2011-07-20
W Radomiu odbyło się spotkanie sieci Miasta dla Rowerów zorganizowane w ramach projektu Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru
W sobotę przybyło do Radomia kilkudziesięciu cyklistów z
organizacji rowerowych, działających w różnych częściach Polski. Objechali
wszystkie trasy dla jednośladów, a na koniec podsumowali, jak wypadamy pod
względem ułatwień dla rowerzystów na tle innych miast.
Spotkanie w
Radomiu zakończyło ogólnopolski projekt rowerowy, którego inicjatorem byli
cykliści z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. Miało ono na celu przede wszystkim
ocenę infrastruktury rowerowej w polskich miastach oraz wymianę doświadczeń w
zakresie projektowania i budowy tras dla jednośladów. W ramach projektu
rowerzyści prowadzili też warsztaty dla urzędników, którzy są odpowiedzialni za
projektowanie i wykonanie dróg.
OBJECHALI
MIASTO
Przedstawiciele Bractwa Rowerowego, skupionego w ogólnopolskim
stowarzyszeniu Miasta dla Rowerów, objechali wspólnie z kolegami i koleżankami z
innych miast wszystkie drogi dla jednośladów. Cykliści zwracali uwagę również na
to, jak uwzględnia się ruch pieszy podczas remontów lub budów
ulic.
Rowerzyści spoza naszego miasta przyznali zgodnie, że przybywa
ułatwień dla miłośników dwóch kółek, ale nie myśli się o nich poważnie podczas
projektowania wszystkich ulic. Suchej nitki nie zostawili na projektancie i
urzędnikach, którzy podpisali się pod projektem przebudowy dróg wokół Centrum
Słonecznego oraz ulicy 1905 Roku.
- Na ulicy 1905 Roku, przy kościele na
Borkach ciekawie zaplanowano układ dróg rowerowych w rejonie skrzyżowań. Jednak
zupełnie zignorowano rowerzystów na kilkusetmetrowym odcinku ulicy, ponieważ
nadal muszą korzystać z ruchliwej jezdni. Okolice Centrum Słonecznego to świetny
przykład, jak nie można projektować ulic – mówi Marcin Hyła, prezes
stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
POZYTYWNE
ZASKOCZENIE
Będący gościnnie w naszym miesicie cykliści
wymienili też kilka atutów Radomia pod względem ułatwień dla rowerzystów.
Pochwalili drogowców za to, że budują trasy dla jednośladów z asfaltu, czyli
najlepszego do tego celu materiału. Zwrócili uwagę na wiele stojaków ustawionych
w centrum i przed szkołami.
Bardzo pozytywne opinie wyrazili w czasie
przejażdżki po już wykonanym odcinku budowanej drogi rowerowej wokół osiedla
Południe. – Zastosowano tutaj rozwiązania, które są normą w krajach Zachodniej
Europy, ale polscy urzędnicy wciąż nie mogą się do nich przekonać – mówił na
miejscu, nie ukrywając zaskoczenia, Marcin Hyła.
Radomscy rowerzyści, w
ramach właśnie zakończonego projektu, zobaczyli, jak wyglądają drogi rowerowe w
Gdańsku, Lublinie czy Puławach. Wspólnie z jednym z projektantów z Miejskiej
Pracowni Urbanistycznej oraz prywatnej firmy byli w Berlinie oraz kilku miastach
holenderskich, gdzie podpatrzyli ciekawe rozwiązania, których niestety brakuje w
polskich miastach.
Czego brakuje rowerzystom i pieszym w
Radomiu?
Łukasz Zaborowski, inżynier transportu miejskiego i zarazem
przedstawiciel Bractwa Rowerowego w Radomiu:
- Przede wszystkim brakuje
spójnej sieci tras rowerowych, które umożliwiałyby bezpieczny dojazd z
największych osiedli do ścisłego centrum. Wydzielone drogi rowerowe powstają
tylko podczas remontów lub budów ulic, co skutkuje tym, że prowadzą tak naprawdę
donikąd. Niestety, w Radomiu wciąż nie traktuje się ruchu rowerowego i pieszego
na równi z samochodowym.
Likwiduje się przejścia dla pieszych, a
rowerzystów zmusza do nadkładania drogi lub korzystania z ruchliwych jezdni. Mam
nadzieję, że urzędnicy odpowiedzialni za organizację transportu miejskiego
dostrzegą swoje błędy, tylko szkoda, że najpierw muszą je odczuwać na własnej
skórze rowerzyści i piesi.
Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów:
- Pod względem
ułatwień dla rowerzystów Radom nie wypada źle na tle innych polskich miast. W
centrum można bezpiecznie przypiąć jednoślady do wielu stojaków. Przybywa też
wydzielonych tras z asfaltu. Niestety, niektóre ulice zaprojektowano zupełnie
ignorując ruch rowerowy i pieszy. Wystarczy spojrzeć na fatalny układ drogowy
wokół Centrum Słonecznego.
Źródło: Marcin Walasik, Echo
Dnia