Pismo w sprawie braku w projekcie drogi rowerowej w ulicy 1905 Roku
Prezydent Miasta Radomia
ul. Kilińskiego 30
26-600 Radom
Dotyczy remontu ul. 1905 roku
Bractwo Rowerowe z głębokim rozczarowaniem przyjmuje wiadomość, iż w projekcie przebudowy ulicy 1905 Roku nie uwzględniono potrzeb ruchu rowerowego. Po raz kolejny obietnice tworzenia sieci dróg rowerowych w Radomiu nie znajdują pokrycia w działaniach.
Trudno uznać za zadowalające – projektowanie dróg rowerowych tylko tam, gdzie jest to najłatwiejsze – dostępny jest zapas terenu i nie ma potrzeby wprowadzania zmian
w organizacji ruchu. W ten sposób proponuje się rowerzystom trasy na przykład wzdłuż ulic Maratońskiej i Wojska Polskiego. Zakrawa to na kpinę – jako że oczywiste jest, iż tego rodzaju szosy obwodowe nie łączą większych generatorów miejskiego ruchu rowerowego.
Natomiast niezwykle ważną trasą przejazdów miejskich jest ulica 1905 Roku. Stanowi ona
w zasadzie jedyne połączenie Borek z okolicami dworca kolejowego. Jednak wobec zagrożeń związanych z dużym ruchem pojazdów silnikowych ulica ta jest tylko sporadycznie wykorzystywana przez rowerzystów.
Również ruch pieszych na odcinku między ulicami Tytoniową a Obrońców jest utrudniony
ze względu na wyjątkowo małą szerokość chodnika po stronie południowej. Jezdnia przebiega tak blisko budynków, że w czasie opadów ściany są chlapane brudną wodą
do wysokości okien parteru. Godzi się nadmienić, że są to okna pomieszczeń mieszkalnych.
Zgodnie z artykułem 43 Ustawy o drogach publicznych odległość budynków od krawędzi jezdni drogi krajowej w terenie zabudowy powinna wynosić co najmniej 10 metrów. Zasłanianie się argumentem, że przepis ten obowiązuje tylko w przypadku budowy nowych dróg – jest mało przekonujące. Lekceważenie tej sprawy jawi się jako brak szacunku
dla człowieka – nieustannie narażonego w swoim miejscu zamieszkania na hałas i spaliny.
Stanowczo domagamy się, by w trakcie przebudowy ulicy 1905 Roku zostały uwzględnione potrzeby ruchu pieszego i rowerowego. Powinno to nastąpić poprzez wprowadzenie odpowiednio szerokich chodników i dróg rowerowych bądź też ciągów pieszo-rowerowych – pokrytych nawierzchnią bitumiczną i oddzielonych od jezdni pasem zieleni.