List czytelnika do Gazety Wyborczej: Nowe drogi rowerowe pełne wad
Bez wstępów, bez zbędnych słów, same fakty o oddanych w ostatnim czasie drogach rowerowych.
Ulica Słowackiego:
- brak zachowanej poziomej skrajni drogi rowerowej (siatka ogrodzeniowa, słupy oświetleniowe, znaki drogowe).
- źle wyprofilowany wjazd na drogę rowerową od strony ronda. Rowerzysta musi pokonać dwa wystające krawężniki i wjechać z minimalną prędkością niemal pod kątem prostym.
- nieprawidłowe oznakowanie na odcinku przy granicy miasta. Nie dość, że ustawiono tam znak, którego nie ma w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych, to jeszcze, aby tamten odcinek mógł być ciągiem pieszo-rowerowym, to jego szerokość powinna wynosić 2,5 metra (jest 1,5 m).
- nieprawidłowe oznakowanie poziome na całej długości drogi rowerowej - znak P-23 "Rower" powinien mieć wysokość dwóch metrów (ma około 0,5 m).
Skrzyżowanie Pileckiego/Struga:
- lampa oświetleniowa w skrajni poziomej drogi rowerowej i do tego na łuku - rower w przeciwieństwie do samochodu, aby pokonać zakręt musi się pochylić, takie usytuowanie lampy może być przyczyną groźnych kolizji.
Skrzyżowanie Kelles-Krauza/Pileckiego:
- brama w skrajni poziomej drogi rowerowej oraz ograniczona widoczność na łuku.
- brak możliwości zgodnego z prawem wjazdu i zjazdu z drogi rowerowej.
Ulica 1905 Roku:
- ogrodzenie w skrajni poziomej drogi rowerowej przy markecie Lidl.
- zastosowanie przycisków przy przejazdach rowerowych jest niezgodne z obowiązującym prawem - rowerzyści powinni być wykrywani automatycznie tak jak samochody.
Ulica Warszawska:
- pomimo upływu sześciu miesięcy od odbioru technicznego nadal występują błędy w oznakowaniu - symbole na znaku C-13/16 są sprzeczne z oznakowaniem poziomym.
- przy skrzyżowaniu z ulicą ustawiono nieprawidłowy znak: zamiast D-6b "D-6b Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" ustawiono D-6a "Przejazd dla rowerzystów".
Ulica Kozienicka:
- słupy oświetleniowe w skrajni ciągu pieszo-rowerowego.
- brak możliwości zgodnego z prawem wjazdu i zjazdu z drogi rowerowej.
Podsumowanie:
Praktycznie wszystkie wymienione wyżej niedoróbki są sprzeczne z polskim prawem:
- rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
- rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Źródło: Gazeta Wyborcza Radom