English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2012-09-18
List: droga rowerowa dla rowerzystów czy statystyk?

Droga rowerowa wzdłuż obwodnicy południowej jeszcze nie powstała, a już budzi zastrzeżenia rowerzystów. W wielu miejscach nie będzie miała ciągłości - pisze w liście do redakcji czytelnik i rowerzysta

Miasto chwali się najdroższą inwestycją w dziejach miejskiego drogownictwa - budową obwodnicy południowej Radomia. Zwołuje się konferencje prasowe, stworzona została filmowa wizualizacja, pokazująca, jaka będzie nowoczesna i jak gładko się będzie po niej jeździć. Tylko czy wszyscy skorzystają z niej po równo? Na filmie widać skrzyżowania wielopoziomowe, kładki, wiadukty, ekrany i kilkupasmową jezdnię. Podaje się liczby, nie tylko co do kosztów budowy: około 150 mln zł, ale również co do długości: 13 512 m. Gdzieś przy okazji pojawia się informacja, że powstanie również 8 500 m ścieżki rowerowej. Jako aktywny rowerzysta myślę - wspaniała nowina! Zaglądam do projektu, a tam... rozczarowanie.

Ciągłości brak

Chyba w nawiązaniu do tradycji, podobnie jak na ulicy 1905 Roku, ścieżka rowerowa nie ma w kilku miejscach ciągłości! Projekt nie zakłada jej budowy na kilku odcinkach: na Młodzianowie, w Krychnowicach czy Kosowie. Razi też kilkunastometrowa przerwa przy pętli autobusowej na Prędocinku. Na przeszkodzie ciągłości ścieżki rowerowej stanęła... niewielka skrzynka energetyczna. Ciekawe, że w tym samym miejscu nie zabrakło miejsca na osiem pasów jezdni dla aut, a miejsca na kawałek ścieżki już nie było (rys. 1).

Nie będzie bezpiecznie

Przesyłam rysunek (rys. 2) z zaznaczonym przebiegiem ścieżki rowerowej na podstawie ogólnodostępnych materiałów MZDiK. Z racji skali nie widać na nim innych błędów: niebezpiecznych barierek za blisko ścieżki, ciasnych łuków na zakrętach czy braku odwodnienia przy poprowadzeniu drogi dla rowerów w dołku (gdzie będzie spływać woda po deszczu?).

Moim zdaniem powinno być oczywiste, że po nowej drodze za takie pieniądze należy oczekiwać zarówno poprawy bezpieczeństwa, jak i większego komfortu użytkowania, który ma zachęcić do roweru. Czy tak poszatkowana droga dla rowerów spełnia którekolwiek z powyższych założeń? Czy konieczność zjeżdżania na jezdnię między samochody na trasie szybkiego ruchu poprawia bezpieczeństwo? W jaki sposób ma dotrzeć rowerzysta na przykład z Południa na Ustronie? Wygląda na to, że będzie zmuszony do jazdy po piaszczystych opłotkach i dziurawych uliczkach Żakowic zamiast po nowoczesnej i pourywanej drodze za 150 "baniek".

Po co ta ścieżka?

Stawiam więc pytanie do MZDiK i urzędu miejskiego: po co powstają ścieżki rowerowe w takiej postaci - dla rowerzystów czy dla statystyk? Nie ukrywam, że liczę (jak pewnie i mnóstwo potencjalnych użytkowników) na merytoryczną odpowiedź! Tak jak w przypadku remontu ulicy 1905 Roku rozumiem tłumaczenie, że w niektórych miejscach nie było miejsca na wydzieloną ścieżkę rowerową, tak dla tej inwestycji nielogicznym i niezrozumiałym jest brak fragmentów drogi dla rowerów, budowanej tak naprawdę w szczerym polu!

Źródło: Gazeta Wyborcza



Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

JAZDA NA ROWERZE ZMNIEJSZA ZAGROŻENIE NOWOTWORAMI
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |