2011-05-07
Chcemy wstrzymać odbiór ul. 1905 Roku – pismo w tej sprawie zostało już wysłane do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
Wygląda na to, że nieprędko pojedziemy wyremontowaną ul. 1905 Roku. – Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji kolejny raz zamierza oddać do użytku ulicę, na której zastosowano rozwiązania niezgodne przede wszystkim z rozporządzeniem ministra infrastruktury – uważa Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego. Jego zdaniem, podczas remontu 1905 Roku, która jest fragmentem drogi krajowej nr 12, kilka razy naruszono prawo.
Pierwszy zarzut dotyczy braku „zachowanej skrajni dla drogi rowerowej”. Jak zauważa Pawłowski, to rozwiązanie jest niezgodne z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. – Skrajnia dla dróg rowerowych wynosi minimum 0,2 m. Naruszenie tego rozporządzenia widać między innymi na wysokości Radomskiej Szkoły Wyższej – zaznacza nasz rozmówca.
Kolejną sprawą, która budzi wątpliwości członków Bractwa Rowerowego, są przyciski przy przejazdach rowerowych – również zamontowane wbrew rozporządzeniu ministra infrastruktury. Bractwo zauważa, że przy przejazdach powinny znajdować się detektory, które wykrywają uczestników ruchu. – Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów. W myśl rozporządzenia, z przycisków mogą korzystać wyłącznie piesi – zaznacza Pawłowski. I dodaje, że ten przepis naruszono na wszystkich skrzyżowaniach przy 1905 Roku i Młodzianowskiej, a także w innych miejscach Radomia.
Bractwo Rowerowe do listu załączyło zdjęcia. Teraz czeka na odpowiedź. Kopia pisma nie trafiła jednak do MZDiK. Dlaczego? – Pracownicy zarządu w trakcie remontu byli informowani o tym, że stosują rozwiązania niezgodne z rozporządzeniami. Już wiele razy przymykaliśmy oko na źle wykonane prace w naszym mieście. Najwyższy czas zareagować – podkreśla Sebastian Pawłowski.
Szef MZDiK Kamil Tkaczyk pismo otrzymał od nas. Z zarzutami Bractwa Rowerowego się nie zgadza. – Specjalnie zrobiliśmy ścieżki rowerowe szersze o około 10 cm niż zakłada rozporządzenie. Cała przebudowa 1905 Roku została wykonana zgodnie z zatwierdzonym projektem – podkreśla Tkaczyk. I dodaje: – Dziwi mnie taka reakcja bractwa. My opieramy się na pozytywnie zaopiniowanych projektach. A poza tym ścieżki nie są najważniejsze.
Dyrektor MZDiK zauważa, że w mediach pojawia się wiele nieprawdziwych doniesień na temat przebudowy 1905 Roku i Młodzianowskiej. Zwraca uwagę zwłaszcza na tunel, który ma wysokość między 4,75 a 4,82 m, mimo że dopuszczalna wysokość to 4,60 m (na autostradach – 4,70 m). – Wszystko zostało zrobione zgodnie z prawem, więc zdziwiłbym się, gdyby wojewódzki inspektor coś zakwestionował – podkreśla Tkaczyk.
29 kwietnia MZDiK otrzymało od wykonawcy pismo informujące o zakończeniu przebudowy obu ulic. Na czwartek, 12 maja, zaplanowano pierwszy odbiór techniczny – przeprowadzą go pracownicy MZDiK.
Źródło: 7 Dni, Ewa Podsiadło