Rowerzyści mogą jeździć pod prąd jednokierunkowym odcinkiem ulicy Traugutta!
Po trzech latach zabiegów, cyklistom udało się przekonać drogowców do prostego rozwiązania, stosowanego w innych miastach Polski. W Radomiu właśnie powstaje pierwszy kontrapas rowerowy.
Na jednokierunkowym odcinku ulicy Traugutta, wzdłuż budynku liceum imienia Mikołaja Kopernika, już można jeździć jednośladami pod prąd. Do zmian w organizacji ruchu muszą przyzwyczaić się zarówno kierowcy, jak i cykliści!
BEZPIECZNY SKRÓT
Dzięki kontrapasowi, rowerzyści jadący deptakiem w kierunku ulicy Tochtermana, nie będą musieli pokonywać jednego z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście, czyli placu Kazimierza Wielkiego.
- Do tej pory większość ludzi i tak skracało sobie drogę, korzystając z wąskiego chodnika, przebiegającego wzdłuż budynku szkoły. Przez to dochodziło do konfliktów z pieszymi – mówi Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego.
Wbrew pojawiającym się obawom, szef stowarzyszenia przekonuje, że kontrapas jest wyjątkowo bezpiecznym rozwiązaniem. - Zapewnia jadącemu pod prąd rowerzyście doskonałą widoczność – zauważa Sebastian Pawłowski.
POPRZEDZILI TESTAMI
Zanim drogowcy zadecydowali o wyznaczeniu kontrapasu, przeprowadzili testy z wykorzystaniem 15-metrowego autobusu. Wypadły one pomyślnie, więc wydzielony pas nie utrudni pojazdom komunikacji miejskiej skrętu w lewo, w ulicę Żeromskiego.
- Kontrapas będzie miał 1,5 metra szerokości i będzie wyraźnie oznakowany za pomocą oznakowania pionowego i poziomego – informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Ponadto drogowcy planują montaż tak zwanego azylu (wysepki) obok przejścia dla pieszych, znajdującego się przy dojeździe do ulicy Żeromskiego. – Wszystkie zmiany zostaną wprowadzone do końca października – mówi Dariusz Dębski.
Co to kontrapas?
Kontrapas to wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu określonych pojazdów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy. Najczęściej spotykane są kontrapasy autobusowe i rowerowe. Rozwiązanie to ma na celu uprzywilejowanie transportu publicznego i niezmotoryzowanego w centrach miast. W Polsce pierwszy kontrapas rowerowy powstał w 1993 roku na ulicy Wronieckiej w Poznaniu.
Źródło: Echo Dnia, Marcin Walasik