Tempo 30 - nasz głos w sprawie
W nawiązaniu do ogłoszonych przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu konsultacji społecznych dotyczących wprowadzenia w Radomiu stref TEMPO 30 i Tempo 70 na wybranych ulicach przedstawiamy poniżej swoje uwagi, opinie i propozycje dotyczące zaproponowanych rozwiązań.
Strefa TEMPO 30
Zdecydowanie popieramy podjęte przez MZDiK działania zmierzające do ograniczenia dopuszczalnej prędkości w śródmieściu Radomia do 30 km/h. Jednocześnie wnosimy o zwiększenie liczby wyniesionych przejść dla pieszych o następujące lokalizacje:
- Ul. Sienkiewicza, przejście na wprost Katedry na przedłużeniu al. Biskupa Chrapka;
- Skrzyżowanie Sienkiewicza / Moniuszki w formie wyniesionej tarczy skrzyżowania;
- Skrzyżowanie Żeromskiego / Niedziałkowskiego, przejście przy restauracji Teatralna;
- Ul. Niedziałkowskiego, przejście na wprost bocznego wejścia do Urzędu Miejskiego;
- Skrzyżowanie Stańczyka / Kilińskiego / Witolda, przejście przez ul. Stańczyka;
- Skrzyżowanie Kilińskiego / Focha, przejście przez ul. Kilińskiego;
- Ul. Struga, przejście przy Dębie Wolności;
- Ul. Kilińskiego, przejście na wprost parkingu Urzędu Miejskiego;
- Ul. Mickiewicza, środkowy odcinek pomiędzy ulicami Sienkiewicza i Traugutta.
Pragniemy zwrócić uwagę, że tylko rozwiązania, które fizycznie ograniczą prędkość sprawią,
że strefa TEMPO 30 nie będzie fikcją i rzeczywiście przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz warunków życia mieszkańców śródmieścia. Proponujemy również rozważenie wprowadzenia skrzyżowań równorzędnych na obszarze obowiązywania strefy. Takie rozwiązanie zmusi kierowców do wytężonej uwagi oraz skutecznie ograniczy prędkość do wymaganych maksymalnych 30 km/h.
Potrącenie pieszej (pracownika MZDiK) na przejściu na skrzyżowaniu Sienkiewicza / Moniuszki.
W tym miejscu proponujemy budowę wyniesionej tarczy skrzyżowania
Ponadto wnioskujemy o:
- Powiększenie strefy zamieszkania na ul. Piłsudskiego o odcinek Sienkiewicza – pl. Konstytucji 3 Maja (ta niewielka zmiana nie wpłynie znacząco na istniejące warunki ruchu pojazdów a bardzo poprawi bezpieczeństwo pieszych traktujących bardzo często ten odcinek ulicy prawie jak pobliski deptak);
- Wyznaczenie nowego wyniesionego przejścia przez ul. Słowackiego (w połowie odcinka pomiędzy ulicami 25 Czerwca – Żeromskiego);
- Wyznaczenie kontrpasa rowerowego na ul. Traugutta (odcinek Żeromskiego – zawrotka przy I L.O. im. M. Kopernika);
- Dopuszczenie kombinacją znaków B-2 i T-22 jazdy pod prąd rowerami na jednokierunkowych odcinkach ulic: Focha, Kelles-Krauza, Mechaniczna, Struga, Wąska, Witolda, Żeromskiego.
Podniesienie dopuszczalnej prędkości do 70 km/h na wybranych ulicach
Popieramy zamierzenia MZDiK dotyczące podniesienia dopuszczalnej prędkości na wybranych ulicach z zastrzeżeniem co do al. Grzecznarowskiego. Ulica ta przebiega przez osiedle Ustronie, a specyficzne ustawienie budynków potęguje hałas motoryzacyjny uciążliwy dla mieszkańców. Nie bez znaczenia jest fakt, że al. Grzecznarowskiego jest jedną z najniebezpieczniejszych ulic w Radomiu. Tylko w latach 2007-09 doszło do potrącenia 14 pieszych w tym 3 śmiertelnie oraz 6 rowerzystów w tym 1 śmiertelnie. Podniesienie prędkości może skutkować eskalacją liczby zdarzeń drogowych.
Na pozostałych ulicach prosimy o wnikliwe przeanalizowanie możliwości montażu wzbudzanej sygnalizacji dla pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem następujących przejść:
- Ul. Czarnieckiego, przejście przy ul. Zielonej;
- Ul. Szarych Szeregów, przejście przy ul. Rodziny Winczewskich;
- Ul. Szarych Szeregów, przejście przy ul. Radosnej (ewentualne jak najszybsze wybudowanie kładki);
- Ul. Maratońska, przejście przy ul. Podhalańskiej (przy przejściu funkcjonuje uczęszczany przejazd dla rowerzystów);
- Ul. Żółkiewskiego, przejście na wprost Centrum Handlowego Echo (w tym przypadku ze względu na bliską odległość od skrzyżowania z ul. Chrobrego / Mieszka I uważamy za zasadne zamontowanie - sugerowanego w materiałach do konsultacji - sygnalizatorów sterowanych radarem);
- Ul. Warszawska, przejście przy ul. Janiszewskiej (ze względu na bardzo znaczną odległość przejścia od skrzyżowania przy ul. Ofiar Firleja postulujemy zainstalowanie sygnalizacji świetlnej wzbudzanej z zastosowaniem funkcji prewencyjnego włączania krótkiego sygnału czerwonego. Na tym odcinku ul. Warszawskiej kierowcy bardzo często przekraczają prędkość znacząco ponad proponowany limit).
Wyrażamy nadzieje, że propozycje MZDiK będą podstawą do wprowadzenia kolejnych rozwiązań służących zarówno poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu jak również, przyczynią się do wzrostu komfortu życia mieszkańców Radomia.