|
Bractwo
Rowerowe od wielu miesięcy toczy bój z urzędnikami, którzy
uparli się budować drogi rowerowe z kostki.
Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których na nawierzchnię
ścieżek należy stosować masy bitumiczne, a nie kostkę brukową.
1. Asfalt jest dużo tańszy, cena położenia 1m²
asfaltu wynosi 31,50 zł
w tym:
wykonanie koryta głębokości 10 cm - 3,50 zł/m²
podbudowa z kruszywa grubości 8 cm - 12 zł/m²
nawierzchnia z asfaltobetonu grubości 3 cm - 16
zł/m²
Źródło: "AS" Sp. z o.o. Radom, ul. Kozienicka 70
Cena samej kostki - czerwonej, niefazowanej o grubości 8 cm - bez
korytowania, podbudowy oraz położenia wynosi 34 zł/m²
Źródło: "Jadar PTE" Radom, ul. Warszawska 126.
Dane za rok 2005.
Z porównania tego jednoznacznie wynika, że
nawierzchnia z kostki jest znacznie droższa w realizacji niż
nawierzchnia asfaltowa. W tym miejscu zauważyć należy, że stosownie do
art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (t.j. Dz. U.
z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) wydatki publiczne powinny
być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Nie ulega
wątpliwości, iż stosowanie na drogach rowerowych, zamiast nawierzchni
bitumicznej, droższej w realizacji i charakteryzującej się niższymi
walorami użytkowymi nawierzchni z kostki betonowej, nie ma
jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia i stanowi rażące naruszenie
dyrektywy wynikającej z przywołanego przepisu.
2. Jak wynika z raportu Umwelt
- und Prognose - Institut e.V. "UPI-Bericht 41" rowerzysta
poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30%
(dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej)
większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.
3. Argument,
że kostka zapewnia dostęp do infrastruktury podziemnej, nie jest
przekonujący. Infrastruktura taka nie jest własnością miasta. Za
rozbiórkę nawierzchni i przywrócenie jej do stanu poprzedniego płacą
właściciele infrastruktury. Miasto nie ma obowiązku ułatwiać im życia
kosztem dobra mieszkańców.
4. Wbrew temu, co
twierdzą urzędnicy, maszyny do układania nawierzchni
asfaltowych o szerokości 2 m są w Polsce dostępne.
Zresztą nie jest to sprawą urzędników, bo o sprzęt ma się starać
uczestnik przetargu, a nie zleceniodawca.
5. Ministerstwo
Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
nie zalecają stosowania kostki na drogach rowerowych.
6. Asfalt na podbudowie jest trwalszy.
7. Asfalt trudniej ukraść.
8. Argument jakoby nie można było budować dróg z
asfaltu nad gazociągami jest nieprawdziwy. Nie ma takiego przepisu!
Jest za to rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z
dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ( Dz.U.
z 1999 r. Nr 43, poz. 430) "umieszczenie w pasie drogowym
urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą (...) nie
może przyczyniać się do (...) zmniejszenia wartości użytkowej drogi".
9. Dobre przykłady:
Gdańsk
Graz
Londyn
Radom
Szczecin
|