Konsultacje koncepcji rozbudowy ul. Zbrowskiego w Radomiu dobiegają końca. Społecznicy przeciwni poszerzeniu ulicy
Tylko do 9 marca trwają konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ul. Zbrowskiego pomiędzy 11 Listopada a Żółkiewskiego. Swoje propozycje zmian przedstawili społecznicy, którzy obawiają się, że przez poszerzenie ulicy natężenie ruchu będzie tu większe.
Jak już informowaliśmy, miasto tylko do czwartku czeka na opinie mieszkańców w sprawie koncepcji przebudowy ulicy Idalińskiej, ale także rozbudowy ulicy Zbrowskiego wraz z obsługą komunikacyjną przyległych osiedli.
Planowane zmiany w układzie komunikacyjnym na Gołębiowie I i II
Jakie zmiany planuje miasto w okolicy ul. Zbrowskiego? Koncepcja zakłada, że ul. Zbrowskiego na odcinku od 11 Listopada do Żółkiewskiego będzie drogą dwujezdniową. Jak określają projektanci, na skrzyżowaniach z ul. Paderewskiego i wyjazdem z osiedla Etiuda oraz u zbiegu ul. Zbrowskiego z projektowanym przedłużeniem ul. Rapackiego miałyby powstać turbinowe ronda. Proponowana jest też budowa połączenia ul. Żółkiewskiego z ul. Chodowicza, umożliwiającego wyjazd z osiedla w kierunku wschodnim oraz przedłużenie ul. Orląt Lwowskich do osiedla Symfonia i połączenie ul. Andersa z ul. Gołębiowską w pobliżu projektowanej Trasy N-S.
Szczegółowe informacje, w tym koncepcja przebudowy oraz formularz uwag i opinii są dostępne na stronie konsultacji społecznych. Uwagi i opinie można zgłaszać do 9 marca poprzez wypełnienie ankiety w wersji elektronicznej i przesłanie jej na adres konsultacje@umradom.pl, bądź w wersji papierowej i pozostawienie w wybranym punkcie konsultacyjnym: Biuro Obsługi Mieszkańca – ul. Kilińskiego 30 (pok. 19); Wydział Komunikacji Społecznej, Promocji Miasta i Turystyki, Wieloosobowe stanowisko ds. komunikacji społecznej, ul. Żeromskiego 53 (pok. 104) oraz Wydział Komunikacji Społecznej, Promocji Miasta i Turystyki, Centrum Organizacji Pozarządowych, Rynek 15.
Społecznicy uważają poszerzenie ulicy za zbędne
Uwagi do przedstawionej koncepcji zmian komunikacyjnych na Gołębiowie I i II mają społecznicy z Bractwa Rowerowego. Za pośrednictwem mediów społecznościowych podzielili się obszernymi komentarzami do przebudowy Zbrowskiego, opisując etapowo każdą z map stworzonych przez miejskich architektów.
Co według nich wymaga zmiany? - Główną uwagę, jaką złożymy w ramach konsultacji, jest ta dotycząca zbędnego poszerzenia ul. Zbrowskiego, która jest ulicą wewnątrzosiedlową i nie powinna zostać przebudowana do dwóch jezdni i czterech pasów ruchu. Jest to sprzeczne zarówno z zasadami planowania układów transportowych, jak i z zamierzeniami miasta dotyczącymi budowy III etapu Trasy N-S - komentuje kanclerz Bractwa Rowerowego Sebastian Pawłowski. Jak wyjaśnia, trasa NS powinna być alternatywą dla ciągu Chrobrego - 25 Czerwca.
Pawłowski uważa obecną koncepcję rozbudowy za sprzeczną z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Radom.
"Rozbudowa Zbrowskiego przyczyni się do korków, hałasu i smogu"
- Według mapy „Kierunki – System transportowy" ul. Zbrowskiego jest ulicą zbiorczą w przeciwieństwie zarówno do ul. Chrobrego, jak i projektowanej Trasy N-S, które zaznaczone są jako ciągi główne. Rozbudowa ul. Zbrowskiego przyczyni się do wzrostu natężenia ruchu samochodowego przez dzielnicę mieszkaniową, a w konsekwencji pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, wzrost natężenia hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza - mówi Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.
Społecznicy zastrzeżenia mają też co, do rozwiązań ruchu rowerowego w tym obszarze.
- Sam projekt ignoruje potrzebę zgodnego z przepisami dojazdu do drogi dla rowerów, zlokalizowanej jedynie po zachodniej stronie ul. Zbrowskiego z kierunku ulic poprzecznych, tj. Zientarskiego, Orląt Lwowskich i Gołębiowskiej. Rozwiązaniem powinny być obustronne drogi dla rowerów i/lub łączniki rowerowe poprowadzone wzdłuż przejść dla pieszych. Projektant całkowicie zignorował fakt istnienia trasy dla rowerów w parku Gołębiów i nie zaprojektował z nią połączenia. Mimo że projekt zakłada zmiany na ulicy Żółkiewskiego, nie przewiduje się powstania drogi dla rowerów wzdłuż przebudowywanego odcinka. Jest to o tyle kuriozalne, że w ostatnich latach powstały niepołączone ze są dwa fragmenty tras wzdłuż tej ulicy i obecnie straszy dziura w infrastrukturze na wysokości Osiedla Gołębiów. Ma powstać za to droga dla rowerów wzdłuż ulicy Rapackiego, niestety kończy się na kilka metrów przed skrzyżowaniem z ulicą Chodowicza i na 65 metrów przed bramą wjazdową do Szkoły Podstawowej nr 6, nie zapewniając tym samym bezpiecznego dojazdu uczniom do placówki - zauważa kanclerz Bractwa Rowerowego.