglii zostały przedstawione na drugiej stronie. Warto też
przypomnieć, iż wyniesione przejście dla pieszych zdobyło pierwsze miejsce wśród
rozwiązań z kategorii „ruch pieszy” w plebiscycie na Dobre Praktyki
komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej w 2008 r., jak też wyróżnienie kapituły
ekspertów.
Licząc na szybką reakcję, pozostaję z poważaniem,
Maciej
Sulmicki
Zielone Mazowsze
Do wiadomości mediów lokalnych.
Liverpoo. Zwężenie
jezdni oraz zastosowanie progów wyspowych
Londyn. Wyniesione
przejście dla pieszych (w tym wypadku łącznie z tarczą skrzyżowania)