2014-03-16
Radom staje się coraz bardziej przyjazny dla rowerzystów
Stacja naprawy rowerów, stojaki i ułatwienia dla rowerzystów na jednokierunkowych ulicach. Radom staje się coraz bardziej przyjazny dla amatorów dwóch kółek. – Mamy dużo więcej porządnych miejsc parkingowych – chwali Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.
Ułatwienia to w dużej mierze zasługa działalności Bractwa Rowerowego, których członkowie bacznie przyglądają się każdej inwestycji i proponują zmiany przyjazne dla rowerzystów. To dzięki nim akcji i akcji "Rowerem na zakupy” wybudowano już preferowane przez rowerzystów 162 miejsca parkingowe wyposażone w stojaki o kształcie odwróconej litery U.
ZNIKAJĄ WYRWIKÓŁKI
- Do naszej akcji włączył się między innymi Szpital Wojewódzki, sieć sklepów Lidl, Biedronka, supermarket E.Leclerc, Archiwum Państwowe, Port Lotniczy czy Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji – wylicza Pawłowski.
Kilka dni temu dyrekcja pasażu handlowego Vis-a Vis zdecydowała o ustawieniu przed sklepami pierwszej w Radomiu bezpłatnej stacji naprawy rowerów. – Dwa lata temu poprosiliśmy ich o ustawianie stojaków, co zrobili a teraz sami wyszli z inicjatywą ustawiania stacji – mówi Pawłowski. – Zapytali nas tylko o opinię.
Stojaki w kształcie odwróconej litery U i stacja napraw ustawiona przez grupę Capital Park jest przykładem dobrej współpracy. - Niestety nadal wiele placówek ustawia nieprawidłowe stojaki, tak zwane wyrwikółki, w których jak sama nazwa wskazuje łatwo uszkodzić rower – ubolewa nasz rozmówca. - Tego typu stojaki stoją między innymi przed ZUS-em, M1 czy KRUSem.
SĄ DROGI, ALE ZA MAŁO
Kolejnym sukcesem działań Bractwa będzie możliwość jeżdżenia w dwóch kierunkach na ulicach jednokierunkowych. Oczywiście tylko dla rowerzystów. Zmiany mają zostać wprowadzone na 33 ulicach do końca tego roku. To dzięki wygranej w Budżecie Obywatelskim. - Pozwoli to rowerzystom na ominięcie niebezpiecznych skrzyżowań oraz na skrócenie drogi – wyjaśnia Pawłowski.
Na przestrzeni ostatnich lat na radomskich drogach powstają kolejne kilometry dróg rowerowych. - Niestety nadal nie powstała spójna sieć dróg rowerowych łącząca osiedla ze śródmieściem, na przykład droga rowerowa wzdłuż alei Grzecznarowskiego budowana jest etapami od 10 lat – przypomina Pawłowski.
Dużym plusem jest fakt, że przed każdą szkołą stanęły stojaki rowerowe. Potrzebę ich montażu zaczęły dostrzegać także pracodawcy. Przykładem jest choćby firma Imperial Tobacco, która wybudowała zadaszony i chroniony zamkiem elektronicznym parking na kilkadziesiąt rowerów.
Źródło: Echo Dnia, Ewelina Witkowska