W dniach 24-26 maja 2006 roku w Lubinie odbyła się VI Ogólnopolska Konferencja Drogownictwa. Jednym z tematów podjętych na konferencji był problemy ruchu rowerowego.
Na podstawie wysłuchanych referatów i głosów w dyskusji sformułowano następujące wnioski:
1. Dążyć do zmian w przepisach ruchu drogowego oraz dotyczących projektowania dróg zmierzających do ułatwień w ruchu rowerów, np.: poprzez dopuszczenie ruchu rowerów po chodniku przy jezdni o prędkości powyżej 30 km/h (a nie 50 km/h jak obecnie).
2. Popularyzować i wprowadzać eksperymentalne systemy przesiadkowe Bike and Ride, dbając o właściwe ich przygotowanie zgodnie z najlepszymi wzorami.
3. Dokonać weryfikacji oraz doprowadzić do zmian aktów prawnych regulujących problematykę ruchu rowerowego, w tym:
• Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430)
• Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r.
w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181).
4. Podkreślić konieczność daleko idącej poprawy warunków ruchu rowerowego w polskich miastach i promocji tej formy lokomocji, w szczególności poprzez:
• budowę wysokiej jakości infrastruktury rowerowej (w tym dróg rowerowych i parkingów dla rowerów),
• tworzenie stref “tempo 30”, których wyznaczanie eliminuje potrzebę budowy dróg rowerowych,
• promocję roweru jako taniego i ekologicznego środka transportu.
Postulowane zmiany obejmować powinny w szczególności:
• wyłączenie możliwości stosowania na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną przycisków dla rowerów,
• wyłączenie możliwości stosowania na drogach rowerowych nawierzchni z betonowej kostki brukowej,
• uwzględnienie powszechnie stosowanych w Europie Zachodniej rozwiązań usprawniających ruch rowerowy (m.in. śluz rowerowych na skrzyżowaniach),
• uchylenie przepisów zalecających wyznaczenie w miejscach przecięcia ścieżek z jezdniami przejść dla pieszych zamiast przejazdów dla rowerzystów.