Garść rowerowych informacji ze świata.
Nowe platformy rowerowe w Amsterdamie
W Amsterdamie powstaje nad rzeką IJ (za dworcem kolejowym) kolejna platforma-parking dla rowerów o pojemności na 2000 bicykli. Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe dla rowerów wokół amsterdamskiego dworca oblicza się na 10 000. Obecnie jest ich 5800, z czego 3500 darmowych. Nowa rozbieralna platforma zostanie postawiona ponad wodą, a jej koszt to 2 miliony euro. Około roku 2010 planuje się, iż problem zostanie definitywnie rozwiązany, kiedy to powstaną 3 częściowo podziemne parkingi rowerowe.
Źródło: www.fietsberaad.nl
Zielona fala w Odense (Dania)
Duńskie miasto Odense już od pewnego czasu dysponuje specjalną sygnalizacją - zieloną falą dla rowerzystów. Polega to na tym, że rowerzysta jedzie w tempie zapalających się kolejno lamp postawionych przy drodze rowerowej. Dzięki temu nie napotyka czerwonych świateł na swojej trasie. Inne rozwiązanie polega na tym, że specjalne elektroniczne tablice wskazują prędkość z jaką należy poruszać się w zielonej fali.
Odense jest w Danii swoistym laboratorium doświadczalnym, gdzie wypróbowuje się nowe metody udogodnień dla rowerzystów, o czym świadczy m.in. owa osobliwa zielona fala. Jej osobliwość polega natomiast na tym, iż wielu fachowców jest zdania, iż zielona fala dla rowerzystów jest technicznie trudna do realizacji W Odense wzdłuż trasy rowerowej nr 45 ustawiono 30-centymetrowe słupki z lampkami, które jedna po drugiej zapalają zielone światło. Kto podąża w tym tempie może być pewien, że załapie się na zieloną falę. Rowerzyści są z tego wynalazku względnie zadowoleni. Choć nie doprowadziło to do powszechnego wdrożenia wynalazku, na innych trasach zamontowano sześć tablic elektronicznych skazujących prędkość z jaką powinien poruszać się rowerzysta w zielonej fali.
Żródło: www.fietsberaad.nl
5 milionów funtów rocznie na rowery - Wielka Brytania
Rząd Wielkiej Brytanii chce promować rower. Subsydia dla władz lokalnych i projekty pilotażowe mają zwiększyć udział roweru w modal split. Specjalny organ Cycling England, zalożony w celu koordynacji działań różnych ministerstw, dysponuje budżetem ponad 5 mil funtów rocznie. W ramach działań powstała już strona (link poniżej) i wystartował projekt, do którego zgłosiło się 50 miast, ostatecznie wybrano 3 - wieloletni program pilotażowy, podczas którego będą mierzone efekty zrównoważonej komunikacji. Te 3 miasta dostaną w najbliższych 5 latach 10 mil funtów na zarówno projekty infrastrukturalne, jak i na marketing i promocję. Pierwszym posunięciem są rozpoczęte badania nad
podróżami mieszkańców w tychże 3 miastach. Zostaną one powtórzone za 5 lat.
Źródło: www.fietsberaad.nl