English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"...Ustalono, że gminy zinwentaryzują znajdujące się na ich terenach fragmenty ścieżek, przejrzą mapy i we wrześniu [2004] wspólnie wytyczą trasy. Wiceprezydent Nita ma nadzieję, że do tego czasu uda się oddać do użytku trasę rowerową ze skansenu wzdłuż Mlecznej do Lasu Kapturskiego..."
Źródło: Gazeta Wyborcza 6 VII 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2013-09-19
Bractwo Rowerowe mieszkańcom Górnej: ulica to nie parking. Stanowisko dr. Łukasza Zaborowskiego

Ulica jest własnością publiczną, nie należy do osób przy niej zamieszkujących. Mieszkańcy nie kupili ulicy i nie płacą od niej podatków - pisze w odpowiedzi na protest mieszkańców ulicy Górnej Łukasz Zaborowski, skarbnik Bractwa Rowerowego

Przypomnijmy, od początku września na jednokierunkowej Górnej wyznaczono kontrapas, po którym rowerzyści mogą jeździć w przeciwnym kierunku niż samochody. Mieszkańcy wysłali list protestacyjny do prezydenta, podkreślając, że przez kontrapas nie mogą parkować przed posesjami.

Po opublikowaniu protestu mieszkańców otrzymaliśmy list od Łukasza Zaborowskiego, skarbnika Bractwa Rowerowego. Oto jego treść:

"Ulica ma dwie pierwotne funkcje: ciąg komunikacyjny i przestrzeń życia społecznego. Ta pierwsza funkcja jest konieczna, druga - najbardziej pożądana. Dopuszczalne jest też wykorzystanie ulicy w innych celach, ale tylko pod warunkiem, że podstawowe funkcje na tym nie tracą. Dotyczy to na przykład postoju pojazdów. Ulica to nie parking; może pełnić taką funkcję, o ile nie utrudnia to komunikacji bądź życia społecznego.

Ulica jest własnością publiczną, nie należy do osób przy niej zamieszkujących. Mieszkańcy nie kupili ulicy i nie płacą od niej podatków. Oczywiście dobro mieszkańców powinno być chronione. Dotyczy to jednak wykorzystania ulicy zgodnie z jej przeznaczeniem. Swobodny dostęp do nieruchomości oznacza możliwość dojazdu i zatrzymania się - na czas niezbędny do zabrania pasażerów, załadunku sprzętów. Z drugiej strony mieszkańcy mają prawo domagać się minimalizacji uciążliwości ulicy - ograniczenia hałasu, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu.

Natomiast zamieszkiwanie przy ulicy nie wiąże się z prawem do parkowania na niej pojazdu. Oczekiwanie, że na publicznym terenie będę mógł za darmo przechowywać prywatną własność, jest niedorzeczne. Kiedy kupię sobie za dużo mebli, nie żądam od miasta, by powiększyło mi mieszkanie. Przestrzeń w mieście ma wysoką wartość. Za miejsce na osiedlowym parkingu płaci się tysiąc złotych rocznie. Ludzie, którym społeczeństwo umożliwia postój samochodu na ulicy za darmo, to szczęściarze. Korzystają z niezasłużonego przywileju. Jeśli byłoby to ich prawo, tego samego powinni domagać się wszyscy zamieszkujący przy ulicach, gdzie postój jest zabroniony. Przykłady to ulice 25 Czerwca, Kwiatkowskiego, Limanowskiego...

Jeśli ulica jest własnością publiczną, o sposobie jej wykorzystania decydują władze miasta. Natomiast każdy ma prawo przedstawiać swoje oczekiwania w tym względzie, zarówno mieszkańcy, jak i organizacje społeczne, na przykład Bractwo Rowerowe. Gwoli wyjaśnienia: jako Bractwo wnioskowaliśmy o dopuszczenie na ulicy Górnej ruchu rowerem w obu kierunkach, niekoniecznie po wydzielonym kontrapasie. Kontrapas został zaproponowany przez projektanta, a ustanowiony przez Zarząd Dróg. Rozwiązanie takie uznano za najlepsze ze względów bezpieczeństwa. W pełni podzielamy to stanowisko. A zakaz postoju pojazdów nie jest celem, lecz skutkiem ubocznym takiej organizacji ruchu.

Jednokierunkowe ulice pojawiły się w miastach dla usprawnienia ruchu pojazdów silnikowych. Każdy użytkownik samochodu przyczynia się do wzrostu natężenia ruchu, zatem podlega związanym z tym ograniczeniom. Ale nie jest słuszne, by takiego samego utrudnienia doznawali piesi i rowerzyści. Dlatego każda miejska ulica powinna stać się dwukierunkową dla rowerów. Tak dzieje się w Europie Zachodniej i tak będzie u nas, to tylko kwestia czasu".



Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

DLA PRZEWIEZIENIA KOLEJĄ W CIĄGU GODZINY 33 000 PASAŻERÓW WYSTARCZY PAS TERENU O SZEROKOŚCI 5 M.
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |