2009-11-10
Chrońmy niechronionych
W sobotę 20 października w "Gazecie" ukazał się artykuł dotyczący kamizelek odblaskowych. Pan Grzegorz Giziński Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji przedstawili w nim statystyki dotyczące wypadków z udziałem rowerzystów. Statystyki te różnią się znacznie od tych przedstawionych przez Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad, poniżej postaramy się to wyjaśnić.
W sobotę 20 października w "Gazecie" ukazał się artykuł dotyczący kamizelek odblaskowych. Pan Grzegorz Giziński Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji przedstawił w nim statystyki dotyczące wypadków z udziałem rowerzystów. Statystyki te różnią się znacznie od tych przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, poniżej postaramy się to wyjaśnić.
Dane, na które powoływaliśmy się dotyczyły kolizji, ponieważ policja w artykule z października odnosi się do wypadków my również przedstawiamy zestawienie dla tej kategorii. Statystyki pochodzą z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji dla lat 2006-08, ale – ważna uwaga – dotyczą wypadków które miały miejsce w ciągu całego roku, a nie tak jak przedstawiła je policja z 4 miesięcy okresu jesienno-zimowego, gdy ruch rowerowy jest znacznie mniejszy (policja zachęca do noszenia kamizelek również w okresie wiosenno-letnim).
Z danych przedstawionych przez Naczelnika wynika, że w okresie jesienno-zimowym wypadków z udziałem rowerzystów było 316. Pełne statystyki dla województwa wg pory dnia kształtują się następująco (drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe):
- 1827 światło dzienne
- 166 zmrok/świt
- 180 noc/droga oświetlona
- 209 noc/droga nieoświetlona
Zatem wnioski wyciągane przez policję dla 316 wypadków nie przedstawiają pełnego obrazu sytuacji – bowiem w okresie 2006-08 miało miejsce 2382 wypadków z udziałem rowerzystów, w tym 24% o zmroku, świcie lub w nocy.
Potwierdzenie zestawień zaprezentowanych przez GDDKiA znajdziemy również w numerze 2/2008 kwartalnika BRD (wydawca: Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego) w artykule "Co daje jazda na światłach w dzień" pani Anny Zielińskiej. Wynika z niego, że w okresie największego natężenia ruchu rowerowego tylko 20% wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce w nocy (dane dla Polski).
Wartym podkreślenia jest fakt, że Ministerstwo Infrastruktury wycofało projekt przymusowego ubrania rowerzystów w kamizelki >>>. Jednym z powodów zaniechania prac legislacyjnych był argument, że nie ma żadnych danych ani badań mówiących o tym, że kamizelki poprawią bezpieczeństwo. Co gorsza, wiadomo już, że mogą je pogorszyć - jaskrawa kamizelka przyciąga wzrok kierującego przez co ręka rowerzysty sygnalizującego zamiar skrętu ginie w mroku.
Na koniec smutna refleksja, policja przedstawiła wynik przeprowadzenia akcji "Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego". Padają liczby dotyczące ilości mandatów za przechodzenie przez jezdnię w niedozwolonym miejscu czy na czerwonym świetle. Nie pojawiły się za to liczby dotyczące nie ustąpienia pieszemu na przejściu, złamania nakazu zatrzymania pojazdu przed przejściem na warunkowej zielonej strzałce, nie pojawił się zapis dotyczący ilości mandatów za blokowanie przejść dla pieszych przez kierowców oczekujących na wolną drogę, nie pojawił się również zapis o ilości mandatów za wyprzedzenia rowerzysty w niedozwolonej odległości.
Skoro słusznie policja chce chronić bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, to wg Państwa statystyk powinniście się skupić przede wszystkim na egzekwowaniu prawa od głównych sprawców zdarzeń – w roku 2008 w 78,1% przypadków byli to kierujący...