English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2005-12-10
Dawnych wspomnień czar - rower Łucznik.
Lata świetności radomskich zakładów zbrojeniowych minęły. Wciąż jednak liczy się marka powstałych tam wyrobów, i to nie tylko broni. Internauci walczyli w piątek o przedwojenny rower Łucznik Extra.


Rower pojawił się aukcji portalu Allegro. Egzemplarz na drewnianych obręczach ma wybity numer seryjny 112 368, a na ramie tabliczkę znamionową ze znakiem firmowym Fabryki Broni. Dodatkowo w wyposażeniu są stalowe błotniki ze specjalnymi regulowanymi zaczepami, lampa na dynamo lub baterię. Ma skórzane siodło a pod ramą wisi sygnowana narzędziówka. Z tyłu: pancerny bagażnik, oryginalny uchwyt na karabin (łuczniki były na wyposażeniu niektórych oddziałów armii), na ramie pompka z drewnianą rękojeścią. Jest nawet tabliczka rejestracyjna.

Rower jest kompletny i - jak reklamował go sprzedający z Lublina - gotowy do jazdy. O prawo do kupna walczyło 11 osób. Tymczasem na radomskim forum internetowym "Gazety" rozgorzała dyskusja na temat tego, że bicykl powinien trafić do Radomia. I życzenie internautów najprawdopodobniej się spełni. Okazuje się, że bój o rower wygrał radomianin Tomasz Pawelec. Zaoferował za niego ponad 1300 złotych. Chce eksponat przekazać osobom lub instytucji, które go wyeksponują we właściwy sposób.

- Oczekuję na jakiś pomysł, gdzie można prezentować rower. Jestem gotów go przekazać. Zanim to jednak nastąpi, szukam kogoś, kto podejmie się jego renowacji - mówi.

- Bardzo chętnie przyjmiemy taki atrakcyjny eksponat - usłyszeliśmy od Aleksandra Sawickiego, szefa Społecznego Komitetu Ratowania Zabytków Radomia.

Rowery były nie mniej słynnym niż broń produktem Fabryki Broni. Produkcja bicykla ruszyła w 1929 r., na podstawie zakupionej we Francji licencji. Produkowano ich aż 17 rodzajów: dziecięcych, damskich (na oponach balonowych), sportowych, wyścigowych i wojskowych. Bicykle Łucznik zdobywały nagrody na rozmaitych wystawach w kraju i za granicą. To był prawdziwy hit eksportowy. Na radomskich rowerach jeżdżono w Palestynie, Chile, Indiach, Brazylii, Syrii i Arabii. Do wybuchu wojny wyprodukowano blisko 90 tys. łuczników. Bicykle podbiły też krajowy rynek - pojawiły się nawet ich podróbki. W 1931 r. zachwalała je gazeta "Ziemia Radomska". Według niej rowery marki Łucznik odniosły sukces, bo były wprost idealnie przystosowane do dróg i polskich warunków, odznaczały się trwałością i wytrzymałością i w ogóle "przewyższały wszystko to, co dotąd osiągnięto w tej dziedzinie". Podobną argumentację przytoczono, opracowując slogan reklamowy radomskich rowerów, który brzmiał: "Polski rower - na polskie drogi".

Na przełomie 1938/39 ruszyły też próby nad produkcją w Radomiu motocykli. Planowano, że fabrykę rocznie opuszczać będzie 500-700 pojazdów, ale ile ich w końcu było, nie wiadomo.

Źródło: GW, Małgorzata Rusek, Renata Metzger





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

ROWERY RATUJĄ ŻYCIE
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |